كاهش اهداي خون تهراني‌ها

۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ۰۲:۰۷:۴۹
کد خبر: ۳۰۰۷۰۴
كاهش اهداي خون تهراني‌ها

مديركل انتقال خون استان تهران با اشاره به كاهشي شدن روند اهداي خون در پايتخت همزمان با فصل سرد سال، گفت: ميزان مصرف خون در استان تهران روزانه حدود ۱۵۰۰ واحد است اما با آغاز فصل سرما، تنها ۱۲۰۰ واحد خون اهدا مي‌شود و اين يعني روزانه ۳۰۰ واحد از ذخاير خوني خود برمي‌داريم. دكتر سيد منتظر شبّر درباره وضعيت اهداي خون در استان تهران، گفت: هر ساله با شروع سرد شدن هوا و كوتاه شدن ساعات روز و به دلايل مختلفي از جمله بروز بيماري‌هاي فصلي از جمله سرماخوردگي، آنفلوآنزا و... شاهد كاهش مراجعه براي اهداي خون هستيم.

مديركل انتقال خون استان تهران با اشاره به كاهشي شدن روند اهداي خون در پايتخت همزمان با فصل سرد سال، گفت: ميزان مصرف خون در استان تهران روزانه حدود ۱۵۰۰ واحد است اما با آغاز فصل سرما، تنها ۱۲۰۰ واحد خون اهدا مي‌شود و اين يعني روزانه ۳۰۰ واحد از ذخاير خوني خود برمي‌داريم. دكتر سيد منتظر شبّر درباره وضعيت اهداي خون در استان تهران، گفت: هر ساله با شروع سرد شدن هوا و كوتاه شدن ساعات روز و به دلايل مختلفي از جمله بروز بيماري‌هاي فصلي از جمله سرماخوردگي، آنفلوآنزا و... شاهد كاهش مراجعه براي اهداي خون هستيم. او افزود: در واقع افراد يا براي اهداي خون در شرايط سرماخوردگي مراجعه نمي‌كنند يا اگر هم مراجعه كنند، ما از آنها مي‌خواهيم يك هفته پس از بهبودي و برطرف شدن علائمي مانند عطسه، سرفه، آبريزش بيني و ... براي اهداي خون نزد ما بيايند.

بيماري‌هاي فصلي عامل كاهش اهداي خون

او با تاكيد بر اينكه روند كاهش مراجعه براي اهداي خون با آغاز فصل سرد همه ساله اتفاق مي‌افتد، تصريح كرد: اما احساس ما اين است كه امسال اين روند كاهشي زودتر از هميشه آغاز شده است و فكر مي‌كنيم اين موضوع هم به شروع زودتر بروز بيماري‌هاي فصلي مرتبط است كه حتي يك ماه زودتر از هميشه آغاز شده است. به‌طور كلي مي‌توان گفت كه روند اهداي خون نسبت به بهار و تابستان كاهش يافته است. اين در حالي است كه در بهار و تابستان روزانه به صورت ميانگين حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ واحد اهداي خون داشتيم كه اين عدد اكنون به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ واحد در روز رسيده است. مديركل انتقال خون استان تهران با بيان اينكه استان تهران به عنوان محلي براي ارجاع بيماران از سراسر كشور شناخته مي‌شود، ادامه داد: قطب علمي و پزشكي كشور در تهران است و به همين دليل خيلي از مردم براي انجام اعمال جراحي به تهران مي‌آيند و به همين دليل ما از لحاظ ميانگين، دو برابر جمعيت خودمان در روز مصرف خون داريم و همين عامل سبب مي‌شود كه لازم باشد مردم ساكن در تهران بيش از ساير استان‌ها براي اهداي خون اقدام كنند.

استفاده از ذخاير خوني براي تامين نياز روزانه

او با اشاره به اينكه ميزان مصرف خون در استان تهران روزانه حدود ۱۵۰۰ واحد است، تصريح كرد: اما تنها ۱۲۰۰ واحد خون اهدا مي‌شود و اين يعني روزانه ۳۰۰ واحد از ذخاير خوني خود برمي‌داريم. شبّر درخصوص وضعيت ذخاير خوني كشور، بيان كرد: از آنجايي كه طول عمر گلبول‌هاي قرمز خون يك ماه است، هنوز ذخايرمان در حد قابل قبولي است؛ گرچه رو به كاهش است ولي اگر در آينده هم اين ميانگين از اهدا را داشته باشيم ممكن است ذخاير ما را با مشكل مواجه كند. او با اشاره به اينكه پلاكت خون معمولا مورد نياز بيماران مبتلا به سرطان است، اظهار كرد: پلاكت طول عمر سه روزه دارد و براي بيماران پيوندي و مبتلايان به سرطان‌ِخون حياتي است و طول عمر اين عزيزان هم وابسته به دريافت پلاكت است؛ براي همين از مردم خواهش مي‌كنيم براي اهداي خون مراجعه كنند تا بتوانيم پلاكت را از خون آنها فرآوري كنيم تا در اختيار بيماراني كه دچار افت شديد پلاكت خون مي‌شوند قرار دهيم تا جان‌شان حفظ شود. 

درخواست اهدا از گروه‌هاي خوني منفي

مديركل انتقال خون استان تهران، تاكيد كرد: با توجه به اينكه نياز جامعه هدف به خون از تمام گروه‌هاي خوني است، طبيعتا ما از اينكه افراد با هر گروه خوني اقدام به اين كار مهم كنند، استقبال مي‌كنيم اما هميشه خواهش ما اين است كه افراد داراي گروه خوني منفي و به خصوص گروه خوني O منفي هستند، بيشتر اقدام به اين كار نجات‌بخش كنند؛ چون مي‌توانند به ساير گروه‌هاي خوني هم خون اهدا كنند.

 خون ايرانيان به خارج از كشور ارسال نمي‌شود

او در پاسخ به ابهاماتي كه درباره ارسال خون ايرانيان به خارج از كشور مطرح مي‌شود نيز توضيح داد: بر اساس پروتكل‌هاي موجود، امكان ارسال خون به خارج از كشور وجود ندارد. به گفته او، مراكز عادي اهداي خون در استان تهران از ساعت ۸ صبح تا پايان ساعات اداري فعال هستند، اما ۴ مركز جامع (شامل خيابان وصال، اتوبان ستاري، تهرانپارس و شهرري) از ۸ صبح تا ۸ شب فعال هستند.

 اهداي خون؛ فرآيندي كاملا ايمن

دكتر سيد منتظر شبّر با تاكيد بر اينكه اهداي خون فرآيند خطرناكي نيست، توضيح داد: اهداي خون يك عمل كاملا ايمن است. تمام داوطلبين اهداي خون پيش از اهدا، مورد معاينه و مصاحبه پزشكي قرار مي‌گيرند تا اين اطمينان حاصل شود كه اهداي خون براي داوطلب و خون اهدا شده براي‌گيرنده آن هيچگونه مشكلي ايجاد نمي‌كند. طي فرآيند اهداي خون نيز حجم معيني از خون دريافت مي‌شود و دستگاه گردش خون به راحتي مي‌تواند خود را با از دست دادن اين حجم از خون، بدون آنكه مشكلي براي بدن اهداكننده ايجاد شود، تطبيق دهد. البته درصد اندكي از اهداكنندگان خون ممكن است دچار واكنش‌هاي خفيف ناشي از اهداي خون مانند سرگيجه، سبكي سر، درد و كبودي ناحيه ورود سوزن به بازو شوند كه به آساني قابل پيشگيري و درمان است. مديركل انتقال خون استان تهران، گفت: در حال حاضر در همه مراكز اهداي خون كشور از كيسه‌هاي خون با گنجايش ۴۵۰ سي‌سي استفاده مي‌شود. اما با احتساب خون مورد نياز براي انجام آزمايشات غربالگري ممكن است تا نزديك به ۵۰۰ سي سي خون از اهداكننده دريافت شود.

ارسال نظر