نقش روانشناسی در موفقیت یک معامله‌گر

۱۴۰۲/۰۸/۰۴ - ۰۰:۵۹:۲۶
کد خبر: ۲۱۸۲۹۸
نقش روانشناسی در موفقیت یک معامله‌گر

یک معامله‌گر موفق بدنبال این است که «ضرر خود را کاهش دهد و سود خود را افزایش دهد.» دستیابی به این هدف در ظاهر ساده به نظر می‌رسد، اما دستیابی به آن کار دشواری است.

یک معامله‌گر موفق بدنبال این است که «ضرر خود را کاهش دهد و سود خود را افزایش دهد.» دستیابی به این هدف در ظاهر ساده به نظر می‌رسد، اما دستیابی به آن کار دشواری است. فعالیت در بازارهای مالی مانند بورس به عنوان یک کسب‌وکار یا به دلیل علاقه خود به این بازار اتفاق می‌افتد. اگر بخواهید سود زیادی از این بازار کسب کنید  و موفق شوید، نمی‌توانید احساسات را از معاملات خود جدا کنید.

یک معامله‌گر موفق می‌داند که هرگز نباید اجازه دهد احساساتش در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری تأثیر بگذارد. به انجام این کار «روانشناسی بازار» گفته می‌شود. به عبارت ساده‌تر روانشناسی بازار به وضعیت عاطفی و ذهنی معامله‌گر اشاره دارد که موفقیت یا شکست معاملات را به او دیکته می‌کند. درک و توسعه یک ذهنیت موفق به اندازه دانش، تجربه و مهارت در تعیین موفقیت معاملات تأثیرگذار است. بنابراین برای موفقیت در بازار لازم است با علم روانشناسی بیش از پیش آشنا شویم.

به بررسی و تحلیل مکانیزم‌ها و الگوهای رفتاری معامله‌گران و فعالان بازارهای مالی، روانشناسی بازار گفته می‌شود. از عوامل کلی که بر ذهنیت سرمایه‌گذاری معامله‌گران تأثیر می‌گذارد می‌توان به ترس، امید، انتظارات و شرایط اشاره کرد. در این علم، ابتدا الگوهای رفتاری معامله‌گران توصیف شده و با توجه به آن پیش‌بینی می‌شود که معامله‌گر در زمان‌های مختلف چه رفتارهایی را از خود نشان می‌دهد. بسیاری از افراد رفتارهای اشتباهی را انجام می‌دهند که باعث می‌شود به‌جای کسب سود، پشت سرهم ضرر کنند و این رفتارها ریشه در کودکی و نوجوانی آنها دارد. برای اینکه بتوانیم این الگوهای اشتباهی را با الگوهای رفتاری جدید جایگزین کنیم نیازمند آگاهی، آموزش و رعایت اصول به عنوان یک معامله‌گر هستیم.

به‌طور کلی اتفاقاتی که در زندگی روزمره انسان‌ها رخ می‌دهد، احساسات و نگرش‌های مختلفی را در افراد به وجود می‌آورد. برای مثال، چنانچه فردی یک معامله را برای مدت طولانی نگه می‌دارد، نشان‌دهنده آن است که فرد می‌خواهد از بروز زیان اجتناب کند. یکی از مواردی که در میزان موفقیت افراد در معامله موثر است، رفتار معامله‌گر است. یادگیری روانشناسی بازار و تحلیل احساس سرمایه‌گذاران، تأثیر بسیار زیادی در میزان موفقیت افراد در بازارهای مالی خواهد داشت. در حقیقت می‌توان گفت که یکی از ارکان اصلی موفقیت در بازارهای مالی، روانشناسی بازارهای مالی است. فرد معامله‌گر که می‌خواهد به موفقیت برسد بهتر است علاوه بر روش‌های معاملاتی و مدیریت سرمایه، بر روانشناسی بازار نیز تسلط کافی داشته باشد. 

روانشناسی بازار به ما نشان می‌دهد که هر روند معینی در بازار بیش از آنکه سود و زیان را به ما نشان دهد، بیانگر احساسات لحظه‌ای بازار است. همچنین می‌توانید با کمک روانشناسی ترید از خودتان به عنوان یک معامله‌گر شناخت کافی به دست آورید. از بین بردن مشکلات ذهنی و روانی که مانع موفقیت استراتژی‌های معاملاتی می‌شوند، اصلا کار راحتی نیست، زیرا این مشکلات احساسی پشت تعصبات پنهان شده‌اند و در موقعیت‌های حساس آسیب‌های زیادی را به افراد وارد می‌کند.

یک معامله‌گر علاوه بر اینکه باید شرایط فاندامنتالی و تکنیکالی بازار را بررسی کند لازم است احساساتی که بر معاملاتش تأثیر می‌گذارد را نیز کنترل کند. حتی با وجود اینکه هیچ راهی برای تضمین سودآوری هر معامله‌ای وجود ندارد، اما اگر قوانین روانشناسی بازار را درک کرده و آنها را بپذیرد و در معاملات خود آنها را اجرا کند می‌تواند به یک سرمایه‌گذار موفق تبدیل شود. بنابراین معامله‌گر باید روانشناسی بازارهای مالی را یاد بگیرد تا به یک معامله‌گر موفق تبدیل شود. برای این‌کار باید با نوشتن احساساتی که به بازار دارد (نقاط قوت و ضعف) و آنهایی که نیاز به پرورش دارند شروع کند. وی باید خود را بر اساس چندین پارامتر مانند صبوری، آینده‌نگری، سازگاری، سرسختی و نظم و انضباط ارزیابی کند. سپس یک برنامه تدوین کند و روی روانشناسی بازار خود کار کند؛ زیرا این کار به وی کمک می‌کند تا معامله‌گری خود را بهبود ببخشد.

 

ارسال نظر