گرمای هوا چه برسر باتری گوشی می‌آورد؟

۱۴۰۲/۰۵/۲۱ - ۰۳:۴۰:۴۰
کد خبر: ۲۱۲۷۴۷

افزایش دمای هوا باعث شده تا بسیاری از کاربران حتی در استفاده از گوشی هوشمند هم به مشکل بخورند. سامسونگ و اپل معتقدند که بالاترین دمای محیطی که گوشی باید در آن قرار بگیرد تنها ۳۵ درجه سانتیگراد است و در حالی که دمای بیش از ۴۰ درجه در نقاط مختلف کشور به ثبت می‌رسد احتمالا با هشدار داغی بیش از حد گوشی مواجه شده‌اید. علاوه بر اینکه در صورت مواجهه با چنین هشداری امکان استفاده از گوشی وجود ندارد، اما در دماهای پایین‌تر از هشدار هم باتری گوشی به سرعت در حال پیر شدن است.

به گزارش پیوست، با افزایش دما و گرمای هرچه بیشتر تابستان و در عین حال استفاده از گوشی هوشمند برای کارهای پردازشی سنگین از جمله بازی و شارژ سریع، گوشی‌ها بیش از پیش در معرض دمای بالا قرار دارند و این موضوع علاوه بر کاهش عملکرد، بر سلامت باتری گوشی نیز تاثیر‌گذار است. همین مساله باعث شده که حتی محصولاتی مثل فن خنک کننده  گوشی نیز روانه بازار شوند. اما اگر نمی‌خواهید دمای گوشی بیش از حد افزایش یابد و به باتری آسیب برسد، بهتر است از بازی و کارهای سنگین زیر نور آفتاب خودداری کنید، ضبط ویدیو زیر آفتاب داغ هم حرارت گوشی را به‌شدت افزایش می‌دهد.

    باتری‌ها چطور کار می‌کنند و چرا دما روی آنها تاثیرگذار است؟

واکنش‌های شیمیایی پیچیده‌ای در درون یک باتری لیتیم-یون رخ می‌دهد. با افزایش دما، سرعت این واکنش شیمیایی بیشتر می‌شود. درنتیجه باتری شما سریع‌تر خالی می‌شود و ظرفیت آن هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مایکل پکت، استاد مهندسی-مکانیک در دانشگاه مرلیند می‌گوید باتری را همانند باک بنزین در نظر بگیرید. باک بنزین شما با گذشت زمان خالی می‌شود و حرارت یکی از دلایل اصلی آن است. تحقیقات او نشان می‌دهد که برخی از باتری‌ها با قرار گرفتن در دمای ۵۰ درجه به مدت یک سال، یک پنجم از ظرفیت خود را از دست می‌دهند. شما می‌توانید ظرفیت باتری و ظرفیت حداکثری آیفون را با مراجعه به بخش Settings > Battery > Battery Health & Charging مشاهده کنید. درصد پایین‌تر از ۸۰ نشان سلامت پایین باتری است. سامسونگ هم با اینکه درصدی از باتری نشان نمی‌دهد اما گلگسی S23 در بخش Settings> Battery and device care> diagnostics> Phone diagnostics > Battery status یک برآورد کلی از وضعیت باتری را ارایه می‌کند.

   چه دمایی بیش از حد محسوب می‌شود؟

اپل و سامسونگ هردو می‌گویند دمای محیطی ۳۵ درجه سانتی‌گراد بالاترین دمای پیشنهادی برای فعالیت گوشی است. استفاده از گوشی در دمای بیشتر به باتری شما آسیب می‌زند. با این حال هشداری که گوشی مبنی داغی بیش از حد ارایه می‌کند مربوط به این استاندارد نیست و در دمای بالاتری ارایه می‌شود. آیفون ۱۴ هشدار خود را در دمای ۵۸ درجه ارایه می‌کند و سامسونگ هم کمی پایین و زمانی که دمای گوشی به ۵۳ درجه برسد به شما هشدار می‌دهد.

 

ارسال نظر