بازار خودرو به کدام سو می‌رود

۱۴۰۲/۰۴/۲۴ - ۰۳:۴۱:۲۴
کد خبر: ۲۱۰۶۱۵
بازار خودرو  به کدام سو می‌رود

تعادل | فرشته فریادرس|

بررسی وضعیت بازار آزاد خودرو نشان می‌دهد، قیمت خودرو اگرچه با نوسان اما با یک ثبات نسبی مواجه شده است. ارزیابی بازار خودرو حاکی از این است که قیمت خودروهای داخلی میانگین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان افزایش و قیمت خودروهای مونتاژی میانگین بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان با کاهش مواجه شده‌اند. برخی کارشناسان بر این باورند، در این هفته می‌توان انتظار رونق بیشتری را از بازار خودرو داشت، چراکه با آغاز طرح‌های فروش خودروهای مونتاژی توسط مونتاژکاران، عرضه خودروهای دپو شده در پارکینگ‌ها افزایش می‌یابد و احتمالاً بازار کاهش قیمت را با شیب بیشتری تجربه می‌کند. در همین حال، فعالان بازار نیز می‌گویند: در صورت واردات و عرضه خودروهای کارکرده، واردات خودروهای نو و افزایش تولید و عرضه خودروهای داخلی، بازار خودرو تا حدودی متعادل شده و از آن وضعیت «افزایش مستمر قیمت» خارج می‌شود.

   قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی

در این گزارش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی و مونتاژ شده، در یک بازه زمانی هفته سوم تیرماه در مقایسه با اول تیرماه بررسی شده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، قیمت خودروی سمند LX EF۷ که در 22 تیرماه520 میلیون تومان بوده، در یکم تیرماه به 530 میلیون تومان افزایش یافته است. پژو پارس LX نیز در همین بازه زمانی از590 میلیون تومان به 615 میلیون تومان رسیده است. یعنی با یک افزایش 25 میلیونی روبرو بوده است. پژو پارس xuvp نیز با افزایش 20 میلیون تومانی از490 میلیون تومان 510 میلیون تومان به رسیده است. 

خانواده «پژو نیز با افزایش قیمت روبرو بوده اند؛ به‌طوری‌که «پژو ۲۰۶ تیپ ۲» از 475 میلیون تومان به ۴۹۰میلیون تومان به افزایش یافته است. «پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما» نیز با افزایش 30 میلیونی از ۵۲۰ میلیون تومان به 550 میلیون تومان رسیده است. در همین حال «پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما»، نیز افزایش 45 میلیون تومانی را تجربه کرده؛ به‌طوری‌که قیمت این خودرو در اوایل تیرماه640 میلیون تومان بوده، اما حالا در بازار 685 میلیون قیمت خورده است. 

«رانا پلاس» نیز که در بازه زمانی یکم تیرماه، قیمت آن470 میلیون تومان بوده، با افزایش 30میلیون تومانی، حالا با قیمت 500 میلیون تومان در بازار عرضه شده است. اما «رانا پلاس پانوراما» هم با افزایش 35 میلیونی از530 میلیون تومان به 565 میلیون تومان رسیده است. 

خانواده دنا نیز در این بازه سه هفته‌ای، با افزایش قیمت روبرو بودند؛ البته افزایش قیمت در محصول «دنا پلاس اتوماتیک توربو» خیلی محسوس نیست؛ به‌طوری که با افزایش 5 میلیونی از۸۲۰ میلیون تومان به ۸۲۵ میلیون تومان رسیده است. 

«دنا پلاس توربو ۶ دنده‌» هم با یک افزایش 5 میلیونی هم‌اکنون 715 میلیون تومان در بازار عرضه شده است. این در حالی است که قیمت این محصول در اول تیرماه 710 میلیون تومان بوده است. اما «دنا معمولی» با افزایش 20 میلیونی از 580 میلیون تومان در اویل تیر به 600 میلیون تومان در هفته سوم تیرماه رسیده است. 

در این بازه زمانی، «تارا دنده ای» افزایش قیمت 50 میلیون تومانی را تجربه کرده است. این خودرو که در ابتدای تیرماه 640 میلیون تومان قیمت داشته، هم‌اکنون با برچسب قیمتی 690 میلیون تومانی در بازار عرضه می‌شود. «تارا اتوماتیک» نیز افزایش 15 میلیونی را تجربه کرده. قیمت این خودرو که در اویل تیرماه، 800 میلیون تومان حالا با برچسب قیمتی 815 میلیون تومان، معامله می‌شود. 

اما افزایش قیمت «سورن پلاس بنزینی» خیلی محسوس نبوده است؛ چراکه قیمتش از 570 میلیون در یکم تیرماه به 580 میلیون افزایش یافته است. «سورن پلاس دوگانه سوز»، اما افزایش بیشتری نسبت به هم خانواده خود داشته است. قیمت این خودرو در اوایل تیرماه 585 میلیون تومان بوده که طی روزهای گذشته 610 میلیون تومان عرضه شده است. 

«ساینا Sدنده ای»، نیز از دیگر خودروهایی است که با افزایش قیمت روبرو بوده است. این خودرو با335 میلیون قیمت در اویل تیرماه، حالا 355 میلیون تومان عرضه شده؛ یعنی افزایش 20 میلیون تومانی. 

خودروی «تیبا صندوق دار» اما جزو خودروهایی است که با کاهش قیمت روبرو بوده؛ قیمت این خودرو330 میلیون تومان بوده که حالا به 320 میلیون تومان کاهش است. «تیبا هاچ بک» نیز با افت قیمت 5 میلیونی، از 335 میلیون تومان به 330 میلیون تومان کاهش یافته است. 

«کوییک دنده ایS » هم با یک افزایش 25 میلیون تومانی از 340 میلیون تومان در یکم تیرماه به 365 میلیون تومان در هفته سوم تیرماه رسیده است. «کویی» R نیز از 335 میلیون تومان به 355 میلیون تومان رسیده، که نشان از افزایش قیمت 20 میلیون تومانی این خودرو در بازار دارد. 

«کوییک اتوماتیک پلاس»، نیز از 380 میلیون تومان به 415 میلیون تومان افزایش یافته است. خودروی شاهین نیز در همین بازه زمانی افزایش قیمت 35 میلیون تومانی را تجربه کرده؛ به‌طوریکه از 535 میلیون تومان به 570 میلیون تومان افزایش یافته است. 

   قیمت خودروهای مونتاژ شده

قیمت برخی از خودروهای مونتاژ شده در کشور در هفته سوم تیرماه نسبت به یک تیر ماه نیز به این شرح است. «هایما S5 پلاس» از یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان کاهش یافته است. اما «هایما S۷» نیز از یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۳۸۵ میلیون تومان افزایش یافته است. 

«هایما S8» هم با کاهش 40 میلیونی از یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان در یکم تیرماه به یک میلیارد و 950 میلیون در هفته سوم تیرماه رسیده است. «دیگنیتی پرایم» نیز از یک میلیارد و 940 میلیون تومان به یک میلیارد و 800 میلیون تومان کاهش یافته است؛ به عبارتی افت قیمت140 میلیون تومانی. «دیگنیتی پرستیژ» هم با افت قیمت 70 میلیونی از 2 میلیارد و120 میلیون تومان به 2 میلیارد و 50 میلیون تومان کاهش یافته است. 

اما «فیدلیتی پرایم 7 نفره» نیز از یک میلیارد و 790 به یک میلیارد 810 میلیون تومان رسیده است. یعنی افزایش قیمت 20 میلیونی را در عرض سه هفته تجربه کرده است. «جک S3اتوماتیک» نیز با کاهش 25 میلیونی از یک میلیارد و165 میلیون تومان به یک میلیارد و 140 میلیون تومان کاهش یافته است. «جک S5اتوماتیک» نیز با کاهش 30 میلیونی از یک میلیارد و 580 میلیون تومان از ابتدای تیرماه به یک میلیارد و 550 میلیون تومان کاهش یافته است.

قیمت خودروی «ام وی‌ام X۲۲ اتوماتیک پرو» نیز از یک میلیارد تومان به ۹۲۵ میلیون تومان کاهش یافته است. «چری آریز و۵T IE » نیز با کاهش 20 میلیونی از یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان در اوایل تیرماه به یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان در روزهای اخیر کاهش یافته است. «چری تیگو ۷» نیز با کاهش 60 میلیونی، این روزها یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت این خودرو در روزهای ابتدای تیرماه، یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان بوده است. 

   پیش‌بینی قیمت خودرو 

اما نمودار قیمتی خودرو در روزهای آتی صعودی است یا کاهشی ؟ در ماه‌های اخیر پس از طرح موضوع واردات خودرو و همچنین صدور مجوز ورود خودروهای دست دوم به کشور، بازار خودرو با تغییراتی روبرو شد و کاهش قیمتی محسوس البته در خودروهای گران‌قیمت‌تر بازار اتفاق افتاد. مشاهدات بازار نیز حاکی از این است که خریداران از بازار خودرو پا پس کشیده‌اند و منتظرند تا خودروهای وارداتی، قیمت در بازار را بشکنند.

با این حال، بسیاری معتقدند بازار در فاز انتظار است. اگر واردات خودرو طبق روال عادی و مرسوم صورت گیرد، قیمت‌ها در این بازار کاهشی بوده و میل به تثبیت می‌یابد اما اگر واردات خودرو با روندی طولانی همراه باشد، تاثیرات منفی آن در کنار تورم بالاتر از چهل درصد بار دیگر فلش قیمت‌ها را در بازار افزایشی خواهد کرد.

 برخی کارشناسان بر این باورند که در این هفته می‌توان انتظار رونق بیشتری را از بازار خودرو داشت، چراکه با آغاز طرح‌های فروش خودروهای مونتاژی توسط مونتاژکاران، عرضه خودروهای دپو شده در پارکینگ‌ها افزایش می‌یابد و احتمالاً بازار کاهش قیمت را با شیب بیشتری تجربه می‌کند. در نتیجه، این کاهش قیمت و افزایش عرضه می‌تواند خریداران واقعی را به خرید در چنین بازاری ترغیب کند. هر چه هست بازار خودرو در انتظار نتیجه ملموس تصمیمات قانونی در حوزه خودروست .

 

ارسال نظر