تحریک گسل شمال تهران با زلزله ملارد؟

۱۴۰۲/۰۲/۱۶ - ۰۴:۱۸:۵۷
کد خبر: ۲۰۵۰۹۵

گروه راه و شهرسازی|

رییس مرکز زلزله وزارت راه و شهرسازی گفت: هر چند نمی‌توان با قطعیت در این باره اظهارنظر کرد اما با توجه به گسل ملارد، احتمال وقوع زلزله بزرگ‌تر پایین است. در این حال، با توجه به سوابق سال‌های اخیر، این نگرانی وجود دارد که گسل شمال تهران با زلزله ملارد تحریک شود. مساله‌ای که در پی زلزله ملارد رخ نداد. علی بیت‌الهی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وقوع زلزله ٣.٩ ریشتری ملارد و احتمال وقوع زلزله بزرگ‌تر، اظهار کرد: روز جمعه ساعت ١٠ و ٢٨ دقیقه صبح در ملارد زلزله‌ای با بزرگی ٣.٩ ریشتر رخ داد که می‌توان گفت این زمین لرزه در همان نقطه وقوع زلزله 5.2 ریشتری ٢٩ آذر ماه سال ١٣٩۶ رخ داد که در تهران هم احساس شد.  وی ادامه داد: به نظر من و با توجه به زلزله‌هایی که در دستگاه ثبت شده گسل‌های موجود در این منطقه توان لرزه‌زایی بزرگی ندارند و با طول گسل‌های موجود احتمال وقوع زلزله مخرب و سهمگین وجود ندارد. ا

لبته نمی‌توان در این باره با قطعیت اظهارنظر کرد اما می‌توان پیش بینی کرد که احتمال وقوع زلزله بزرگ‌تر پایین است.رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تاکید کرد: به‌طور قطع با توجه به گسل‌های متعدد در این منطقه و مجاورت آن با کرج و فاصله ٣٠ کیلومتری شمال این گسل، مجاورت آن با مناطقی مانند اندیشه و شهریار و تمرکز جمعیتی در این محدوده‌ها لازم است که مردم هوشیار باشند.  بیت‌الهی گفت: البته پایش و رصدها پس از یک ساعت وقوع این زلزله نشان می‌دهد رخداد دیگری در این منطقه ثبت نشده است اما همچنان مردم باید هوشیار باشند.

   مدیریت بحران تهران  به حالت آماده‌باش درآمد

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از وقوع زلزله خفیف در شهرستان ملارد خبر داد و گفت: تیم‌های مدیریت بحران استان تهران در محل وقوع زلزله حضور دارند. حامد یزدی‌مهر روز جمعه به ایرنا گفت: ساعت 10:28 امروز زلزله ۳.۹ ریشتری در ملارد گزارش شد که به همین منظور تیم‌های مدیریت بحران و هلال احمر در محل حضور پیدا کردند.این زمین لرزه نسبتا خفیف مصدوم و تلفاتی نداشته و تیم‌های مدیریت بحران استان تهران در محل حضور دارند. فرماندار شهرستان ملارد نیز با تاکید بر لزوم حفظ آرامش توسط شهروندان از آماده باش ۱۰۰ درصدی نیروهای امدادی در سطح شهرستان خبر داد و گفت: ستاد مدیریت بحران در ملارد تشکیل شده و تاکنون گزارشی از خسارت وارده نداشته‌ایم.

جابر کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع زلزله ۳.۹ ریشتری در ساعت 10:28 روز جمعه در عمق ۸ کیلومتری که در سطح شهرستان ملارد احساس شد، گفت: بلافاصله پس از وقوع این زلزله دستور تشکیل ستاد بحران داده شد که جلسه آن در حال برگزاری است و اعزام تیم‌های ارزیاب به نقاط مختلف شهرستان ملارد نیز توسط هلال احمر انجام شده است. وی افزود: هیچ گزارشی از خسارت وارده نداشته‌ایم و تلفنی به تمامی دستگاه‌های امدادی آماده باش داده شده و کلیه نیروهای امدادی در آماده باش کامل قرار گرفته‌اند. کریمی با تاکید بر لزوم حفظ آرامش توسط شهروندان گفت: مردم آرامش خود را حفظ کنند هیچ مشکل خاصی وجود ندارد و تمامی دستگاه‌های امدادی و عملیاتی به همراه مسوولان استانی و شهرستانی در کنار آنها با تمامی توان هستند و اگر موردی وجود داشته باشد حتما از طریق رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی کشور اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.

سابقه زلزله‌های اخیر در اطراف تهران

به گزارش «تعادل»، به فاصله سه سال و چند ساعت از وقوع زمین لرزه 28 آذر 96 در جنوب شرقی تهران، بامداد 29 آذر 1399، ‌زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 4 ریشتر در ساعت 3 و 5 دقیقه بامداد مرز استان‌های تهران و مازندران در حوالی دماوند را لرزاند. بر اساس گزارش موسسه ژئوفیزیک، کانون وقوع زلزله بامداد 29 آذر 99 که در عمق 8 کیلومتری زمین روی داد، در 8 کیلومتری شهرستان دماوند، ۵۷ کیلومتری تهران و ۹۴ کیلومتری کرج قرار دارد.

البته در 19 اردیبهشت سال 1399 زلزله‌ای با قدرت 5.1 ریشتر در همین زون نزدیک به دماوند به وقوع پیوست. بر اساس این گزارش، زلزله‌ای با قدرت 5.1 ریشتر 48 دقیقه بامداد جمعه 19 اردیبهشت 99 در ۷ کیلومتری گسل مشا و ۶کیلومتری شهر دماوند رخ داد و شهرهای اطراف از جمله تهران و کرج را لرزاند و جان دو نفر از هموطنان را نیز گرفت. این زلزله اگر چه خسارت مالی در پی نداشت، اما بعد از زلزله 28 آذر سال1396، ‌دومین زلزله شدید در پایتخت طی یک دهه اخیر به شمار می‌رود. زلزله سال 96 در مرز استان البرز و تهران و نزدیک ملارد ثبت شده بود و از همین رو، 

زلزله شناسان در آن زمان نگران تحریک شدن گسل شمال تهران توسط زلزله ملارد طی یک دوره سه ماهه بودند، اما دوره سه ماهه گذشت و گسل شمال تهران که توان ایجاد زمین لرزه بین 7 تا 7.5 ریشتر را دارد، تحریک نشد. بامداد جمعه 19 اردیبهشت ماه سال 1399 اما گسل مشا فعال شد و نگرانی زیادی را برای مردم ایجاد کرد.  گسل مشا و گسل ری خطرناک‌ترین گسل‌های تهران هستند. گسل مشا با ۸۰ کیلومتر طول از شمال شرق تا برج‌های منطقه ۲۲ غرب تهران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از ۷۵ کیلومتر گسل‌های شهر تهران حدود ۵۰ کیلومتر مربوط به گسل‌های شمال تهران است. گسل ری از جاده خاوران شروع و روی جاده کمربندی تهران در چهاردانگه پایان می‌یابد. گسل شمال تهران می‌تواند زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷ تا 7.5 ریشتر ایجاد کند. محله‌های راه‌آهن، محور نواب، محور انقلاب و آزادی، هفت چنار و ارگ قدیم امن‌تر از بقیه محله‌ها و مناطق تهران هستند. در این حال، در ساعت‌های اولیه وقوع زلزله در بامداد 19 اردیبهشت 1399، برخی از مردم تصور کردند که آتش‌فشان دماوند فعال شده است، چه آنکه در پاییز و زمستان گذشته انتشار بوی نامطبوع مشابه بوی گوگرد منجر به طرح و دامن زده شدن نظریه فعالیت آتش‌فشان دماوند شده بود.

 

ارسال نظر