خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه سلامت

۱۴۰۲/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۵:۴۱
کد خبر: ۲۱۸۱۱۱
خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه سلامت

از آنجایی که آمارها نشان از درگیری تعداد قابل توجهی از افراد جامعه به اختلالات روانی دارد، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناس یکی از الزامات این روزها به نظر می‌رسد و حالا هم وزیر بهداشت و درمان و هم مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خبر از تحت پوشش قرار گرفتن این خدمات توسط بیمه سلامت می‌دهند.

از آنجایی که آمارها نشان از درگیری تعداد قابل توجهی از افراد جامعه به اختلالات روانی دارد، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناس یکی از الزامات این روزها به نظر می‌رسد و حالا هم وزیر بهداشت و درمان و هم مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خبر از تحت پوشش قرار گرفتن این خدمات توسط بیمه سلامت می‌دهند.

اتفاقی که می‌تواند باعث شود تا بیماران بتوانند از این خدمات با پرداخت پول کمتری استفاده کرده و برای سلامتی روان خود گامی مثبت بردارند. هر چند این خبر هم همراه اما و اگرهای بسیاری است و فعلا تنها بیمه سلامت این وظیفه را قبول کرده و دیگر بیمه‌ها در این زمینه اعلام آمادگی نکرده‌اند اما همین هم می‌تواند برای بسیاری از افرادی که تا امروز به دلیل مشکلات اقتصادی توانایی مراجعه به روانشناس و مشاور را نداشته‌اند غنیمت باشد. 

       جزییات پوشش بیمه‌ای خدمات روانشناسی

دکتر محمدمهدی ناصحی در نشستی خبری در خصوص پوشش تعرفه خدمات روانشناسی توسط بیمه‌ها، گفت: تاکنون این خدمات تحت پوشش بیمه نبوده است اما اکنون این اقدام در سامانه‌های بیمه سلامت وارد شده است. او افزود: خدمات روانشناسی شامل مشاوره روانشناسی و ویزیت مربوط به روانشناسی می‌شود. این خدمات گستردگی خاصی دارد. روانشناسی فردی، گروهی و خانواده اهم موضوعات مهم خدمات روان‌درمانی است که با تعرفه‌های اعلام شده از سوی شورای عالی بیمه تحت پوشش بیمه سلامت است. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: در مورد روانشناسی فردی مطمئنا مباحث مختلف تحلیلی و شناختی در این گروه تفسیم‌بندی شده و روان درمانی آنها بسته به ساعاتی که وقت گذاشته می‌شود تعرفه دارد که ابلاغ شده است‌ و بیماران تحت پوشش بیمه سلامت می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. هنوز بقیه بیمه‌ها وارد این خدمت نشدند.

ناصحی در پاسخ به سوالی درباره مراکز آماده ارایه خدمات روانشناسی با پوشش بیمه، اظهار کرد: این خدمات در تمام مراکز طرف قرارداد ارایه می‌شود که در مورد خدمت روانشناسی که سرپایی است، ۷۰ درصد تعرفه مراکز دولتی در سایر مراکز هم پرداخت می‌شود.

    نظر مثبت دولت برای بیمه رایگان کودکان زیر ۷ سال

ناصحی درخصوص پیگیری بیمه رایگان کودکان زیر ۷ سال نیز توضیح داد: نظام سلامت و قانون جوانی جمعیت بر افزایش تولدها در ضمن افزایش تامین سلامت آنها تاکید دارد. مادران باردار و فرزندان آنها تا ۵ سالگی تحت پوشش بیمه هستند و اکنون یک گام به جلو این است که حتی خدمات کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی تحت پوشش بیمه رایگان باشد. نظر هیات دولت در این خصوص مثبت است اما باید مراحل دیگر در شورای عالی بیمه پیگیری شود. او افزود: سعی کردیم سنین قبل از مدرسه پوشش داده شود که قبل از سنجش پزشکی مدارس باشد و خانواده‌ها راحت‌تر مراجعه کنند. همه خدمات تحت پوشش بیمه شامل بستری و سرپایی در این زمینه برای کودکان زیر ۷ سال پوشش خواهد داده شد.

    بیمه سلامت و خدمات ناباروری

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره خدمات درمان ناباروری، گفت: اعتبار مشترکی برای این بخش با سایر بیمه‌ها نداریم. تنها یک نمونه که با سازمان تامین اجتماعی توانستیم دنبال کنیم موضوع صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج است که بیماران تامین اجتماعی را هم در این بخش ما پوشش می‌دهیم. به گفته او، اعتبارات درمان ناباروری ناچیز است و اگر همه مراجعه کنند باید ۴ تا ۵ برابر افزایش داشته باشد. ناصحی ادامه داد: روستاییان تحت پوشش رایگان بیمه سلامت هستند. روستاییان وقتی با نظام ارجاع به مراکز دولتی مراجعه می‌کنند، ۹۰ درصد هزینه‌ها در حوزه بستری و ۷۰ درصد در سرپایی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

    پوشش بیمه‌ای ۱۷ خدمت دندانپزشکی  در مراکز دولتی

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ خدمت دندانپزشکی در مراکز دولتی تحت پوشش بیمه قرار دارد، اظهار کرد: برای مادران باردار، سنین زیر ۱۲ سال و کسانی که بیماری خاص و صعب العلاج دارند این خدمات رایگان است. عمده این خدمات، بهداشتی هستند. بیش از ۲۰۰۰ مطب در این زمینه در مناطق شهری نیز طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت در خصوص این خدمات هستند. طرحی به شورای عالی بیمه بردیم که تقریبا تمام خدمات دندانپزشکی به جز ایمپلنت و ارتودنسی را پوشش دهیم که اگر با آن موافقت شود اتفاق خوبی می‌افتد.

    بیمه اتباع

او موضوع بیمه اتباع را یکی از موارد جدی عنوان کرد و گفت: اتباع باید به نحوی بیمه شوند. ورود فرد به یک کشور، هزینه‌های اولیه دارد. پیشنهاد ما این است که اگر سازمان حمایتی وجود ندارد، خود فرد بر اساس تعرفه، هزینه را پرداخت کند تا تحت پوشش بیمه قرار گیرد یا خیرین این حق بیمه را پرداخت کنند. در حال حاضر علاوه بر بیماری غیرواگیر، بیماری‌های واگیر نیز وجود دارد که حتی برای افراد جامعه ما هم خطرناک است و این افراد باید غربالگری شوند. او افزود: در حال حاضر از بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تبعه مجاز کارت‌دار زیر ۲۰۰ هزارنفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند که هزینه ۵۰ درصد را کمیساریای عالی پناهندگان پرداخت می‌کند. بیماران خاص،  صعب العلاج و نادر از اتباع نیز به صورت رایگان بیمه هستند. مابقی اتباع هنوز برای بیمه اقدام نکرده‌اند چون حق بیمه آنها دوبرابر فرد ایرانی است‌ و معمولا هم چون تعداد افراد خانواده بالا است مراجعه نمی‌کنند. 

    بیمه معتادان

ناصحی درباره پوشش بیمه معتادان نیز، گفت: معتادانی که در کمپ هستند و به سازمان بیمه سلامت معرفی می‌شوند، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. افراد مجهول الهویه 

نیز با معرفی سازمان بهزیستی، تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند. او افزود: دهک سوم در سال ۱۴۰۱ به صورت رایگان بیمه شدند و دهک چهار و پنجم نیز امسال به صورت رایگان بیمه شدند که جمع آنها حدود ۱۲ میلیون نفر می‌شود. برای بیمه رایگان دهک ششم و هفتم هم تلاش کردیم. اعتقاد ما این است که هر ایرانی باید حداقل یک بیمه پایه داشته باشد. هنوز رایگان شدن بیمه برای دهک ششم و هفتم محقق نشده و از خیرین کمک خواستیم. سعی ما این است که اگر برخی افراد که در دهک ششم و هفتم هستند و نمی‌توانند حق بیمه را بپردازند، حمایت شود. 

    خدمات روانشناسی بیمه شد 

از سوی دیگر وزیر بهداشت و درمان در مراسم نکوداشت بیست و نهمین سالروز تصویب قانون بیمه همگانی گفت: تعرقه خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفت و در سامانه‌ها وارد شده است. به این ترتیب مشکلات سلامت روان با این خدمات برطرف می‌شود. عین‌اللهی گفت: خیلی‌ها به خاطر نداشتن توان مالی برای این خدمات مراجعه نمی‌کردند که امیدواریم از این پس افزایش مراجعات اتفاق بیفتد.

    ۱۸۰۰۰ خانه بهداشت در کشور

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۱۸ هزار خانه بهداشت در کشور داریم، تصریح کرد: شبکه مراقبتی بسیار خوبی است و امیدواریم بیمه‌ها فقط درمان محور نباشند. باید اقدامات بیشتر درجهت پیشگیری باشد. در اقصی نقاط کشور خدمات بهداشت انجام می‌شود. توسعه کمی و کیفی خوبی در حوزه‌های خدمات سلامت انجام شده و عمده هدف ما پاسخگویی به نیاز جامعه و آمایش سلامت است. در اینجا نقش دانشگاه‌ها به صورت آمایشی اهمیت دارد و از استاید دانشگاهی تشکر می‌کنم.

    پزشکان بدون زیرمیزی خدماتی در سطوح بالا ارایه می‌دهند

او افزود: امروزه پیشرفته‌ترین مراکز درمانی را در ایران داریم. پیشرفته‌ترین مرکز قلب منطقه در کشور ما قرار دارد و پزشکان ما بدون زیرمیزی و چشمداشت‌هایی خدمات در سطوح بالا انجام می‌دهند. به‌طور کلی ما به دنبال پیشرفت سلامت در نظام نوین تمدن اسلامی هستیم‌ و باید آماده کار در این جهت باشیم.

    لزوم استفاده از خدمات الکترونیک سلامت

وی افزود: استفاده از خدمات الکترونیک از واجبات است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. باید اطلاعات خود را از سلامت مردم بروز نگه داریم و خدمات الکترونیک این اطلاعات را به ما می‌دهد و خوشحالیم که این خدمات اکنون به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

    برنامه «سلامت خانواده»؛  اولویت اصلی امسال وزارت بهداشت

او تاکید کرد: طرح اصلی ما امسال سلامت خانواده است که پزشکی خانواده از اجزا آن است. در پرونده سلامت خانواده که به شکل آزمایشی در ۹۳ شهر در حال انجام است، همه مردم باید با کد ملی یک پرونده سلامت داشته باشند که بهورزان و مراقبین سلامت نقش اساسی دارند و خدمات تماما الکترونیک ارایه می‌شود. بیمار در صورت نیاز به سطوح بالاتر خدمتی اراجاع داده می‌شود ‌و نهایتا اگر کسی از این مسیر بستری شود تا ۹۵ درصد هزینه‌هایش پوشش داده می‌شود که در مناطق روستایی ۱۰۰ درصد خواهد بود. وزیر بهداشت افزود: صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج کاری خاص و انقلابی بود که از مجلس شروع شد و ۵ همت (هزار میلیارد تومان) سال قبل و ۷ همت امسال برای آن در نظر گرفته شد. او تاکید کرد: طرح دارویاری هم علی رغم همه مشکلات بودجه‌ای از طرف بیمه‌ها تقبل شد. اگر دارویاری اجرا نمی‌شد نمی‌دانستیم امروز با توجه به تحریم‌ها و وضعیت ارزی چگونه می‌شود دارو تهیه کنیم؟

    پوشش بیمه‌ ۳ خدمت طب ایرانی به زودی

وی افزود: احتمالا به زودی موضوع پوشش سه خدمت درمان طب ایرانی هم در شورای عالی بیمه تصویب شود. طب ایرانی اگر بیمه نشود خیلی قدرت نمی‌گیرد که باید به آن توجه شود. او با تشکر از خیرین سلامت نیز گفت: این روزها این کمک‌ها ۷۵ درصد افزایش یافته است و ۲۱ هزار خیر سلامت در کشور شناسایی شدند.

 

ارسال نظر