تراموا با چرخ‌های لاستیکی

۱۴۰۲/۰۷/۰۳ - ۰۰:۳۷:۱۶
کد خبر: ۲۱۵۹۳۸

نایب‌رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران از احتمال تغییر در ساختار تراموا خبر داد و گفت: ممکن است تراموا به‌صورت ریلی نباشد و برای حرکت آن از چرخ‌های لاستیکی استفاده شود! به گزارش تسنیم، راه‌اندازی تراموا در تهران خبری بود که در جریان امضای تفاهم‌نامه شهرداری تهران و وزارت دفاع در دو هفته گذشته به گوش تهرانی‌ها رسید و به یکی از موضوعات پربحث در حوزه شهری تبدیل شد چراکه امضای این تفاهم‌نامه عملاً تحقق آن را جدی‌تر کرد.

اگرچه هنوز بررسی دقیق این طرح در شورای اسلامی شهر تهران آغاز نشده است و باید نظر اعضای شورای شهر درباره مطالعات و کارایی آن جلب شود تا مرحله نخست برای اجرای تراموا طی شود. در این حال، محمد آقامیری، نایب‌رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: تعداد قابل توجه روزهای آلوده در تهران متأسفانه محصول کم‌کاری در بخش حمل‌ونقل عمومی است که در دوره‌های گذشته رخ داده است، اما در این دوره فعالیت مدیریت شهری 40 درصد بودجه شهر تهران را به حمل‌ونقل عمومی اختصاص دادیم و در راستای توجه به این حوزه روی مدهای دیگر حمل‌ونقل نیز فکر می‌کنیم که یکی از آنها تراموا و برقی کردن اتوبوس‌ها است.

او افزود: طبق مطالعات صورت‌گرفته، ممکن است تراموا به‌صورت ریلی نباشد و برای حرکت آن از چرخ‌های لاستیکی استفاده شود. برای تأمین برق آن نیز از خطوط شبکه‌ای عنکبوتی (یکی از انواع سیستم‌های انتقال برق) استفاده نشود بلکه از ایستگاه‌های شارژ القایی یا وایرلس استفاده شود و امکان شارژ داشته باشد. او اظهار کرد: اگر از طریق شرکت‌های تولیدی و مطالعاتی مربوطه، چنین امکانی فراهم شود می‌توانیم آن را در سراسر تهران به‌کار بگیریم زیرا دیگر به ریل و شبکه کابل‌کشی نیازی نیست.در این صورت با مشکلات و مسائلی که کشورهای دیگر مواجه هستند، روبرو نخواهیم شد زیرا بالاخره ایجاد ریل برای حرکت تراموا محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند.

آقا میری تصریح کرد: همه این موارد بحث‌های مطالعاتی و ایده است که البته قابلیت اجرا دارد یعنی با توجه به فناوری‌هایی که در دنیا وجود دارد استفاده از برق القایی و چرخ لاستیکی بسیار راحت شده است. رویکرد کلی ما این است که به‌سمت استفاده از اتوبوس‌های برقی حرکت کنیم و تراموای برقی با مشخصاتی که به آن اشاره کردم هم جزو رویکردهای مثبت مدیریت شهری است.

 

ارسال نظر