سفر مهم سیاسی- اقتصادی سلطان عمان به ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۸ - ۰۳:۴۳:۴۱
کد خبر: ۲۰۷۰۰۴
سفر مهم سیاسی- اقتصادی سلطان عمان به ایران

سلطان عمان با استقبال معاون اول رییس‌جمهور در فرودگاه مهرآباد، وارد تهران شد. هواپیمای هیثم بن طارق سلطان عمان در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و وی مورد استقبال معاون اول رییس‌جمهور قرار گرفت.

محمد مخبر عصر روز (یکشنبه) در فرودگاه مهرآباد ورود هیثم بن طارق و هیات همراه برای سفری دو روزه به ایران را خوشامد گفت و با اشاره به روابط دیرینه و ظرفیت‌های گسترده دو کشور، اظهار امیدواری کرد این سفر برای دو ملت ایران و عمان و کشورهای منطقه منشأ خیر و برکت باشد. معاون اول رییس‌جمهوری به روابط تاریخی و صمیمانه تهران- مسقط اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد. مخبر تصریح کرد: روابط سیاسی ایران و عمان روابطی نزدیک و عمیق است و این روابط صمیمانه ایجاب می‌کند مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین نیز همپای مناسبات سیاسی توسعه پیدا کند. وی مسائل بانکی را از مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه تعاملات تجاری دو کشور برشمرد و از اراده جدی جمهوری اسلامی برای گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور خبر داد. هیثم بن طارق پادشاه عمان نیز در این دیدار با بیان اینکه بعضا کاستی‌هایی در روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد گفت: در این سفر در خصوص مسائل و موانع پیش روی مبادلات تجاری دو کشور مذاکره و گفت‌وگو خواهیم کرد. وی بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد و افزود: اگر چالش‌ها و موانع بانکی میان دو کشور برطرف شود، مراودات اقتصادی تجار دو کشور و همکاری‌های تجاری فیمابین تسهیل خواهد شد.

هیثم بن طارق گفت: امیدوارم در این سفر به راهکارهایی برای گسترش مناسبات اقتصادی فیمابین دست‌ یابیم. گفت‌وگو و رایزنی درباره روابط میان ایران و عمان و امضای چند سند همکاری در راستای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی از جمله اهداف مهم سفر دو روزه سلطان عمان به تهران است. رییسی در روز دوم خرداد سال گذشته به عمان سفر کرده بود. سید ابراهیم رییسی بعد از ظهر روز یکشنبه به شکل رسمی از «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد استقبال کرد. در این مراسم پس از نواختن سرود ملی دو کشور، سران ایران و عمان از یگان تشریفات حاضر در میدان سان دیده و سپس اعضای هیات‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. رییس‌جمهور کشورمان و سلطان عمان پس از این مراسم به شکل خصوصی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد و پس از آن نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه دو کشور را برگزار خواهند کرد.

در جریان این سفر همچنین ۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و انرژی میان دو کشور به امضا خواهد رسید. بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان در آستانه سفر هیثم بن طارق، پادشاه این کشور به تهران در صفحه توییتر خود نوشت: سفر تاریخی پادشاه عمان به جمهوری اسلامی ایران بازتاب‌دهنده اهتمام سران دو کشور برای تعمیق روابط سودمند دوجانبه و همچنین اهمیت دادن به مشورت در سطح سران در خصوص بسیاری از مسائل منطقه و جهان در راستای حمایت از صلح و ثبات و شکوفایی است. سفیر ایران در مسقط با اشاره به سفر روز یکشنبه سلطان عمان به تهران گفت: با توجه به روند تحولات جدید در منطقه و عرصه بین‌الملل انجام این سفر در مقطع کنونی از اهمیت مضاعفی برخوردار است. علی نجفی در آستانه سفر سلطان عمان به ایران در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اهمیت این سفر اظهار کرد: سفر سلطان هیثم بن طارق به ایران از چند جنبه حائز اهمیت است. از منظر روابط دو جانبه این اولین سفر ایشان به تهران در مقام سلطان عمان است.

سال گذشته رییس‌جمهور ایران به مسقط سفر کرد و اکنون سلطان عمان در پاسخ به دعوت آقای رییسی روز یکشنبه به ایران می‌آید. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه طیف وسیعی از موضوعات و مسائل در روابط دو جانبه ایران و عمان وجود دارد که در جریان سفر سلطان عمان به تهران در ارتباط با آنها رایزنی و گفت‌وگو خواهد شد، ادامه داد: از دیگر سو با توجه به روند تحولات منطقه و عرصه بین‌الملل طبعا انجام این سفر در مقطع کنونی از اهمیت مضاعفی برخوردار است. نجفی با بیان اینکه در مدت اخیر تحولات مهمی را در منطقه شاهد بوده‌ایم و این تحولات اقتضا می‌کند که دو کشور ایران و عمان که از روابط دوستانه‌ای برخوردارند در سطوح عالی در مورد این مساله و تحولات رایزنی و گفت‌وگو کنند، ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که معمولا در این گفت‌وگوها مورد توجه قرار می‌گیرد مسائل دو جانبه و آخرین تحولات بین دو کشور در این زمینه است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سطح روابط سیاسی دو کشور و با بیان اینکه ایران و عمان در کنار همکاری‌های سیاسی، همکاری‌های اقتصادی و ارتقاء سطح تعاملات اقتصادی را نیز مد نظر دارند، گفت: ایران و عمان از ظرفیت‌های خوبی برای گسترش همکاری‌های‌شان در حوزه‌هایی همچون حمل و نقل، ترانزیت، انرژی و انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک برخوردار هستند. نجفی با تاکید بر اینکه روابط ایران و عمان در حال حاضر در بالاترین سطح خود قرار دارد، ادامه داد: امیدواریم که سفر دو روزه سلطان عمان به تهران در هفته جاری باعث تقویت هر چه بیشتر مناسبات دوستانه بین ایران و عمان شود.

 

ارسال نظر