در ايران چند گيمر حرفه‌اي داريم؟

۱۴۰۲/۰۸/۱۶ - ۰۱:۰۷:۲۶
کد خبر: ۳۰۰۶۱۴

بازي‌هاي رايانه‌اي در قرن جديد به‌شدت توجه علاقه‌مندان را به خود جلب كرده است به گونه‌اي كه اخيرا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرده است آخرين آمار در پيمايش‌ها نشان مي‌دهد ۳۴ ميليون ايراني بازيكن هستند و ميانگين سني ۲۳ سال است و از اين عدد ۴ ميليون بازيكن حرفه‌اي داريم كه هفته‌اي بيش از ۲۱ ساعت بازي مي‌كنند.

بازي‌هاي رايانه‌اي در قرن جديد به‌شدت توجه علاقه‌مندان را به خود جلب كرده است به گونه‌اي كه اخيرا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرده است آخرين آمار در پيمايش‌ها نشان مي‌دهد ۳۴ ميليون ايراني بازيكن هستند و ميانگين سني ۲۳ سال است و از اين عدد ۴ ميليون بازيكن حرفه‌اي داريم كه هفته‌اي بيش از ۲۱ ساعت بازي مي‌كنند. اين روزها كمتر جوان يا نوجواني پيدا مي‌شود كه يكي از جذاب‌ترين برنامه‌هاي سرگرمي‌اش گيم نباشد. بازي‌ها با كنسول، رايانه يا حتي گوشي تلفن همراه به راحتي در دسترس قرار گرفته‌اند و گزينه مناسبي براي پر كردن اوقات فراغت افراد به شمار مي‌روند. اين بازي‌ها بين متولدين اواخر دهه هفتاد به بعد كه نسل تكنولوژي هم هستند، محبوبيت بيشتري دارند؛ اما همه براي سرگرمي سراغ گيم نمي‌روند بلكه برخي دوست دارند اين صنعت را حرفه‌اي‌تر دنبال كنند، بنابراين آنها به دنبال بازي‌سازي و طراحي بازي مي‌روند يا به گيمر و استريمر شدن فكر مي‌كنند.

سرعت پايين دانلود يكي از مشكلات گيمرهاست

يكي از مشكلاتي كه گيمرهاي كشور همواره با آن روبرو بودند، سرعت پايين دانلود بازي‌ها و آپديت آنها به همراه پينگ يا زمان تاخير بالاي بازي آنلاين بود كه سبب اختلال و تجربه كاربري نامناسب گيمرها در ايران مي‌شد بنابراين وعده كاهش پينگ بازي و افزايش سرعت بازي‌ها از سوي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات مطرح شد و درنهايت ۲۷ دي ماه سال ۱۴۰۱ سايت و اپليكيشن كاهش پينگ بازي‌هاي رايانه‌اي رونمايي و با همكاري بخش خصوصي، بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي و شركت ارتباطات زيرساخت، به نام رادار بازي راه‌اندازي شده است.
استفاده از اين سايت و اپليكيشن آن علاوه بر افزايش قابل توجه سرعت دانلود بازي‌ها و آپديت آنها باعث كاهش چشمگير پينگ بازي‌ها نيز خواهد شد كه در نتيجه تجربه‌اي دلچسب در بازي آنلاين براي كاربران رقم خواهد خورد. اين اتفاق از طريق انتقال CDN‌هاي اين بازي‌ها به داخل كشور و كوتاه كردن مسير دسترسي كاربران داخلي كشور به سرورهاي بازي و طراحي ابزارهاي خاص توسط متخصصان جوان كشورمان صورت گرفت و گيمرها مي‌توانند از طريق مراجعه به آدرس radar.game اين حس خوب را تجربه كنند.
در همين رابطه چندي پيش محمدمهدي اسماعيلي- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي- كه به صورت برخط از استان كردستان در آيين پاياني هشتين جام قهرمانان بازي‌هاي ويديويي حضور يافت گفت: روزي كه جلسات آغاز اين ليگ را برگزار مي‌كرديم هدف‌گذاري ما بر عدد ۱ ميليون نفر بود و امروز ۱و نيم ميليون از فرزندان ما در اين ليگ شركت كرده‌اند و برگزاري اين دوره از ليگ تجربه بسيار خوبي بود. آخرين آمار در پيمايش‌ها نشان مي‌دهد ۳۴ ميليون ايراني بازيكن هستند و ميانگين سني ۲۳ سال است و از اين عدد ۴ ميليون بازيكن حرفه‌اي داريم كه هفته‌اي بيش از ۲۱ ساعت بازي مي‌كنند و اين نشان مي‌دهد بازي بخش مهمي در زندگي افراد است كه بايد با نگاه فرصت به اين ماجرا نگاه كرد و از آن استفاده كرد.

 از هر ۱۰۰ ايراني ۴۰ نفر بازي مي‌كنند

گفتني است در آخرين پيمايشي كه بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي تا انتهاي سال ۱۴۰۰ انجام داده است؛ از هر ۱۰۰ ايراني، ۴۰ نفر بازي ديجيتال (گيم) انجام مي‌دهند به اين ترتيب، در سال ۱۴۰۰ از هر ۱۰۰ مرد، ۴۶ نفر و از هر ۱۰۰ زن ايراني ۳۵ نفر بازيكن هستند؛ اين در حالي است كه در سال ۱۳۹۸ اين تعداد در ميان بانوان ۲۹ نفر بود. گفته شده ميانگين سني بازيكنان ايراني ۲۳ سال بوده كه اين افراد به‌طور ميانگين ۹۵ دقيقه در روز بازي (گيم) مي‌كنند. متوسط مردانِ بازيكن ۱۱۵ دقيقه و متوسط زنانِ بازيكن ۶۴ دقيقه در روز است و تقريباً ۵۸ درصد گيمرها آنلاين و ۵۶ درصد كل آنها هر روز بازي مي‌كنند. اما از بين جمعيت كل بازيكنان، سه درصد آنها ميانسال، ۱۸ درصد بزرگسال، ۳۴ درصد جوان، ۱۹ درصد نوجوان، ۱۷ درصد كودك، ۹ درصد خردسال هستند. مجموع هزينه‌كرد بازيكنان ايراني براي سخت‌افزار و نرم‌افزارهاي بازي‌هاي ديجيتال در سال ۱۴۰۰، ۱۹ ميليارد و ۲۷۹ ميليون تومان برآورد شده است كه تقريباً با ۷۳۹ ميليون دلار برابري مي‌كند.

ارسال نظر