امید برای عرضه دوباره خودرو

۱۴۰۲/۰۲/۱۲ - ۰۳:۵۳:۲۷
کد خبر: ۲۰۴۷۲۴
امید برای عرضه دوباره خودرو

ابتدای این هفته با خبر استیضاح وزیر صنعت و معدن شروع شد و در نهایت فاطمی‌امین با رای قاطع از مجلس استیضاح شد و به جای آن سیدمهدی نیازی به صورت موقت سرپرست وزارت صمت شد. مساله اینجاست که این سرپرست جدید روزمه پربار و قابل دفاعی ندارد، بالاترین سمت اجرایی‌اش به قائم‌مقامی فاطمی‌امین  - که روز شنبه استیضاح شد - است. 

نکته قابل توجه اینجاست که بسیاری گمان می‎کردند زمانی که فاطمی‌امین ساختمان خیابان سمیه را ترک می‌کند، فردی تواناتر جایگزین وی می‌شود؛ اما به این لحظه این‌چنین نبوده و سرپرست جدید چندان رزومه پرباری ندارد. فاطمی‌امین یکی از مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا بود؛ این وزیر سابق مدتی صراحتا مخالفت خود را با عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرده بود اما پس از مدتی به یک‌باره موافق عرضه خودرو در بورس کالا شد که خود جای تعجب دارد! برخی علت این موافقت را در قیمت خودرو و برخی دیگر در سود حاصل می‌دانند؛ به هر ترتیب داستان فاطمی‌امین به پایان رسیده و اکنون قرار است یک وزیر جدید به صندلی فاطمی‌امین تکیه بزند.

مشکل اساسی در این وزارتخانه را می‌توان موافقت یا مخالفت با عرضه خودرو در بورس دانست؛ سال گذشته با عرضه خودرو در بورس کالا شاهد کاهش قیمت خودرو بودیم و برخی از خودروها نسبت به بازار آزاد تا 500 میلیون تومان ارزان‌تر شده بودند اما سخنگوی وزارت صمت و شورای رقابت مخالف بودند و علت افزایش قیمت خودرو را بورس کالا می‌دانستند.

شورای رقابت به هر طریقی که شده توانست عرضه خودرو بورس کالا متوقف کند و تنها کامیون‌ها در بورس عرضه می‌شوند. عرضه خودرو در بازار سرمایه باعث شده که مردم با قیمت واقعی بتوانند محصول مدنظر خود را بخرند و از سوی دیگر نیز سود حاصل از افزایش قیمت‌ها مستقیما به کارخانجات می‌رسید و در نهایت باعث می‌شد که میانگین زیان کارخانجات نیز کاهش یابد.

اما شورای رقابت با دلایلی جلوی عرضه را گرفت و اکنون تمام امیدها به وزیر جدید صمت است و اغلب فعالان بازار سرمایه انتظار دارند که این وزیر با عرضه خودرو در بورس کالا موافق باشد و به نوعی مسیر عرضه خودرو در بورس کالا تسهیل کند. عرضه خودرو در بورس کالا، در وهله به کاهش قیمت خودرو و شفاف شدن این بازار و در نهایت به کاهش زیان کارخانجات کمک می‌کند. البته نکته اساسی اینجاست که با عرضه خودرو در بازار سرمایه گردش نقدینگی این بازار افزایش می‌یابد و شاهد روزهای پر رونق‌تری خواهیم بود.

 

ارسال نظر