رییس مرکز تتا: فضای انحصاری پست به تجارت الکترونیکی لطمه زده است

۱۴۰۲/۰۷/۲۳ - ۰۰:۲۶:۰۸
کد خبر: ۲۱۷۴۱۴

امین کلاهدوزان رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی معتقد است شرکت پست با انحصار در بحث لجستیک آسیب‌هایی را به بدنه تجارت الکترونیکی وارد کرده است و آنها در تلاشند با مذاکره این موانع را رفع کنند.

امین کلاهدوزان رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی معتقد است شرکت پست با انحصار در بحث لجستیک آسیب‌هایی را به بدنه تجارت الکترونیکی وارد کرده است و آنها در تلاشند با مذاکره این موانع را رفع کنند.

به گزارش پیوست امین کلاهدوزان رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نشست خبری در خصوص مراسم «روز ملی تجارت الکترونیکی ۷۲۴» به مغفول ماندن تجارت الکترونیکی در ایران اشاره کرد و افزود: ۱۸۰۰ همت گردش مالی در تجارت الکترونیکی رقم کمی نیست و این عدد به خودی خود نشان از پتانسیل این حوزه دارد. اما متاسفانه به قدر کافی به این بخش توجه نشده است و همگی ما باید دست به دست هم بدهیم تا جایگاه واقعی تجارت الکترونیکی ارتقا یابد و فعالان این حوزه بتوانند مشکلات خود را به‌طور مستقیم با مسوولان مطرح کنند. با ارتقای جایگاه تجارت الکترونیکی حوزه تجارت الکترونیکی اشتغال هم به شکل بسیار خوبی رشد می‌کند و در واقع تجارت الکترونیکی موتور متحرک ایران دیجیتال است.

او همچنین افزود: در حوزه لجستیک در تجارت الکترونیکی نیاز به مذاکرات عمیق با شرکت پست داریم چون فضای انحصاری پست به تجارت الکترونیکی آسیب زده است. در واقع عدم تعادل عرضه و تقاضا در بحث لجستیک به ذات این تغییر لطمه وارد کرده و ما برای کمک به این مشکلات باید تک به تک هر حوزه را بررسی کنیم و با مسوولان همان حوزه به رفع چالش‌ها بپردازیم، همین امروز جلسه‌ای با مدیران شرکت ملی پست داریم تا به بتوانیم در جهت رفع مشکلات قدم‌برداریم.

رشد تجارت الکترونیکی در ایران کم است

کلاهدوزان همچنین در پاسخ به پیوست مبنی بر اصلاح نظام کارمزدها، فرار مالیاتی، طفره رفتن کسب و کارهایی مثل پزشکان و رانندگان تاکسی از پرداخت‌های الکترونیکی که در تضاد با توسعه تجارت الکترونیکی هستند، گفت: ذات دیجیتال ذاتی تغییر‌دهنده است. اقتصاد با شاخص‌ها تحلیل می‌شود و نه با اتفاقات. به همه کمبودهای این مسیر واقفیم، برای مثال پزشکان که به خاطر فرار مالیاتی از کارتخوان استفاده نمی‌کنند یا رانندگان تاکسی که کیوآر کدها را مخدوش کرده‌اند، درست است سرعت رشد تجارت الکترونیکی کم است اما علی‌رغم همه این مشکلات تجارت الکترونیکی رو به رشد است و من بارها تاکید کرده‌ام ظرفیت تجارت الکترونیکی در ایران می‌تواند دو برابر شود. در حوزه پرداخت جزو پنج کشور اول دنیا هستیم و نسبت پرداخت الکترونیکی به نقدی بسیار بالاست و همین هم نوید اتفاقات خوبی در این حوزه است.

او تاکید کرد: ما باید به دنبال رفع موانع باشیم، شاید دربحث کیوآرکدها نیاز به بازنگری در بیزینس مدل باشد هر مساله را باید در سطح کسب و کار نگاه کنیم. برای مثال در حوزه لجستیک در تجارت الکترونیکی نیاز به مذاکرات عمیق با شرکت پست داریم چون فضای انحصاری پست به تجارت الکترونیکی آسیب زده است. طبق گفته کلاهدوزان بیست و چهارم مهر امسال مثل دو سال گذشته بزرگداشت روز تجارت الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار می‌شود. او در این باره توضیح داد: ما در این رویداد می‌خواهیم از برترین کسب و کارهای حوزه تجارت الکترونیکی تقدیر کرده و کسب و کارهای پرچمدار این حوزه را به اکوسیستم معرفی کنیم. کلاهدوزان علت انتخاب ۷۲۴ را هم ساعات کاری هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز در تجارت الکترونیکی عنوان کرد و افزود: امسال تلاش کرده‌ایم رویدادمان با سال‌های قبل تفاوت‌هایی اساسی داشته باشد و یک رویداد پویا برگزار کنیم.

مضاف بر اینکه در این رویداد تفاهم‌نامه‌هایی بین بخش خصوصی و دولتی امضا می‌شود و همین ارزش افزوده بیشتری را برای مراسم خلق می‌کند کلاهدوزان همچنین به شبکه‌سازی و انتقال اطلاعات بین شرکت‌های این حوزه اشاره کرد و توضیح داد: شبکه‌سازی از بهترین روش‌های بازاریابی برای شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی است و تلاش کرده‌ایم شرایطی را فراهم کنیم که شبکه‌سازی به‌طور مستمر بین تیم‌ها شکل بگیرد. علاوه بر اینکه اختتامیه رویداد جوانه‌ها که با هدف ترویج تجارت الکترونیکی در بین افراد جوانان و نوجوانان کشور شکل گرفته بود هم در بیست و چهارم مهر برگزار خواهد شد. در این رویداد شتابدهنده‌ها و سرمایه‌گذاران نیز حضور دارند و امکان جذب سرمایه و حمایت مالی برای ایده‌ها نیز وجود دارد.

 

ارسال نظر