دورخیز صادرکنندگان برای فتح بازارهای جدید

۱۴۰۲/۰۲/۱۸ - ۰۴:۰۰:۳۱
کد خبر: ۲۰۵۲۸۱
دورخیز صادرکنندگان برای فتح بازارهای جدید

تعادل| 

نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ با حضور رییس دولت سیزدهم برگزار شد. ابراهیم رییسی در افتتاحیه این نمایشگاه عنوان کرد که هرگز رشد و تولید کشور را به مذاکرات سیاسی گره نزده و نخواهیم زد. «معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌های کشورهای دیگر، جلوگیری از خام‌فروشی، توجه به دانش‌بنیان‌ها، توجه به دو مولفه کاهش قیمت تمام شده تولیدات و امکان رقابت با تولیدات خارجی درچرخه صادرات و ارایه حمایت‌های حقوقی، پرداخت تسهیلات و تسهیل مقررات در حوزه تولید » از دیگر نکات مورد تاکید رییس‌جمهور بود.او از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها نیز درخواست کرد که از فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان برای امر صادرات به‌طور جدی حمایت کنند. رییس سازمان توسعه تجارت هم عنوان کرد که در جریان برگزاری می‌توان انتظار داشت که حدود 2 میلیارد دلار قرارداد جدید تجاری بسته شود. از اهداف مهم ایران اکسپو ۲۰۲۳ توسعه بازارهای صادراتی، توسعه روابط با کشورهای مختلف و فتح بازارهای صادراتی جدید عنوان شد. 

    رکورد ۴۰ ساله صادرات شکسته شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت، سید ابراهیم رییسی صبح روز یکشنبه در آیین افتتاحیه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را در برقراری ارتباطات جدید و ارتقای ارتباطات موجود میان فعالان اقتصادی و تجاری کشورمان با دیگر کشورها بسیار موثر و مثبت ارزیابی کرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران پیش از این بیشتر با صنایع نفت و گاز شناخته می‌شد، گفت: به دلیل تاکید بر توانمندی‌های کشور در حوزه نفت و گاز، دیگر توانمندی‌های و ظرفیت‌های کشور هم در زمینه معرفی این توانمند‌ی‌ها و هم در زمینه ارتباطات لازم برای رونق و توسعه مورد غفلت قرار می‌گرفت. رییسی افزود: امروز با توجه به تلاش دولت برای توجه متوازن و متناسب به همه عرصه‌های فعالیت اقتصادی و تولیدی و پرهیز از نگاه تک ساحتی به حوزه نفت و گاز، سطح روابط اقتصادی و تجاری کشورمان با دیگر کشورها در عرصه‌های جدید به سرعت می‌تواند ارتقا یابد. رییس‌جمهور اولین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری را معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌های کشورهای دیگر دانست و اظهار داشت: دفاتر بازرگانی در کشورها متکفل امر معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری متقابل هستند و در دولت سیزدهم تلاش کرده‌ایم دفاتر تجاری ایران در کشورهایی که در آنها فاقد دفتر بودیم، فعال شود.

رییسی همچنین برگزاری رویدادهایی مثل نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی و صادراتی کشور را زمینه خوبی برای معرفی این ظرفیت‌ها در داخل و خارج کشور برشمرد و تصریح کرد: در همین نمایشگاه بیش از ۷۰۰ مجموعه صنعتی، معدنی و صادراتی حضور دارند تا دستاوردهای ایران در حوزه‌های مختلف به ویژه در زمینه فعالیت‌های دانش‌بنیان را که توانسته استانداردهای مورد قبول دنیا را نیز کسب کند و به مرحله تجاری برسد، به دنیا معرفی کنند. رییس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای خوب تولیدکنندگان کشورمان در عرصه‌های سلامت، تجهیزات پزشکی و از جمله ساخت مجموعه کامل تجهیزات اتاق عمل و تامین ۹۵ درصد نیازهای دارویی در داخل کشور خاطرنشان کرد: همچنین امروز تولیدکنندگان کشورمان در عرصه صنایع فولادی، پتروشیمی و بسیاری صنایع دیگر به رغم فشارها و تحریم‌های گسترده دستاوردهای قابل توجهی داشته‌اند که رسیدن به آنها در شرایط تحریمی باعث شگفتی ناظران خارجی شده است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز جمهوری اسلامی در زمینه دانش‌بنیان کردن و بومی‌سازی شاخه‌های مختلف علمی صاحب‌نظر و دارای حرف برای گفتن است، افزود: امروز محققان ایرانی در پژوهشگاه‌های کشور که در شاخه‌های مختلف علمی مشغول فعالیت هستند و اگر چه این میزان فعالیت علمی و پژوهشی را کافی نمی‌دانیم اما همین میزان از فعالیت‌های علمی نیز بسیار افتخارآفرین است. رییسی یکی از نکات قابل توجه در عرصه تولید را تلاش برای جلوگیری از خام‌فروشی عنوان کرد و گفت: جلوگیری از خام‌فروشی باعث رونق تولید محصولات فرآوری شده، ایجاد اشتغال و تولید ارزش افزوده بیشتر می‌شود و لذا باید مورد تاکید قرار گیرد. همچنین با توجه به فراهم بودن زمینه، کار دانش‌بنیان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا تولید هم در عرصه کیفی و هم کمی ارتقا یابد. توجه به کاهش قیمت تمام شده تولیدات و امکان رقابت با تولیدات خارجی از دیگر نکات مورد تاکید رییس‌جمهور بود که درباره آن خاطرنشان کرد: قیمت و کیفیت دو مولفه مهم برای رقابت در عرصه تولید و صادرات است؛ البته کیفیت به هیچ‌وجه نباید فدای کمیت شود.

    رشد و تولید را  به مذاکرات سیاسی گره نزدیم

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی به هیچ‌وجه رشد و تولید کشور را به مذاکرات سیاسی گره نزده و نخواهیم زد، افزود: مذاکرات سیاسی یک روندی دارد که عزتمندانه پیش خواهد رفت و ما هم از موضع اقتداری که جمهوری اسلامی به برکت خون مطهر شهدا از آن برخوردار است، با عزت مذاکرات را دنبال می‌کنیم و این امریکایی‌ها بودند که میز مذاکره را ترک کردند.

رییسی اضافه کرد: آنها پیمان‌شکنی کردند، اما ما بر پیمان‌ها استوار ماندیم. آنها تعهدات‌شان را نقض کردند، اروپایی‌ها تعهداتشان را انجام ندادند، اما ما این افتخار را داریم که تاکنون آژانس انرژی اتمی ۱۵ بار اعلام کرده که جمهوری اسلامی به تعهداتش عمل کرده است. این امریکایی‌ها و کشورهای غربی بودند که به پیمان خود پشت‌پا زدند و میز مذاکره را ترک کردند، اما ایران حرف منطقی و متین دارد و میز مذاکره را ترک نکرده و خود اروپایی‌ها هم اذعان کردند که حرف‌های ایران عقلانی است.

رییس‌جمهور با تاکید دوباره بر اینکه ایران به هیچ عنوان فعالیت اقتصادی و تجاری را به مذاکره گره نزده و نخواهد زد، گفت: تعامل و فعالیت اقتصادی و تجاری یک حوزه‌ای است که کار آن فعالانه پیگیری می‌شود و از همکارانم در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها می‌خواهم که از فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان برای امر صادرات به‌طور جدی حمایت کنند. رییسی با اشاره به اینکه در مدت سپری شده از دولت سیزدهم حجم صادرات کشور به بیش از ۵۰ میلیارد دلار رسیده که یک رکورد ۴۰ ساله است، افزود: این نشان‌دهنده اراده جدی دولت در گسترش صادرات و رونق‌ دادن به حجم، تنوع و کیفیت تولید است.

رییس‌جمهور حمایت واقعی از تولید را در ارایه حمایت‌های حقوقی، پرداخت تسهیلات و تسهیل مقررات دانست و اظهار داشت: وقتی صادرکننده احساس کند که دولت به دنبال تسهیل کار اوست، به دنبال افزایش تولید و طبعا افزایش اشتغال خواهد رفت. این حمایت‌ها باید در عمل از صادرکنندگان صورت گیرد و بحمدالله در بعضی از حوزه‌ها در این دولت بسیار خوب عمل شده و در حوزه‌های دیگر نیز باید کار جدی صورت گیرد.

   اروپایی‌ها و سعودی‌ها در تهران 

همچنین در حاشیه افتتاح نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳، رییس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: خوشبختانه پس از چند سال وقفه، امروز شاهد افتتاح نمایشگاهی هستیم که در آن با بالاترین میزان مشارکت شرکت‌های داخلی و استقبال قابل توجه شرکت‌های خارجی، امکان انعقاد قراردادهای جدید و آشنایی و معرفی دستاوردهای توانایی شرکت‌های داخلی فراهم شده است. علی رضا پیمان پاک در با بیان اینکه حضور شرکت‌های خارجی در این رویداد معنادار است، بیان کرد: تاکنون حضور بیش از ۱۲۰۰ فعال خارجی از کشورهای مختلف در این رویداد نهایی شده است و از کشورهای منطقه مانند «امارات متحده عربی، عمان و قطر، از کشورهای اروپایی مانند آلمان و بلژیک»،

از کشورهای حاضر در آفریقا و امریکای جنوبی مهمانان مختلفی داریم. همچنین یک هیات از عربستان سعودی نیز در این نمایشگاه حاضر هستند. رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به تلاش بخش خصوصی برای برگزاری این نمایشگاه، تاکید کرد: با مشارکت شرکت‌های ایرانی، برآورد ما این است که توافق و قراردادهای جدید تجاری تا مرز دو میلیارد دلار در این فرایند سه روزه نهایی خواهد شد و پس از آن نیز می‌توان با ادامه مذاکرات توافقات خوبی را نهایی کرد. پیمان پاک ادامه داد: ما در این دوره تلاش کردیم از سویی توان خود در عرصه‌هایی که نقطه قوت اقتصاد ایران به شمار می‌رود را نمایش دهیم و از سوی دیگر بستری نیز فراهم کنیم تا در حوزه‌هایی که کمتر به آنها پرداخته شده، مسیری تازه باز شود و فعالان این حوزه‌ها نیز شانس خود را برای ورود به عرصه‌های بین‌المللی باز کنند.

سرپرست وزارت صمت هم در ایین افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دستاوردهای صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۳)، اظهار داشت: رویداد نمایشگاهی کم نظیری در حال برگزاری است، زیرا از رویکردهای مهم دولت سیزدهم برقراری ارتباط گسترده با کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه و همسو است. مهدی نیازی با بیان اینکه در این رویداد بیش از ۶۵ کشور جهان حضور دارند، افزود: بیش از یک هزار و ۲۰۰ فعال اقتصادی، تاجر و صنعتگر در این رویداد برای مشاهده توانمندی‌های صادراتی ایران حضور پیدا کرده‌اند که به وسعت ۳۵ هزار متر مربع در ۱۲ حوزه در حال برگزاری است.

نیازی با تاکید بر اینکه می‌توانیم روابط گسترده‌ای با دیگر کشورها با برگزاری این نمایشگاه برقرار کنیم، ادامه داد: از اهداف مهم ایران اکسپو ۲۰۲۳ توسعه بازارهای صادراتی، توسعه روابط با کشورهای مختلف و فتح بازارهای صادراتی جدید است. وی افزود: در رویکرد جدید باید بازارهای صادراتی را توسعه دهیم و در همین راستا کشورهای آسیای جنوب شرقی، منطقه آفریقا و همسایگان مناطق هدفی هستند که در اولویت برنامه‌ریزی ارتباط و توسعه روابط تجاری قرار دارند. سرپرست وزارت صمت گفت: در این رویداد چند روزه مذاکرات با مقام‌های کشورهای حاضر، جلسات B To B با فعالان اقتصادی و نشست‌های مذاکراتی بین دولت و مقام‌های تجاری کشورها برنامه‌ریزی شده است. وی با بیان اینکه ۶۰۰ رویداد در بطن برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو برنامه‌ریزی شده است، ابراز امیدواری کرد: این رویدادهای منجر به انعقاد تفاهم نامه‌ها، قراردادها و موضوعاتی شود که بر مبنای آنها امسال و سال‌های آینده با جهش تجاری رو به‌رو شویم.

 

ارسال نظر