عمان دروازه صادراتی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۸ - ۰۳:۴۷:۲۲
کد خبر: ۲۰۷۰۰۷
عمان دروازه صادراتی ایران

همراهی طولانی‌مدت و تاریخی دو کشور ایران و عمان که در تمام دهه‌های گذشته ادامه داشته به خوبی نشان می‌دهد که این نزدیکی می‌تواند به توسعه جدی روابط میان کشورها تبدیل شود. در سال‌های گذشته هرچند میزان تبادلات تجاری میان دو کشور افزایش پیدا کرده اما هنوز فاصله‌ای طولانی تا رسیدن به ظرفیت‌های بالقوه وجود دارد. در واقع ما هم می‌توانیم برای صادرات روی عمان حساب کنیم و هم صادرات مجدد در این کشور ممکن و مطلوب خواهد بود.

در حال حاضر به شکل روزانه پروازهایی از عمان به مقصد چند شهر ایران انجام می‌شود و همه اینها باعث شده سطح تعاملات دو طرف افزایش پیدا کند. عمان از کشورهای مختلف جهان واردات دارد. از سوی دیگر با توجه به مرز زمینی مشترک با امارات متحده عربی، بخش زیادی از کالاهای مورد نیاز از این طریق به عمان وارد می‌شود، اما با این وجود کالاهای ایرانی چه در حوزه‌های صنعتی و معدنی و چه در حوزه مواد غذایی و خوراکی شانس خوبی برای حضور در عمان دارند. برای آنکه ما بتوانیم میزان صادرات خود را حفظ کرده و ارتقا بدهیم باید در سه حوزه مراقبت‌های لازم را انجام دهیم. نخست حفظ و ارتقای کیفیت کالاهای صادراتی ایران است، دوم فراهم کردن زیرساخت‌های حمل و نقل و به موقع رساندن کالاها و سوم حفظ مزیت رقابتی در حوزه قیمت.

از سوی دیگر باید توجه داشت که ما تنها از بازار عمان صحبت نمی‌کنیم و ورود به بازار این کشور می‌تواند برای ما پلی برای ارتباط با سایر بازارهای منطقه و حتی جهان را بسازد. از عمان به عنوان دروازه آفریقا یاد می‌کنند و کالاها از این کشور امکان ارسال به بسیاری از کشورهای آفریقایی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارد. از سوی دیگر بر اساس سندهای همکاری میان عمان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس، کالاها از این کشور به دیگر کشورهای عربی منطقه نیز با کمترین هزینه و محدودیت جابه‌جا می‌شود.

از طرف دیگر تعرفه واردات و صادرات میان عمان و کشوری مانند امریکا نیز صفر است، یعنی کالایی که در عمان تولید شده، به راحتی امکان ورود به ایالات متحده را نیز خواهد داشت. با وجود افزایش قیمت ارز، هنوز با حدود چند صد میلیون هزینه، امکان ثبت شرکت ایرانی در عمان وجود دارد و تعداد زیادی از ایرانی‌ها با استفاده از همین شیوه در عمان فعال شده‌اند. این موضوع هم نشان می‌دهد که راه برای گسترده‌تر کردن همکاری‌ها هموار است و هم با استفاده از ظرفیت همین ایرانی‌ها، می‌توان به افزایش نفوذ در این بازار فکر کرد. ما اگر بتوانیم به همکاری برای تولید مشترک کالا با عمان دست پیدا کنیم، در کنار استفاده از بازار این کشور، می‌توانیم کالاهای خود را  به تمام بازارهایی که گفتم نیز صادر کنیم.

 

ارسال نظر