درخواست حذف کارت بازرگانی

۱۴۰۲/۰۴/۱۹ - ۰۱:۰۱:۰۴
کد خبر: ۲۱۰۲۱۴

رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر لزوم حذف کارت بازرگانی، گفت: با همکاری اندیشکده شریف، طرح‌های مستند آماده شده تا قیمت‌گذاری دستوری حذف و جایگزین آن لایحه‌ای تنظیم که تقدیم مجلس می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمود نجفی عرب، رییس اتاق بازرگانی تهران در مراسم روز صنعت و معدن تهران، اظهار کرد: قوانین زیادی تدوین شده که بعضا سبب مشکلات بیشتری برای تولیدکنندگان شده، مانند تولید رقابت پذیر.

برخی از این قوانین برای تصحیح اقتصاد به وجود آمد، اما این قوانین فضای اقتصادی ما را رفع نکرد. وی با تاکید بر لزوم حذف کارت بازرگانی گفت: کارت بازرگانی از سال ۱۳۳۴ برای مدیریت حوزه تجارت و صادرات به وجود آمد؛ این کارت از حدود دو سال پیش در سامانه جامع تجارت صادر و تمدید می‌شد؛ در حال حاضر دریافت آن بیش از شش ماه به طول می‌انجامد. امروز می‌توان گفت نیازی به داشتن کارت بازرگانی نیست. به‌طور نمونه کشور همسایه، ترکیه کارت بازرگانی ندارد و این موضوع را از مسوولان مطالبه خواهیم کرد که کارت بازرگانی حذف شود.

رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: تاکنون نتوانستیم با قیمت‌گذاری دستوری عرضه و تقاضا را تنظیم کنیم و به همین دلیل با همکاری اندیشکده شریف، طرح‌های مستند آماده شده تا قیمت‌گذاری دستوری حذف و جایگزین آن لایحه‌ای تنظیم شده، که تقدیم مجلس می‌شود. این لایحه شامل لبنیات، خودرو، آرد، نان، قند و شکر، دارو، صنعت، فولاد و صنایع لوازم خانگی است. قیمت‌گذاری دستوری باعث رکود ۸۰ واحد تولیدی کوچک شده و امیدواریم این لایحه بتواند در رفع مشکلات این حوزه موثر واقع شود.

در ادامه این مراسم، رییس خانه صنعت و معدن جوانان استان تهران، گفت: شرکت‌هایی که بانک‌ها حامی آن هستند، عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده‌اند؛ تولید‌کنندگان قادر به رقابت با شرکت‌هایی که بانک‌ها حامی آنها باشند، نیستند. به گفته وی در تهران ۱۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی وجود دارد که با مستندات و بازدیدهای متعددی که صورت گرفته، ۳۹ واحد برگزیده، انتخاب شدند.

 

ارسال نظر