اخذ کپی مدارک هویتی افراد توسط دستگاه‌ها تخلف است

۱۴۰۲/۰۲/۳۰ - ۰۴:۰۴:۴۴
کد خبر: ۲۰۶۲۲۲
اخذ کپی مدارک هویتی افراد توسط دستگاه‌ها تخلف است

 رییس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه سازمان ثبت احوال به ۲۰۰ دستگاه دولتی در ۲۰۰ هزار نقطه کشور خدمات ارایه می‌کند، گفت: هیچ دستگاهی نیاز به گرفتن کپی مدارک هویتی از افراد ندارد و اگر اقدام به اخذ مدارک هویتی افراد می‌کند مطابق قانون این دستگاه مرتکب تخلف شده است.

هاشم کارگر افزود: در قانون آمده است که هیچ دستگاهی حق گرفتن رونوشت مدارک هویتی را از افراد ندارد. یعنی هیچ دستگاهی حق ندارد کپی از مدارک هویتی افراد دریافت کند. او ادامه داد: باتوجه به اینکه در حال حاضر سرویس‌های هویتی جهت احراز هویت افراد آماده است و تمام دستگاه‌ها به این سرویس‌ها متصل هستند.

مدارس، دانشگاه‌ها، بانک‌ها و… همه به سرویس‌های هویتی ما متصل هستند و خدمات دریافت می‌کنند. رییس سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: کپی یا رونوشت مدارک که توسط دستگاه‌ها گرفته می‌شود هیچ استفاده ندارد جز اینکه یک هزینه برای متقاضی ایجاد کرده و نگهداری بیجا و اسراف توسط سازمان است. همچنین ممکن است خدایی نکرده این مدارک هویتی در دست افرادی بیفتد که ضرورتی نداشته باشد. کارگر تاکید کرد: مدارک هویتی یک سری مدارک شخصی و محرمانه برای فرد است. هیچ دستگاهی نیاز به گرفتن کپی مدارک هویتی از افراد ندارد و اگر اقدام به اخذ مدارک هویتی افراد می‌کند مطابق قانون این دستگاه مرتکب تخلف شده است. 

 

ارسال نظر