سهم بزرگ اتوبوس‌های غیراستاندارد در آلودگی هوای کلان‌شهرها

۱۴۰۲/۰۴/۲۷ - ۰۳:۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۱۰۸۶۲

یک کارشناس محیط زیست گفت: کربن سیاه یا دوده ناشی از احتراق دیزل، سهم بالایی در ذرات معلق تهران دارند که به‌رغم سهم جرمی کم، تقریباً تمام آثار سوء سلامتی شامل سرطان ریه یا حمله‌های قلبی ناشی از همین بخش از ذرات معلق است.

به گزارش تسنیم، بسیاری از کارشناسان معتقدند که توسعه حمل و نقل عمومی راهکار نجات پایتخت از روزهای آلوده است و به همین جهت شهرداری تهران قصد تجهیز ناوگان اتوبوسرانی پایتخت را به وسیله 2000 اتوبوس‌ کارکرده را دارد که 650 اتوبوس با استاندارد یورو 5 با عمر سه سال و 350 دستگاه هم با استاندارد یورو4 و عمر بالای 15 سال هستند .

در این خصوص سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که با اتوبوس‌های یورو 5 مشکلی ندارد، اما با اتوبوس‌های یورو 4 با سن بالای 10 سال به‌شدت مخالف است چرا که این اتوبوس‌ها را آلاینده و غیراستاندارد می‌داند.

به گفته داریوش گل‌علیزاده، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در حالی که تولید خودروهایی با استاندارد یورو 4 از سال 2008 در اروپا متوقف شده اما می‌خواهند خودروهایی با استاندارد یورو 4 و سن بالای 15 سال وارد کنند درحالی که فیلتر جاذب دوده هم به صورت کارخانه‌ای روی آنها نصب نشده است. شهرداری می‌خواهد این خودروهای از رده خارج را وارد و بیش از 8 میلیارد تومان هم برای نصب فیلتر جاذب دوده روی آنها هزینه کند. این کار مشکلی از آلودگی هوای تهران حل نمی‌کند. 

 

ارسال نظر