آفریقا سرزمین فرصت‌هاست و نباید مورد غفلت واقع شود

۱۴۰۲/۰۴/۲۴ - ۰۲:۴۷:۲۸
کد خبر: ۲۱۰۵۸۷

سیدابراهیم رییسی پس از بازگشت از سفر منطقه‌ای به آفریقا، تقویت عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران را از اهداف اصلی سفر به آفریقا برشمرد و گفت: آفریقا سرزمین فرصت‌هاست و نباید مورد غفلت واقع شود. رییس‌جمهوری پس از سفری فشرده به سه کشور آفریقایی که به دعوت رسمی روسای جمهور «کنیا، اوگاندا و زیمباوه» انجام شد، با استقبال محمد مخبر به تهران بازگشت. سیدابراهیم رییسی در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: ارتباط ما با قاره آفریقا، مثل ارتباط با کشورهای قاره آسیا و دیگر نقاط جهان اهمیت دارد و نباید ارتباط با این قاره که سرزمین فرصت‌هاست، مورد غفلت واقع شود. او توافق بر سر تهاتر محصولات پتروشیمی با کالاهای اساسی را از دستاوردهای مهم سفر دانست.

رییس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه هدف اول این سفر تقویت عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران بود، تصریح کرد: گسترش ارتباط با کشورهای قاره آفریقا از اهداف این سفر بود؛ چرا که آفریقا قاره فرصت‌های ارزشمند، منابع سرشار طبیعی، معادن و زمینه‌ها و استعدادهای فراوان است. سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران که برای انجام سفری منطقه‌ای راهی آفریقا شده بود، پس از سفر به «کنیا» و «اوگاندا»، صبح پنج‌شنبه ۲۲ تیر، وارد زیمبابوه شد و در فرودگاه شهر «هراره» پایتخت «زیمبابوه» مورد استقبال رسمی «امرسون منانگاگوا» رییس‌جمهور این کشور قرار گرفت.

در فرودگاه هراره علاوه بر حضور مردم زیمبابوه برای استقبال از رییسی، در حضور روسای جمهور دو کشور ایران و زیمبابوه سرود «سلام فرمانده» اجرا شد. پس از آن روسای جمهور دو کشور راهی کاخ ریاست‌جمهوری زیمبابوه شدند و با یکدیگر به صورت خصوصی گفت‌وگو کردند. در ادامه، نشست هیات‌های عالیرتبه ایران و زیمبابوه به ریاست روسای جمهور دو کشور برگزار شد.

در این نشست رییسی با بیان اینکه سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و زیمبابوه به میزان سطح دوستی و مودت فیمابین نیست، بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تجارت و همکاری‌ها در حوزه معدن، صدور خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی، علم و فناوری، تجهیزات پزشکی و دارویی و مبادلات کالاهای تولیدی میان دو کشور تاکید کرد. امرسون منانگاگوا رییس‌جمهور زیمبابوه هم در این نشست ضمن ابراز خرسندی از سفر رییسی به این کشور، این سفر را در توسعه تعاملات دو کشور بسیار موثر دانست و از شرکت‌های ایرانی برای استفاده از ظرفیت‌های کشورش در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن و کشاورزی دعوت کرد.

پس از آن مراسم امضای ۱۲ سند و تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و زیمبابوه توسط مقامات دو کشور و در حضور رییسی و منانگاگوا برگزار شد. همکاری در زمینه‌های نفت و انرژی، مخابرات و فناوری اطلاعات، تامین اجتماعی و بیمه، کار و اشتغال، آموزش عالی و علوم و تحقیقات و فناوری، کشاورزی و شیلات، غذایی و دارویی، تامین، توزیع و تولید تجهیزات پزشکی، ایمنی حرفه‌ای و کاهش آسیب‌های مربوط به کار، حمایت‌های اجتماعی و حمایت از کودکان، توانمندسازی افراد معلول و تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت تراکتورسازی ایران و شرکت ماگای زیمبابوه محور اسناد همکاری امضا شده میان جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه بود.

این اسناد همکاری میان وزرای امور خارجه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون وزیر کار و معاون بین‌الملل شرکت تراکتورسازی ایران و از سوی زیمبابوه هم توسط سرپرست وزارت خارجه، وزیر اراضی و کشاورزی، رییس سازمان غذا و داروی زیمبابوه و نماینده شرکت ماگا به امضاء رسید. رییس‌جمهور ظرفیت‌های موجود برای گسترش همکاری‌های ایران و اوگاندا را بسیار متنوع دانست و اظهار داشت: اگر ظرفیت‌های متقابل به خوبی از سوی تجار و فعالان اقتصادی دو کشور شناسایی شود، تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند بسیاری از نیازهای متقابل ایران و اوگاندا را برطرف کند.

سید ابراهیم رییسی در ادامه برنامه‌های سفر به اوگاندا، شامگاه چهارشنبه در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، با بیان اینکه در دیدارها و رایزنی‌ها با رییس‌جمهور و مقامات عالی اوگاندا تصمیم گرفتیم که روابط اقتصادی و تجاری فیمابین گسترش یابد، گفت: در رایزنی‌های صورت گرفته مقرر شد دستگاه‌های مربوطه در ایران و اوگاندا با تلاش مضاعف همه موانع و مشکلات احتمالی پیش‌روی توسعه روابط و تسهیل همکاری‌های دو کشور را برطرف کنند.

رییس‌جمهور ظرفیت‌های موجود برای گسترش همکاری‌های دوجانبه را بسیار متنوع دانست و افزود: اگر ظرفیت‌های متقابل به خوبی از سوی تجار و فعالان اقتصادی شناسایی شود، تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند بسیاری از نیازهای متقابل ایران و اوگاندا را برطرف کند. رییسی با تاکید بر اهمیت برگزاری نشست‌هایی به منظور شناخت دقیق موانع پیش‌روی گسترش و تسهیل همکاری‌ها و ارایه راهکارهای لازم در این زمینه اظهار داشت: میزان فعلی تبادلات تجاری و اقتصادی ایران و اوگاندا برای هیچ کدام از دو کشور قابل قبول نیست و این در حالی است که به راحتی می‌توان میزان تجارت میان دو کشور را به ۱۰ برابر حجم فعلی افزایش داد.

رییس‌جمهور از فعالان اقتصادی ایران و اوگاندا خواست که همه تلاش خود را برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در افزایش مراودات و تبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور به کار گیرند. رییسی در نشست بین‌الادیان که با حضور و سخنرانی شیخ شعبان رمضان مواجه مفتی اوگاندا، کاذینبا موگارو اسقف اعظم مسیحیان اوگاندا و خانم رقیه ناکاداما معاون نخست وزیر اوگاندا در مسجد ملی این کشور برگزار شد، مساجد را مهم‌ترین جلوه‌گاه بندگی انسان‌ها در برابر خداوند معرفی کرد و گفت: تبیین معارف دینی، توجه به مسائل و مشکلات مسلمانان و تلاش برای رفع این مشکلات و اصلاح اجتماعی از مهم‌ترین کارکردهای مساجد است.

رییس‌جمهور در این مراسم که با حضور اعضای شورای فرهنگی مسجد ملی اوگاندا و نیز جمع پرشمار نمازگزاران برگزار می‌شد، با اشاره به حضور قابل توجه جوانان در این مسجد افزود: آنچه امروز جوانان و مردم ما را از هجوم فرهنگی دشمنان حفظ می‌کند، همین حضور در مساجد و توجه به معنویت در چارچوب تلاش برای حفظ هویت دینی است. رییسی با بیان اینکه اگر هر کسی کارهای خود را با توجه به خدا انجام دهد، جوامع بشری شاهد کمترین آسیب اجتماعی خواهند بود، اظهار داشت: ۷۰ سال ظلم به مردم فلسطین، به یغما بردن ثروت‌ها و به بردگی گرفتن مردم آفریقا، ظلم به مردم افغانسان و عراق، اختلاف‌افکنی و ترویج افراط‌گرایی و اعمال سیاست‌های تجزیه‌طلبانه در نقاط مختلف دنیا همه محصول سیاست‌ورزی بدون معنویت و توجه به خداست.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه پیروان ادیان الهی به خوبی می‌دانند که پیامبران الهی هرگز اجازه ظلم به کسی را نداده‌اند، تصریح کرد: امروز با وجود تشدید هجمه به فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها شاهد اقبال بیشتر به‌ویژه از سوی جوانان به معنویت هستیم و این بسیار ارزشمند است. رییسی در بخش دیگری از سخنانش ترویج وحدت و انسجام را از دیگر کارکردهای مهم مساجد و توصیه‌های ادیان ابراهیمی دانست و خاطرنشان کرد: فعالیت‌های جمعی از صاحبان خرد و اندیشه در این مسجد در قالب شورای فرهنگی در راستای ترویج وحدت و انسجام و رفع اختلافات بسیار ارزشمند و شایسته قدردانی است.

رییس‌جمهور اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره ما را به وحدت و انسجام دعوت و تاکید دارند که هر اقدامی در جهت خلاف وحدت، حرکت در جهت راهبرد دشمن است. رییسی در ادامه مبارزه با فقر، فساد و تبعیض را از نقاط اشتراک ادیان ابراهیمی برشمرد و گفت: امروز نهاد خانواده با ترویج همجنس‌گرایی که یکی از زشت‌ترین انحراف‌ها و مورد نفرت همه ادیان الهی و ابراهیمی می‌باشد، مورد تهدید قرار گرفته است، در حالی که توجه به خانواده و تشکیل خانواده از دیگر نقاط اشتراک میان ادیان ابراهیمی است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با وجود همه فشارها و تحریم‌ها، برای پیشرفت اراده مصمم دارد و امروز توانسته تحریم‌ها را به شکست بکشاند و خود را به عنوان کشوری پیشرفته و فناور به دنیا معرفی کند، اظهار داشت: امیدوارم سفر بنده به اوگاندا و دو کشور دیگر قاره آفریقا به توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای قاره آفریقا و تامین متقابل منافع ما بینجامد.

 

ارسال نظر