یبوست با خوددرمانی برطرف می‌شود؟

۱۴۰۲/۰۳/۲۹ - ۱۹:۴۴:۳۹
کد خبر: ۲۰۸۶۹۶
یبوست با خوددرمانی برطرف می‌شود؟

فخرالسادات انارکی فلوشیپ جراحی کلورکتال مصرف خودسرانه داروهای ملین را برای درمان یبوست مورد انتقاد قرار داد و گفت: متاسفانه بسیاری از افراد با مراجعه به عطاری‌ها و یا مصرف خودسرانه دارو برای رفع یبوست اقدام می‌کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، وی افزود: دفع مدفوع خشک و سفت، دفع کمتر از سه بار در هفته، زور زدن زیاد هنگام دفع، احساس دفع ناقص و ناکافی و در نهایت استفاده از انگشت برای کمک به دفع برای سه ماه متوالی از نشانه‌های ابتلا به یبوست است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه یبوست از جمله بیماری‌های شایع بین مردم است به باورهای غلط در این زمینه اشاره کرد و افزود: متاسفانه افراد به‌جای اینکه عوامل اصلی که منجر به ایجاد یبوست شده را حل کنند به مصرف داروها و استفاده

مانورهایی مثل تنقیه با اب یا استفاده از دست جهت تخلیه مدفوع رو می‌آورند تا دفع را تسهیل کند.

دکتر انارکی افزود: دارو های ملین در دراز مدت به دلیل تاثیر بر اعصاب روده کارایی خود را از دست میدهند و افراد مجبور به افزایش دوز این داروها خواهند شد. نیز استفاده از دست برای تخلیه مدفوع باعث تضعیف عضلات مقعد و ایجاد زخم و خونریزی در انتهای روده میشود.

این فلوشیپ جراحی کلورکتال دانشگاه با اشاره به اینکه برای درمان یبوست باید علت ابتلا به مشکل درمان شود خاطرنشان کرد: مصرف بسیاری از داروها از جمله داروهای درمان فشار خون، دیابت و قلبی عروقی، و نیز بسیاری از بیماریها مثل کم کاری تیرویید، بیماریهای اعصاب و روان می‌تواند منجر به یبوست شود.

دکتر انارکی با بیان اینکه سبک زندگی  و نوع غذایی  که افراد استفاده می‌کنند  با ابتلا به یبوست ارتباط مستقیم دارد، افزود: در وعده‌هایی غذایی که امروزه مردم استفاده می‌کنند جای مایعات و فیبر کافی به شکل قابل توجهی خالی است. خیلی از افراد

خوردن صبحانه را به تاخیر می اندازند و پس از رفتن به محل کار صبحانه میخورند. پس از بیدار شدن از خواب خوردن صبحانه مهمترین عامل محرک دستگاه گوارش است . وقتی افراد در محل کار صبحانه میخورند به دلیل مشغله کاری توجهی به

حرکات گوارشی و احساس نیاز به دفع نمیکنند در نتیجه عمل دفع به تاخیر می افتد و این مسئله یک عامل مهم بروز یبوست است.

فلوشیپ جراحی کلورکتال دانشگاه ادامه داد: به شکل استاندارد برای این‌که گوارش به درستی کار کند باید هر فردی هشت تا 10  لیوان مایعات در روز  و 25 تا 30 گرم فیبر( میوه ها، سبریجات، آجیلها، حبوبات ) در روز مصرف کند.

وی با بیان اینکه غذای اصلی ما ایرانی‌ها ترکیبات نشاسته‌دار مثل سیب‌زمینی، برنج و ماکارونی است افزود: مصرف گوشت کباب شده و چربی زیاد هم خطر ابتلا به یبوست را افزایش میدهد.

دکتر انارکی با اشاره به این‌که یکی از عوامل بسیار مهم ایجاد یبوست استرس و اضطراب و افسردگی و کمی تحرک است،افزود: مراجعه به روانشناس برای حل مشکلات روحی روانی و انجام مرتب تمرینهای ورزشی، کمک بسیار موثری در درمان

یبوست خواهد کرد. اختلالات کف لگن و ضعف عضلات لگن هم در بسیاری از افراد، عامل بروز یبوست است . لذا به جای پناه بردن به ملینها، بهتر است افراد با مراجعه به متخصصین گوارش و جراحان کولورکتال پس از بررسی عوامل ایجاد کننده یبوست و معاینه، تحت درمان مناسب قرار بگیرند.

ارسال نظر