روایت بذرپاش از توافق بزرگ ایران و آذربایجان

۱۴۰۲/۰۴/۲۸ - ۰۵:۰۸:۱۷
کد خبر: ۲۱۰۹۷۱

گروه راه و شهرسازی|

وزیر راه و شهرسازی از توافق با کشور آذربایجان برای افزایش تردد در مرزها، بهره‌برداری از پایانه مرزی جدید تا ۴ ماه آینده و افزایش ۶۰ درصدی سرمایه‌گذاری ایجاد بارانداز ریلی خبر داد. همزمان مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری اعلام کرد، اختلاف میان دو کشور درباره بارانداز ریلی آستارا رفع شده و این مجموعه به مدت 25 سال در اختیار کشور آذربایجان قرار خواهد گرفت.

مهرداد بذرپاش اظهار کرد: پس از یک وقفه در فعالیت‌های ارتباطی بین ایران و آذربایجان به دلیل اتفاق ناگوار در سفارت آذربایجان، با برگزاری نشست روسای کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان و حضور هیات بلندپایه این کشور این مشکل مرتفع شده است. وی با اشاره به اینکه ایران مرز مشترک بسیار طولانی با آذربایجان و مرزهای تجاری گسترده‌ای با آن کشور دارد، افزود: شبکه حمل و نقلی دو کشور ایران و آذربایجان شبکه بزرگی است و برنامه‌های فراوانی را برای تکمیل کریدور شمال-جنوب با کشور آذربایجان در پیش رو قرار داده‌ایم. تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رییس‌جمهور تقویت و توسعه روابط با کشور آذربایجان بود که در این دیدار بخشی از این مهم حاصل شد.

به گزارش تسنیم، رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان با بیان اینکه ساخت پل مرزی آستاراچای به اتمام رسیده و مقرر شده تا پایانه موقت مرزی ایران در این منطقه هرچه سریع‌تر با سامانه‌های گمرکی و مرزبانی ایران مستقر شوند. همچنین توافق شد تا 4 ماه آینده پایانه مرزی جدید به بهره‌برداری برسد که ظرفیت خوبی را برای حمل ونقل کامیون‌های دو کشور فراهم می‌کند. بذرپاش یادآور شد: یکی از مشکلاتی که پیش‌تر وجود داشت پایانه موجود با عرض گذر کم و همچنین پل قدیمی بود که مانع از تردد آسان می‌شد. در عین حال سخت‌گیری‌هایی از طرف آذربایجان بود که بعضا صف‌های طولانی را ایجاد می‌کرد که با ایجاد پل جدید بخشی از این مشکلات کاهش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توافقی که پیش‌تر انجام شد عملیات مقاوم‌سازی و تعریض پل موجود در حال انجام است. در این نشست نیز توافق شد تا طرف آذربایجانی نسبت به این مهم اهتمام بیشتری داشته باشد تا پل موجود مقاوم‌سازی و تعریض شود تا کامیون‌های بیشتری بتوانند در این مسیر تردد کنند. وی دیگر موضوعاتی که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت را افزایش ظرفیت ترددها عنوان کرد و افزود: در مرز بیله سوار و در مرز آستارا تقاضای ایران این بود که ظرفیت افزایش پیدا کند که مورد موافقت کشور آذربایجان قرار گرفت. مقرر شد تا ظرفیت تردد روزانه افزایش پیدا کند که این افزایش تردد سبب تسهیل در تردد و افزایش تجارت دو کشور ایران و آذربایجان می‌شود. بذرپاش ادامه داد: محور دیگر گفت‌وگوهای انجام شده در این نشست، مسیر ارتباطی بود که از محور آق بند وارد خاک ایران می‌شود، پیشنهاد ما این بود که از جلفا خارج شود و مقرر شد تا این پیشنهاد به کشور آذربایجان منتقل شود.

همچنین توافق شد تا عملیات اجرایی پل آق بند هرچه سریع‌تر انجام شود که ساخت این پل برعهده کشور آذربایجان است. وزیر راه و شهرسازی گفت: بعد از آنکه نقطه صفر مرزی توسط وزارت امورخارجه تعیین می‌شود عملیات اجرایی احداث پل انجام خواهد شد. همچنین فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی مشترک که یکی از اصلی‌ترین ظرفیت‌های توسعه تجارت در کشورهای همسایه است مقرر شد در زمان کوتاهی انجام شود. بذرپاش توضیح داد: در خصوص سدهای خداآفرین و سد اردوباد قرار شد تا 2 ماه آینده این موارد تعیین تکلیف شوند و تلاش می‌کنیم تا موانع پیش‌رو برداشته شود. وزیر راه و شهرسازی موضوع دیگر گفت‌وگوهای دو کشور را حل مشکلات کامیون داران ایران و آذربایجان عنوان کرد و گفت: کمیته مشترکی تعیین شد تا مشکلات را بررسی کند و ظرف دو ماه آینده نسبت به رفع آن مشکلات اقدام کند.

وی با بیان اینکه در حوزه انرژی و سوآپ گازی نیز توافق خوبی با آذربایجان شد و تاکید بر اینکه روابط ایران با کشور آذربایجان مهم است، گفت: دسترسی کشورمان با کشورهای شمالی از طریق کشور آذربایجان است و بنابراین تقویت روابط و همکاری با آن کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است. شبکه حمل و نقل و ترانزیتی ایران نیز با کشور آذربایجان ارتباط دارد که حجم زیادی از حمل کالا می‌تواند از این مسیر باشد. وی گفت: مقرر شد تا از پارس آباد مرز کشور آذربایجان خط ریلی 5 کیلومتری توسط ایران احداث شود تا به خط ریلی کشور آذربایجان متصل شود و بتوانیم باراندازی را در پارس آباد ایجاد کنیم و از آن محل بتوانیم از طریق حمل و نقل زمینی، کالاها را به ایران حمل کنیم.

   افزایش 60 درصدی سرمایه‌گذاری 

بذرپاش ادامه داد: بارانداز ریلی توافق دو کشور در گذشته بوده که برای تکمیل آن نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری وجود دارد. قرار شد سرمایه‌گذاری به میزان 60 درصد افزایش یابد. کشور آذربایجان پیشنهاد کرده بود تا میزان بهره‌برداری نیز افزایش یابد که مقرر شد تا در کمیته مشترک ظرف دو ماه هم افزایش سرمایه‌گذاری و هم افزایش زمان بهره‌برداری را مورد بررسی قرار بدهد. وی یادآور شد: خط ریلی رشت-آستارا که عملیات اجرایی آن در حال آغاز شدن است به بارانداز ریلی می‌رسد که این‌بارانداز بسیار مهم است.

   رفع اختلاف درباره بارانداز ریلی آستارا 

در همین حال، جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری اظهار کرد: ما یک دوره پر تنش با آذربایجانی‌ها داشتیم که اکثر روابط سیاسی و اقتصادی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته بود. به گزارش تسنیم، او با اشاره به اینکه در رابطه با بارانداز ریلی آستار نیز ابهامات و اختلافات دو کشور مورد بررسی قرار گرفت، گفت: با توجه به توافق و قرارداد بین دو کشور، آذربایجانی‌ها متعهد شده‌اند برای راه‌اندازی بارانداز ریلی سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند. این توافق برای حدود 8 سال قبل است و در قبال این سرمایه‌گذاری و تجهیز بارانداز، این مجموعه به مدت 25 سال در اختیار کشور آذربایجان قرار خواهد گرفت. هدایتی بیان کرد: ‌پس از ورود آذربایجان به بحث اجرای بارانداز تغییراتی در نرخ‌ها صورت گرفته و سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر از برآوردهای اولیه برای تکمیل طرح بود. این تغییر بندهای قرارداد دو کشور را تحت تاثیر قرار داده و لازم است با بررسی مجدد توافق تکمیل‌تری در این زمینه صورت بگیرد. وی تاکید کرد: این‌بارانداز با توجه به برنامه دولت برای اتصال ریلی رشت-آستارا از اهمیت بالایی برای تکمیل کریدورهای ترانزیتی و حذف حلقه‌های مفقوده برخوردار است.

 

ارسال نظر