محموله‌های فاکتور ۸ بیماران هموفیلی در راه است

۱۴۰۲/۰۴/۱۵ - ۰۱:۴۱:۵۳
کد خبر: ۲۰۹۹۵۴

رییس اداره پایش زنجیره تامین دارو از ورود داروی فاکتور ۸ نوترکیب و پلاسمایی بیماران هموفیلی تا هفته آینده خبر داد. محمدحسین متولی با بیان این خبر گفت: کمبود در تأمین داروی بیماران هموفیلی از سال گذشته به دلیل مشکلات شرکت تولیدکننده داخلی که تامین‌کننده کل بازار فاکتور ۸ نوترکیب است، آغاز شد، سازمان غذا و دارو به‌ محض بروز مشکل اقدامات مقتضی را به‌ منظور واردات دارو در دستور کار قرار داد؛ اما با توجه‌ به زمان‌بر بودن تامین و ایجاد مسیرهای موازی برای رفع نیاز بازار مشکلات بیماران تا امروز ادامه‌دار شد.

او با اشاره به اینکه تامین این دارو از مسیر واردات بسیار سخت و پیچیده بود، اظهار کرد: بر اساس تلاش‌های صورت‌گرفته محموله‌های متعددی از فاکتور۸ پلاسمایی و نوترکیب تامین و در فواصل زمانی ترخیص و وارد بازار خواهد شد. بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی تصریح کرد: با وجود تاخیر ناگهانی در انتقال ارز شرکت‌های پلاسمایی، یک محموله از داروی فاکتور ۸ هفته آینده از گمرک ترخیص و به سرعت در بازار توزیع خواهد شد، همچنین محموله‌های بعدی شامل حدود ۱۴ هزار و ۱۸ هزار عدد از نوع فاکتور ۸ پلاسمایی (TM) نیز تا پایان تیر و مرداد تامین می‌شود.

رییس اداره پایش زنجیره تامین دارو خاطرنشان کرد: علی‌رغم تعهدات متعدد شرکت تولیدکننده داخلی به‌منظور تامین داروی فاکتور ۸ همچنان مشکلات جاری حل نشده است و سازمان غذا و دارو از مسیر واردات بازار را تامین خواهد کرد. همچنین بزودی دومین تولیدکننده فاکتور ۸ نوترکیب، محصول خود را روانه بازار خواهد کرد تا مشکل به‌طور کلی رفع شود. این در حالی است که هر چند ماه یک‌بار نه تنها بیماران هموفیلی که حتی بیماران دارای تالاسمی و ‌ام‌اس و... نیز برای تامین داروهای خود با مشکل مواجه می‌شوند و تاخیر در تامین این داروها یعنی تحمل رنج و درد بیشتر برای بیماران.

 

ارسال نظر