استان‌های رکورد‌دار بیماری کریمه کنگو در کشور کدامند؟

۱۴۰۲/۰۵/۰۸ - ۰۲:۲۴:۲۴
کد خبر: ۲۱۱۷۵۸
استان‌های رکورد‌دار بیماری کریمه کنگو در کشور کدامند؟

بر اساس اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، گیلان، خراسان رضوی، اردبیل و خوزستان دارای بیشترین موارد مثبت ابتلا به بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو هستند.

بر اساس این گزارش از سال ۱۳۷۸ تا پایان سال ۱۴۰۱، استان سیستان و بلوچستان با شناسایی ۹۴۹ مورد، خراسان رضوی ۱۷۹ مورد، کرمان ۱۰۴ مورد، اصفهان ۷۶ مورد و فارس ۶۸ مورد از موارد قطعی بیماری، بیشترین استان‌های گزارش‌‌کننده موارد قطعی بیماری در کشور را تشکیل داده‌اند.

مصرف فرآورده‌های حیوانی به صورت خام از نظر انتقال بسیاری از بیماری‌ها خطرناک است و افراد باید از مصرف گوشت و جگر خام خودداری کنند. فرآورده دامی باید به صورت پخته مصرف شود تا مطمئن شویم عامل بیماری‌زا کاملا از بین رفته است. گوشت دام ذبح شده را باید قبل از قطعه قطعه کردن و مصرف، حداقل ۲۴ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری کرد. جگر و سایر امعا و احشای دام نیز قبل از مصرف باید ۴۸ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال باشد.

این گزارش می‌افزاید: تامین ناکافی و عدم تخصیص به موقع اعتبارات برای اجرای برنامه مدیریت پیشگیری و کنترل بیماری، نگهداری دام در مجاورت اماکن مسکونی در مناطق روستایی، کشتار غیرمجاز و غیر بهداشتی دام در حاشیه شهرها، ناکافی بودن اقدامات کنترلی دامپزشکی در کانون‌های آلوده دامی، مشارکت ضعیف سازمان‌های غیر دولتی و داوطلب در برنامه‌های کنترل و پیشگیری بیماری، ناکافی بودن آموزش پزشکان در تشخیص بالینی بیماری در انسان به ویژه در مناطق با بروز کمتر بیماری، تردد و نقل و انتقال غیرمجاز از مرزهای داخلی بین استانی و خارجی با کشورهای همجوار از چالش‌های تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو است.

 

ارسال نظر