راهکار خروج از شرایط فعلی بازار سرمایه

۱۴۰۲/۰۸/۰۲ - ۰۰:۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۱۸۱۱۶
راهکار خروج از شرایط فعلی بازار سرمایه

راهکاری برای خروج از وضعیت فعلی و اعتماد بخشی سهامداران به بازار سهام وجود دارد.

راهکاری برای خروج از وضعیت فعلی و اعتماد بخشی سهامداران به بازار سهام وجود دارد. اگر ما در بازارهای جهانی بررسی کنیم وقتی بازارهای مالی در وضعیت ژئوپولیتیک قرار می‌گیرند یا همان ریسک جنگ یا اتفاقاتی که باعث می‌شود بازارها شوک فروش و فشار فروش سنگین را تجربه کنند و ما سال‌های پیش شاهد این بودیم که با شیوع ویروس کرونا بازارهای مالی دچار هیجانات منفی شدند، می‌توان گفت سیاست‌گذاران یا بازارساز با تزریق نقدینگی و بسته‌های مالی از بازارهای خود حمایت کردند.

درخصوص شرایط فعلی بازار سرمایه باید گفت که اگر از دو منظر فاندامنتالی و تکنیکالی بررسی کنیم هر دو در شرایط مناسبی قرار دارند و p/e  زیر میانگین ۱۰ ساله خود رسیده است و انتظار این است که با آمدن کامل گزارش‌ها حتی تعدیل p/eها را شاهد باشیم. از منظر تکنیکی نیز بازار در شرایط مناسبی قرار دارد و قیمت بسیاری از سهام در محدوده جذابی رسیده که با ورود نقدینگی و اطمینان بخشی مجددی که بازارساز در شرایط رکودی که دچار هستیم، می‌توانیم رهایی پیدا کنیم.

راهکارهایی برای این موضوع باید ارایه شود که حداقل از این شرایط به شرایط تعادلی بازار سرمایه برسیم. همین تزریق بسته‌های حمایتی توسط بازارساز است که می‌تواند اعتمادبخشی مجدد و ورود نقدینگی را به بازار داشته باشد.

از سوی دیگر در شرایطی که درگیری‌ها در کشور، منطقه یا دنیا افزایش می‌یابد به‌طور معمول سرمایه‌ها از بازارهای مالی به سمت بازار طلا و سکه و دلار و ارز که نقدشوندگی زیادی دارند، حرکت می‌کند. چه در کشور و چه در بازارهای جهانی فضای جنگ را حس ‌و فضای بازارها سیاسی، جنگی و بحرانی می‌شود، سرمایه‌ها از بازارهای مالی خارج و به بازارهای کم‌ریسک‌تر وارد می‌شود. بنابراین با افزایش تنش‌ها در روز چهارشنبه، شاهد رشد قیمت اونس جهانی طلا و قیمت نفت و به تبع آن قیمت دلار و ارز و طلا و سکه در داخل هستیم. این در حالی است که بورس تهران نیز خروج نقدینگی را به ثبت رساند.

 

ارسال نظر