آیلتس قربانی جدید

۱۴۰۲/۰۵/۱۰ - ۰۲:۵۵:۳۸
کد خبر: ۲۱۱۹۴۷
آیلتس قربانی جدید

گلی ماندگار|

 آزمون آیلتس هم لغو شد. به همین سادگی چند سالی است که تقلب به پاشنه آشیل اکثر امتحانات از کنکور گرفته تا امتحان نهایی و حالا هم آیلتس تبدیل شده است. اتفاقی که باعث شده اینترنت‌ها را قطع کنند. طراحان سوال را در قرنطینه نگه دارند و ... اما هیچ کدام از این تدابیر اندیشیده شده نتوانسته است جلوی اجرای تقلب در امتحانات را بگیرد. زمان برگزاری کنکور اینترنت به صورت گسترده قطع شد اما طبق اخبار غیر رسمی در همان ۸ دقیقه اول سوالات لو رفت و همینطور در زمان امتحانات نهایی نیز این اتفاق رخ داد. حالا هم آزمون آیلتس به این دلیل لغو شده است. سوال اینجاست که چه عواملی باعث بروز تقلب آن هم به‌طور وسیع در امتحانات مهم می‌شود. چه کسانی باید مانع از بروز این اختلال شوند و کدام نهاد و دستگاه موظف است امنیت و سلامت امتحانات را تامین کند و کم کاری در کجا اتفاق می‌افتد که سرنوشت و آینده افراد دستخوش اتفاقی می‌شود که هیچ دخل و تصرفی در آن ندارند. 

روز شنبه هفتم مرداد ماه ۱۴۰۲ برگزاری آزمون آیلتس در هتل اوین تهران از سوی سازمان سنجش لغو شد. شنیده‌ها حاکی از این است که این آزمون در دیگر مراکز برگزاری در کشور هم لغو شده است. بنا به اعلام سنترهای برگزارکننده و تأیید برخی از شرکت‌کنندگان، دلیل لغو این آزمون، لو رفتن سوالات بوده است. این اولین بار نیست که چنین اتفاقی بدون اعلام قبلی رخ می‌دهد. هرچند که در بیانیه سازمان سنجش، علت لغو این آزمون حفظ سلامت و امنیت آزمون، پیشگیری از تقلب و تخلف و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان عنوان شده است، اما نکته قابل ذکر این است که این امنیت می‌بایست قبل‌ از برگزاری رویداد تأمین می‌شد که شاهد لو رفتن سوالات و در نهایت لغو ناگهانی این آزمون نباشیم. البته که این بار هم کسی مسوولیت لو رفتن سوالات و عدم امنیت آزمون را بر عهده نگرفته است. اما مساله اینجاست که برای بسیاری از افراد شرکت در این آزمون و دریافت نمره به منزله گام جدید در زندگی شان بود که حالا باید یک سال دیگر برنامه و اهدافشان را به تاخیر بیندازند و معلوم نیست در طول این یک سال چه اتفاقی ممکن است رخ بدهد که آنها را از مسیری انتخاب شده منحرف کند.

   آینده‌ای که برای کسی مهم نیست

مهتا یکی از کسانی است که قرار بود در آزمون روز شنبه شرکت کند و بعد از دریافت نمره مورد قبول در یکی از دانشگاه‌های کانادا پذیرش بگیرد اما حالا همه‌چیز به شکل غیر قابل باوری از هم پاشیده است. او به «تعادل» می‌گوید: دو سال تمام زحمت کشیده‌ام درس خوانده‌ام تا بتوانم در این آزمون شرکت کنم و نمره قابل قبولی بگیرم،بعد ناگهان در حالی که سر جلسه امتحان نشسته‌ای و منتظر دریافت سوالات هستی اعلام می‌کنند که آزمون لغو شده است. کجای دنیا چنین بی برنامگی و آشفتگی وجود دارد. 

او می‌افزاید: چطور ممکن است وقتی همه سر جلسه آزمون حاضر شده‌اند ناگهان مسوولان متوجه لو رفتن سوالات بشوند. اگر این اتفاق رخ داده باشد حداقل یک روز قبل باید شرکت کنندگان را در جریان قرار دهند. این کار بازی با آینده و سرنوشت جوانانی است که برای زندگی شان  برنامه و هدف دارند. من یک سال دیگر را باید با اما و اگرها سر کنم و اصلا معلوم نیست سال آینده هم آزمون برگزار بشود یا نه. 

این شرکت کننده آزمون در پایان سخنانش می‌گوید: متاسفانه آینده و سرنوشت ما در این مملکت برای هیچ کس مهم نیست. در واقع جوانان تا جایی برای مسوولان اهمیت دارد که در مقاطعی بتوانند از حضور آنها به نفع خود استفاده کنند وگرنه تامین امنیت یک آزمون چقدر می‌تواند کار سختی باشد که از عهده آن برنیامده‌اند. 

   حقوق شهروندی اهمیت خود را از دست داده است

آرزو یکی دیگر از شرکت کنندگان در این آزمون به تعادل می‌گوید: سه روز است در شوک به سر می‌برم. باورم نمی‌شود که بعد از چند سال زحمت کشیدن و درس خواندن به دلیلی که اصلا معلوم نیست چقدر واقعیت داشته باشد، تمام برنامه‌های آینده‌ام دستخوش تغییر شده است. مگر می‌شود اینقدر راحت حقوق شهروندی افراد نادیده گرفته شود. ماجرای تقلب تنها بهانه‌ای است برای اینکه مسوولان بیش از پیش در حیطه خصوصی افراد دخالت کنند. حقوق شهروندی در این دولت اهمیت خود را از دست داده است. ما باید طبق ضوابطی که برایمان تعریف می‌شود زندگی کنیم و این أصلا قابل قبول نیست.

او می‌افزاید: یکی از دوستانم به دلیل شوک عصبی دو روز است که در بیمارستان بستری شده است. او آذر ماه باید به کشور کانادا می‌رفت و این آخرین فرصت برای ارایه نمره آیلتسش بود. مگر می‌شود اینقدر راحت زندگی و آینده افراد را به بازی گرفت و بعد هم با منتشر کردن یک بیانه علت آن را صیانت از حقوق شرکت کنندگان عنوان کنند و همه‌چیز تمام شود. این صیانت چرا قبل از اجرای آزمون انجام نشده است. چرا واقعیت را به مردم نمی‌گویند. چرا اینقدر راحت با آینده جوانان بازی می‌کنند. 

   اینجا عمر افراد هیچ ارزشی ندارد

آرش هم یکی دیگر از شرکت کنندگان در آزمونی است که درست در لحظه برگزاری لغو شد. او نیز در این باره به تعادل می‌گوید: در این مملکت أصلا عمر آدم‌ها و زمانی که برای رسیدن به آرزوهایشان صرف می‌کنند ارزش و اعتبار ندارد. چرا باید درست در لحظه‌ای که تمام شرکت کنندگان در جلسه حاضر هستند ناگهان آزمون لغو شود. بسیاری از افراد دچار شوک عصبی شدند. بسیاری از افراد با حال بد محل آزمون را ترک کردند. خیلی‌ها نا باورانه تا آخرین لحظه منتظر بودند تا این دستور لغو شود. اما مسوولان هیچ کدام از این مشکلات را ندیدند و البته خود را هم موظف به توضیح در این رابطه ندانستند.

او می‌افزاید: این اولین بار نیست که چنین اتفاقی در کشور ما رخ می‌دهد. آخرین بار هم نخواهد بود و به این ترتیب کسانی که می‌خواهند برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند باید از راه‌های دیگری به این مهم دست پیدا کنند. چرا که اینجا هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد. همانطور که ممکن است در کنکور افرادی با رتبه‌های بالای ۱۰۰ هزار پزشکی قبول شوند و افرادی با رتبه‌های زیر ۱۰ هزار مجبور به تحصیل در دانشگاه‌های دور افتاده و رشته‌ای شوند که هیچ ربطی به برنامه‌هایی که برای آینده خود داشته‌اند ندارد. 

   اما و اگرهای آزمون آیلتس در ایران

اواخر دی ماه سال گذشته به دستور سازمان سنجش کشور، برگزاری آزمون آیلتس در ایران تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد. موسسات برگزارکننده آزمون آیلتس در ایران هم همزمان اعلام کردند که «عطف به دستور سازمان سنجش کشور، مورخ ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ به شماره ۶۵۳/س/م تمام آزمون‌های آیلتس در سراسر کشور از اسفندماه تا اطلاع ثانوی برگزار نخواهد شد.» چندی بعد و اوایل اسفند ماه ۱۴۰۱، در اطلاعیه بعدی سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص نام‌نویسی مجدد آزمون آیلتس اعلام شد: «براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمانIDP، نام‌نویسی آزمون آیلتس کاغذی از ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ (اول می‌۲۰۲۳) و آزمون آیلتس کامپیوتری از ۲۱ فروردین سال ۱۴۰۲ (دهم آوریل ۲۰۲۳) از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود.» 

   لغو ناگهانی آزمون آیلتس در ایران اتفاق تازه‌ای نیست

در همین خصوص پوریا پاشازاده، از مدرسان زبان انگلیسی و به عنوان معلم ESL و آیلتس اینستراکتر (IELTS Instructor) با سابقه تدریس در ایران، استانبول و کانادا، در گفت‌وگو با خبرآنلاین اظهار داشت: لغو ناگهانی آزمون آیلتس در ایران اتفاق تازه‌ای نیست؛ همانطور که سال‌ها قبل هم اخلال و بی‌نظمی در روند اجرای آزمون آیلتس، موجب لغو و بی‌اعتبار شدن این آزمون شد. بنا به گفته سازمان سنجش، هدف از وقفه کوتاه‌مدتی که از اواخر سال گذشته تا اوایل سال جاری در برگزاری آزمون آیلتس پیش آمد، این بود که سطح برگزاری، کیفیت و سلامت آزمون ارتقا یابد، اما با وجود این بازنگری‌ها و یک دوره محرومیت از شرکت در آزمون برای متقاضیان، نه‌تنها هیچگونه ارتقایی حاصل نشد، بلکه تجربه تلخ اخلال در روند برگزاری آزمون بار دیگر تکرار شد.

   چه کسی پاسخگوی زحمات بربادرفته  شرکت‌کنندگان است؟

او ادامه می‌دهد: در پی آن اتفاق عده‌ای از شرکت‌کنندگان به سازمان سنجش اعتراض کردند و قرار شد که آزمون دیگری برای آن گروه طراحی شود. فاجعه اصلی در این قبیل تجربیات این است که در این میان افرادی هستند که ددلاین‌های نزدیکی برای مهاجرت دارند که نمی‌شود کاری با آن کرد و طراحی آزمون مجدد با توجه به طولانی بودن پروسه ثبت‌نام، تصحیح و اعلام نتایج عملاً برای آنها بی‌فایده است. چنین اتفاقاتی به سادگی، تمام زحمات، برنامه‌ریزی‌ و آینده افراد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. آیا سازمان سنجش، به غیر از طراحی مجدد آزمون، چاره‌ دیگری هم برای این موضوع اندیشیده است؟

   روند بازنگری به منظور کاهش احتمال  تقلب با شکست مواجه شد

پاشازاده می‌گوید: « متأسفانه دیدگاه شرکت‌کنندگان به این قبیل آزمون‌ها به مثابه یک سد است و ترس از عدم موفقیت در این آزمون، آنها را به فکر دور زدن و کشف راه‌ در رو وامی‌دارد. حتی بارها به خود من هم پیشنهاد شد که در ازای دریافت مبالغ بالا، به جای فرد دیگری امتحان بدهم. سال‌ها قبل شاید این کار از طریق گریم چهره و جعل اطلاعات ممکن بود، اما خوشبختانه امروزه به کمک اسکن‌های بایومتریک (فناوری امنیتی تشخیص، تعیین و تأیید هویت به‌وسیله خصوصیات فیزیکی و رفتاری) این اتفاقات تا حد چشمگیری کاهش یافته است.


 

ارسال نظر