امسال ۱۲ هزار پرستار به مراکز درمانی جذب می‌شوند

۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۰۲:۳۷:۱۱
کد خبر: ۲۰۸۱۱۸
امسال ۱۲ هزار پرستار به مراکز درمانی جذب می‌شوند

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت در سال جاری ۲۵ هزار نیروی استخدامی خواهد داشت که ۱۲ هزار نفر از آنها گروه پرستاری هستند. عباس عبادی افزود: در سال ۲۰۲۲ اعلام شد ۶ میلیون کمبود نیروی پرستاری در دنیا وجود دارد. در حالی که در دنیا ۲۸ میلیون پرستار داریم و در ایران به ازای هر تخت ۱.۸ پرستار وجود دارد که رقم پایینی است.

او با بیان اینکه جمعیت یکی از عناصر قدرت محسوب می‌شود، بیان کرد: در بخش‌های دولتی و غیردولتی ۲۲۶ هزار پرستار داریم که در ۱۰۶۱ بیمارستان مشغول خدمت هستند. از این تعداد ۷۰۰ بیمارستان وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی‌اند که از بیمارستان‌های ۳۲ تخته تا بیمارستان‌های مگاهاسپیتال را شامل می‌شود. معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص مقایسه تعرفه گروه پرستاری با پزشکی، تصریح کرد: پرستاری کار تیمی است و مراقبت از بیمار از ابتدا تا انتهای بستری با چندین پرستار انجام می‌شود. بنابراین برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از روش هیبرید یا ترکیبی استفاده شده است.

عبادی افزود: گروهی از خدمات مانند دیالیز موردی است و گروهی از خدمات سرپایی و اورژانسی است. بنابراین پرداختی‌ها بر اساس مدل کار پرستار صورت می‌گیرد.او با بیان اینکه یکی از دلایل کمبود نیروی انسانی جابه‌جایی پرستاران از کشورهای کمتر توسعه یافته به کشورهایی است که در آمد پرستاری بالاتری دارند، گفت: موضوع مهاجرت در کشورهایی که جمعیت بالایی دارند مانند هند، فیلیپین و تایلند مدیریت شده و به منبع درآمدی برای آن کشور تبدیل شده است؛ به‌طوری که نیروهای پرستاری را برای مهاجرت آموزش می‌دهند و بخشی از درآمد آنها به کشور بازمی‌گردد. 

 

ارسال نظر