بورس مانع تاثیرگذاری تحریم‌هاست

۱۴۰۲/۰۵/۰۱ - ۰۲:۵۱:۵۶
کد خبر: ۲۱۱۲۵۸
بورس مانع تاثیرگذاری تحریم‌هاست

در شرایطی که بازار بورس پس از دوره‌ای از نوسانات در یک فضای معلق قرار گرفته، یافتن پاسخی برای این پرسش که چشم‌انداز بورس چه خواهد شد و ارکان‌های حاکمیتی در مواجهه با این بازار چه باید بکنند، گرم شده است. یک روز دولت بخشنامه‌ای صادر کرده و بورس را به هم می‌ریزد؛ روز دیگر به ‌طور کلی نوسانات اخیر بورس، رشد قیمت دلار، به هم ریختگی بازار خودرو و در نهایت فشار اقتصادی بر گرده‌های همه ایرانیان به دلیل تورم، تبدیل به داستان تکراری در سال‌های اخیر شده است.

شرایط بورس کلاف سردرگم و پیچیده‌ای شده است. نباید فراموش کرد، ورود مردم به بورس در شرایط تحریمی مانند خون تازه‌ای به رگ‌های اقتصاد کشور بود و فرصت بی‌بدیلی را فراهم آورد تا اقتصاد با تکیه به سرمایه‌های مردم، شدت بحران‌ها را پشت سر بگذارد. بنابراین بورس نیازمند حمایت و توجه بیشتر است. این روزها اما تورم افسارگسیخته بدون مانعی می‌تازد و آنچنان مردم را تحت فشار قرار می‌دهد که گریز از آن به این سادگی‌ها ممکن نخواهد بود.

چند سال اخیر اقتصاد ایران صرف مقابله با این داستان تکراری شده است. یک بازی با حاصل‌ جمع صفر که پایان آن چیزی جز کاهش قدرت خرید برای عموم مردم نبوده است. فروش دارایی‌ها در بورس اقدام درستی است، اگر از طریق مولدسازی، خصوصی‌سازی یا هر ایده دیگری انجام شود برای بورس رشد به همراه دارد. مسوولان کشور باید بدانند رشد بورس تنها مختص به این بازار نیست؛ بلکه بورس آینه اقتصاد کشور است و باعث رشد در عموم بازارها می‌شود. در واقع توسعه‌ بورس اقدامی در جهت بهبود توزیع ثروت و نقدینگی کشور است. به‌رغم همه نوسانات اخیر این بازار زنده است، هوش دارد و چشم‌اندازهایی برای خود شکل می‌دهد. 

مانند چشم‌هایی که به ورودی و خروجی آب نیاز دارد، بورس هم به سرمایه‌گذاری و برداشت سرمایه به صورت توامان نیاز دارد. اگر ورودی آب را قطع کنید، برداشت هم به زودی قطع می‌شود.  بورس همچنان نیازمند توجه است؛ در قبال مالیاتی که از بورس حاصل می‌شود در قبال فروش سهام شرکت‌های دولتی در بورس، باید بخشی را هم به حمایت بورس اختصاص داد. در کنار سهامداران باشید به اتفاقات بورس حساس باشید، بورس هوشیار است و این گونه نیست که دولت هر طور خواست با بورس برخورد کند و آب از آب تکان نخورد. بخشنامه‌های یک روزه و دستوری در خصوص تغییر قیمت مواد اولیه پتروشیمی‌ها نشان داد بورس کشور تا چه اندازه حساس است و واکنش نشان می‌دهد.  

در اقتصاد ایران به اندازه‌ای فرصت سرمایه‌گذاری کم است که مردم دوباره برای خرید خودروهای از رده خارج و کارکرده انتظار می‌کشند. بورس نیاز به حمایت عملی دارد، دولت ابزارهای متعددی برای حمایت از بورس دارد که می‌تواند از آنها استفاده کند. دولت باید صنایع را حمایت کند، دستورالعمل‌های زائد را حذف کرده، قوانین کسب و کارها و صنایع، تعرفه‌ها و... را به نفع شرکت‌های بورسی تغییر بدهد. لازم است رویکردهای مالیاتی جدیدی در خصوص بورس به کار گرفته شود و روند افزایش سرمایه‌ها تسهیل شوند، از ابزارهای مالیاتی برای کاهش تقاضای سفته بازی در سایر بازارها استفاده کنید، مبالغ بیشتری را برای حمایت از بازار بورس اختصاص بدهید تا بازار سرمایه کشور در مسیر بهبود شرایط قرار بگیرد. نمایندگان مجلس هم باید کمیسیون تخصصی بورس را تشکیل داده و گزارش‌های وضعیت بورس را نظارت کرده و زمینه‌های سرمایه‌گذاری بیشتر در بورس را فراهم سازند. 

حساسیت نمایندگان به بازار سرمایه، بورس را شفاف‌تر خواهد کرد اعتماد را به بورس بیشتر خواهد کرد و زمینه‌های سرمایه‌گذاری بیشتر در بازار را فراهم می‌سازد. بورس ما اکنون دیگر یک بخش مهمی از اقتصاد کشور است و یکی از نقاط امیدبخش مردم برای کاهش صدمات ناشی از تورم، همین بورس است. لازم است از طریق ایجاد هماهنگی میان بخش‌های مختلف حاکمیتی زمینه رشد بورس و جذب سرمایه‌گذاری‌های افزون‌تر فراهم شود.

 

 

ارسال نظر