خشکسالی در کشور ۳۰ ساله شد

۱۴۰۲/۰۳/۳۱ - ۰۲:۲۳:۵۴
کد خبر: ۲۰۸۷۹۶

گروه راه و شهرسازی|

بر اساس شاخص خشکسالی، از سال ۱۳۷۰ به بعد به‌جز سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ همواره در کشور خشکسالی بوده به گونه‌ای که میانگین بارش تجمعی کشور از ۲۵۰ به حدود ۲۰۰ میلی‌متر در دهه اخیر کاهش پیدا کرده است. این خبر را رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی وضع هوای سازمان هواشناسی کشور هم با بیان اینکه آسیب‌پذیری ایران در گرمایش زمین بیشتر از امریکا و اروپاست، اظهار کرد: فراوانی وقوع و شدت پدیده‌های مخاطره‌آمیز جوی نظیر بارش‌های سیل آسا و توفان‌ها بخشی از پیامدهای جدی افزایش دمای زمین در ایران و منطقه است.

احد وظیفه، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در نشست تخصصی «تغییر اقلیم از دیدگاه هواشناسی» در محل پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی اظهار کرد: شاخص‌های دیگر خشکسالی نیز گویای وجود درازمدت خشکسالی در کشور است.

به گزارش ایرنا، وی افزود: بر اساس شاخص SPEI که علاوه بر بارش، تبخیر و تعرق، اثر دما را نیز لحاظ می‌کند، ایران همواره در خشکسالی است و برخی نقاط دیگر دنیا نیز به‌شدت نسبت به این شاخص تغییر کرده و خشک‌تر شده است.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه‌داد: به‌طور کلی برخی پارامترهای اقلیمی کشور در ۵۰ سال اخیر تغییر کرده‌اند؛ برای نمونه، دما در هر دهه به‌طور متوسط حدود چهار دهم درجه افزایش یافته و به تبع آن تبخیر نیز افزایش یافته است.

وظیفه تصریح‌کرد: میانگین بارش تجمعی کشور در پنج دهه اخیر از ۲۵۰ به حدود ۲۰۰ میلی متر در دهه اخیر کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به سطح تحت تاثیر خشکسالی در کشور افزود: خشکسالی پیامدهای بسیاری در پی دارد که یکی از آنها افزایش مهاجرت به شهرها است.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور به آخرین تغییرات آبخوان‌های کشور اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر بیش از ۸۰ درصد آب تجدید‌پذیر سالانه از زمین پمپاژ می‌شود، این در حالی است که استاندارد جهانی آن ۲۰ درصد است و در هر صورت برای پایداری سرزمین نباید از ۴۰ درصد تجاوز کند. در صورت ادامه این روند، روندهای گذشته نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۴۰ برخی آبخوان‌های کشور تخلیه خواهد شد.

   ایران آسیب پذیرتر از امریکا و اروپا

صادق ضیاییان، رییس مرکز ملی پیش‌بینی وضع هوای سازمان هواشناسی کشور نیز در نشست تخصصی «تغییر اقلیم از دیدگاه هواشناسی» با بیان اینکه فراوانی وقوع و شدت پدیده‌های مخاطره‌آمیز جوی نظیر بارش‌های سیل آسا و توفان‌ها بخشی از پیامدهای جدی افزایش دمای زمین در ایران و منطقه است، گفت: آسیب‌پذیری ایران در گرمایش زمین بیشتر از امریکا و اروپاست.

به گزارش ایرنا، ضیاییان اظهار کرد: آخرین گزارش هیات بین دولتی تغییر اقلیم هر گونه شک و شبهات درباره اثرات گازهای گلخانه‌ای در گرمایش جهانی را برطرف کرده است.

وی افزود: در گزارش آخر این هیات رفتار جو برای ارزیابی دلیل گرمایش جهانی در دو حالت «طبیعی» و با «اثرات گلخانه ای» شبیه‌سازی شد که نتایج نشان داد در صورت نبود اثرات گلخانه‌ای، باید دمای زمین چند دهم درجه افزایش می‌یافت اما اکنون میزان این افزایش حدود ۱.۵ درجه سلسیوس است. بنابراین هیچ شک و شبهه‌ای درباره اثر گازهای گلخانه‌ای بر گرمایش زمین وجود ندارد.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور ادامه‌داد: هیات بین دولتی تغییر اقلیم (IPCC) در سال ۱۹۷۰ برای برنامه‌ریزی درباره تغییرات اقلیم، تشکیل شد و از آن زمان تاکنون ۶ گزارش در این باره منتشر کرده است.

ضیاییان افزود: این هیات تلاش می‌کند تا به کمک دولت‌های مختلف گام‌های عملی برای کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای و توقف روند افزایش دمای زمین بردارد.

وی تصریح‌کرد: برخی از اقدامات این هیات نیازمند هزینه‌کرد و تغییر رویه در دولت‌ها بود که با مخالفت بعضی کشورها روبرو و تصمیم گرفته شد که این هیات متشکل از دانشمندان کشورهای مختلف به عنوان نهادی زیرنظر سازمان ملل فعالیت کند.

   روند افزایش دما در ایران  ۲ برابر متوسط جهانی

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور در بخش دیگری، با اشاره به پیامدهای افزایش دمای زمین با درجات مختلف دما گفت: سناریوهای بلندمدت نشان می‌دهد، اگر زمین ۲ درجه سلسیوس گرم شود، تغییرات دما در خشکی‌ها تا پنج تا ۶ درجه خواهد بود و اگر متوسط گرمایش جهانی چهار درجه باشد، کشور ایران حدود هفت درجه گرم‌تر می‌شود و فجایع گسترده‌ای برای کشور ما که در منطقه خشک و نیمه‌خشک است، اتفاق می‌افتاد.

ضیاییان اضافه‌کرد: افزایش فراوانی وقوع و شدت پدیده‌های مخاطره‌آمیز جوی نظیر بارش‌های سیل‌آسا و توفان‌ها بخشی از پیامدهای جدی افزایش دمای زمین در ایران و منطقه است. وی توضیح داد: بر اساس آخرین گزارش هیات بین دولتی تغییر اقلیم، ایران، آفریقا و هند آسیب‌پذیری بالایی در تغییرات اقلیم و افزایش دمای زمین دارند. این در حالی است که امریکا و اروپا وضعیت خوبی در این زمینه دارند.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور در ادامه به اثرات تغییر اقلیم بر نواحی ساحلی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: تغییرات بالا آمدن آب سطح دریا در خلیج فارس بسیار جزئی است.

 

ارسال نظر