بررسی سهام نتفلیکس و آمازون

۱۴۰۲/۰۲/۱۱ - ۰۳:۳۱:۴۲
کد خبر: ۲۰۴۶۳۲
بررسی سهام نتفلیکس و آمازون

آمازون قرار است نتایج سه ماهه اول مالی 2023 خود را در روز پنجشنبه، 27 آوریل 2023 (پس از بسته شدن بازار) گزارش کند. ما انتظار داریم AmazonAMZN -4٪ بالاتر از برآوردهای اجماع درآمد و درآمد باشد.

این شرکت در سه ماهه گذشته عملکردی بهتر از انتظارات خیابانی داشت و درآمد خالص آن با 9 درصد افزایش به 149.2 میلیارد دلار رسید. این به دلیل افزایش 13 درصدی درآمد امریکای شمالی و بهبود 20 درصدی در بخش خدمات وب آمازون بود. با این حال، تأثیر مثبت تا حدی با کاهش 8 درصدی درآمدهای بخش بین‌المللی جبران شد. ما انتظار داریم که نتیجه Q1 در خطوط مشابه باشد.

تحلیلگران فوربس در گزارشی کردند که ارزش‌گذاری آمازون 134 دلار به ازای هر سهم است که 31 درصد بالاتر از قیمت فعلی بازار حدود 103 دلار است. 

درآمد آمازون در سال مالی 2022 با 9 درصد رشد به 514 میلیارد دلار رسید. این شرکت شاهد رشد مثبت درآمد خالص از فروشگاه‌های فیزیکی (11درصد)، خدمات فروشنده شخص ثالث (14درصد)، خدمات اشتراک (11درصد)، خدمات تبلیغاتی (21درصد) و AWS (29%) بود. ما انتظار داریم همین الگو در سه ماهه اول ادامه یابد.

فروش خالص از دسته فروشگاه‌های آنلاین به میزان اندکی در سال کاهش یافت و به 220 میلیارد دلار رسید. انتظار داریم همین روند در سه ماهه اول ادامه یابد؛ به‌طور کلی، ما پیش‌بینی می‌کنیم که درآمد آمازون برای کل سال ۲۰۲۳ به ۵۶۰ میلیارد دلار برسد.Trefis درآمد خالص سه ماهه اول مالی 2023 آمازون را حدود 125.99 میلیارد دلار تخمین می‌زند که کمی بالاتر از برآورد اجماع 124.54 میلیارد دلاری است.

انتظار می‌رود که سود تعدیل شده هر سهم آمازون در سه ماهه اول 2023 0.22 دلار به ازای هر تحلیل Trefis باشد که 5 درصد بالاتر از برآورد اجماع 0.21 دلار است. درآمد خالص تعدیل شده از 33.4 میلیارد دلار به -2.7 میلیارد دلار در سال مالی 2022 کاهش یافت. بخشی از آن به دلیل افزایش هزینه‌های عملیاتی و بخشی به دلیل کاهش نامطلوب درآمد غیرعملیاتی از 13.3 میلیارد دلار به -18.2 میلیارد دلار بود. به‌طور مشخص، درآمد غیرعملیاتی عمدتاً به دلیل زیان ارزش‌گذاری قبل از مالیات ناشی از سرمایه‌گذاری سهام در Rivian Automotive متضرر شده است.

همچنین هزینه‌های عملیاتی در سه ماهه اول از همین روند پیروی کند. به‌طور کلی، آمازون احتمالاً EPS سالانه GAAP 1.71 دلار و درآمد هر سهم 55.44 دلار را برای کل سال 2023 گزارش خواهد کرد.

ما به ارزش‌گذاری آمازون با استفاده از برآورد RPS در حدود 55.44 دلار و مضرب قیمت به فروش (P/S) کمی بالاتر از 2 برابر در سال مالی 2023 میرسیم. این به قیمت 134 دلار تبدیل می‌شود که 31 درصد بالاتر از بازار فعلی است. 

    این قیمت سهام برای نتفلیکس  یک «خرید» برای سال 2023 است

در آوریل سال 2022، نتفلیکس با گزارش اولین از دست دادن مشترک خود در نزدیک به 10 سال، بازارها را شگفت زده کرد. در حالی که سرمایه‌گذاران وحشت کرده بودند، سهام روز بعد 35 درصد سقوط کرد. بیل آکمن، مدیر مشهور صندوق تامینی، بلافاصله تمام سهام خود در نتفلیکس را به مبلغ 400 میلیون دلار از دست داد، تنها پس از اینکه آن را برای مدت کمی بیش از سه ماه نگه داشت.

آوریل گذشته، ماه سختی برای سهام نتفلیکس بود، اما به سرعت رو به جلو بود و در یک سال کوتاه، نتفلیکس 41 درصد نسبت به جایی که آکمن سهام را فروخت، رشد کرد و از پایین‌ترین سطح در 12 می، 84 درصد رشد کرد.

در خبرنامه رایگان خود که در فوربس منتشر شد، ما استدلال کردیم که روزی که قیمت سهام نتفلیکس 35 درصد کاهش یافت، در نتیجه یکی از مهم‌ترین روزهای تاریخ این شرکت از نظر شانس آن برای افزایش درآمد و یک روند صعودی مجدد بود. با این حال، صبر لازم است، زیرا نتفلیکس کارهایی برای انجام دارد.

درست در روزی که نتفلیکس یک سوم ارزش خود را در سال گذشته از دست داد، مدیریت اعلام کرد که قصد دارد اشتراک‌گذاری رمز عبور را قطع کند و یک ردیف تبلیغاتی جدید را عرضه کند. ما سهام را خرید و در ماه آگوست و دوباره در اوایل سپتامبر اجرا کردیم. چیزی که باعث ایجاد یا شکست قیمت نتفلیکس می‌شود، گزارش درآمد سه ماهه آینده خواهد بود زیرا یک چهارم کامل از نتایج قطع اشتراک رمز عبور خواهد بود. نتیجه برای این شرکت به طرز شگفت‌آوری پایدار است و آنچه که بازار می‌خواهد ببیند تاثیر خط بالایی از دو محوری است که یک سال پیش اعلام شد.

محور یک ربع قرن

در همان زمان که نتفلیکس وضعیت رشد خود را از دست داد، این شرکت بزرگ‌ترین اعلامیه در تاریخ خود را اعلام کرد - قطع اشتراک گذرواژه برای 100 میلیون کاربر و راه‌اندازی یک ردیف تبلیغاتی که درآمدی بالاتر از طرح‌های اشتراک اولیه و استاندارد داشته باشد. 

می‌توان استدلال کرد که انتقال از دی‌وی‌دی‌ها به نسخه‌های فوق‌العاده (OTT) بزرگ‌ترین اعلامیه در تاریخ شرکت بود، اما در آن زمان نتفلیکس چیزی برای از دست دادن نداشت. امروز، این شرکت برترین سرویس پخش در جهان است و علیرغم تلاش غول رسانه‌ای دیزنی برای بازپس‌گیری تاج و تخت رسانه‌ای، این جایگاه برتر را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر، دو محور نتفلیکس دارای ریسک بالایی هستند. خبر خوب این است که سرمایه‌گذاران مجبور نخواهند بود که بیشتر منتظر بمانند تا متوجه شوند که آیا محورها موفق هستند یا خیر.

 اشتراک رمز عبور

در سه ماهه اخیر، 1.75 میلیون افزایش پرداختی جهانی در مقایسه با برآوردهای 1.8 میلیونی تحلیلگران، اندکی کمتر بود.

برای اشتراک‌گذاری رمز عبور، منطقه امریکای لاتین یک منطقه آزمایشی بود و نتایج Q1 سرنخ‌هایی را در مورد نحوه عملکرد گسترده‌تر ارایه کرد. به گفته مدیریت، واکنش لغو وجود داشت که بعداً کاهش یافت. این منطقه کاهش خالص افزوده‌های خالص (0.4 میلیون) را در مقایسه با 1.76 میلیون افزایش خالص در سه ماهه گذشته امریکای لاتین گزارش کرد، با این حال درآمد 7 درصد نسبت به سال گذشته (+ 13 درصد بر اساس ارز ثابت) افزایش داشت.

این شرکت اظهار داشت که مناطق دیگر، مانند کانادا، به‌طور مستقیم با آنچه ما در امریکای لاتین دیدیم سازگار هستند. الگوی مشابهی در منطقه ایالات متحده کانادا (UCAN) وجود داشت که در آن رشد خالص درآمد پایین و در عین حال بالاتری وجود داشت. این منطقه 0.1 خالص اضافه شده با درآمد 8 درصد نسبت به سال گذشته گزارش داد.

در سه ماهه سال قبل، این مناطق مسطح بوده یا کاهش گزارش شده است. قابل‌توجه، ریزش می‌تواند در سه ماهه چهارم برای نتفلیکس بیشتر شود، زیرا این سه ماهه اضافه‌های خالص بالایی دارد.

مشاهدات دیگر این است که LatAm و UCAN هر دو دارای ARM در حال گسترش یا درآمد متوسط به ازای هر عضویت بودند، در حالی که دو منطقه دیگر شاهد کاهش ARM بودند. این می‌تواند از نظر عرضه گسترده‌تر به اشتراک‌گذاری رمز عبور باعث رشد بیشتر خطوط برتر در نیمه دوم سال شود. قابل توجه است که میانگین عضویت پرداخت شده در APAC افزایش یافته و 17 درصد افزایش یافته است. این به وضوح یک منطقه بزرگ است، اما در هند به ویژه جایی که نتفلیکس قیمت‌ها را کاهش داده است، توجه خاصی شده است. این امر در جایی منطقی است که اضافه‌های خالص افزایش یافته اما ARM کاهش یافته است.

ردیف تبلیغات

فصل اول برای نتفلیکس در راه است، به این معنی که نتفلیکس احتمالاً باید مقیاس مورد انتظار شرکت را برای ردیف تبلیغاتی در سه ماهه سوم و چهارم اعلام کند. در حال حاضر، این شرکت برای این امر راهنمایی نمی‌کند، اما تحلیلگران معتقدند که در محدوده 13M خواهد بود.

به گفته فوربس و بلومبرگ: «پس از شروعی آهسته، رده تبلیغاتی نتفلیکس در بین مشترکین ایالات متحده مورد توجه قرار گرفته است. بلومبرگ پس از تجزیه و تحلیل داده‌های داخلی خود در دو ماه اول خود گزارش داد که نتفلیکس یک میلیون کاربر فعال داشته است. قبل از راه‌اندازی، نتفلیکس پیش‌بینی کرده بود که تا پایان سال 2022 تعداد 1.1 میلیون نفر در سه ماهه سوم سال 2023 به 13.3 میلیون نفر برسد. ایالات متحده یکی از 12 بازاری است که نتفلیکس اکنون در آن تبلیغات می‌فروشد. در جدیدترین گزارش درآمد خود، نتفلیکس دارای 74 میلیون مشترک در ایالات متحده با 231 میلیون در سراسر جهان بود.

برای اهداف ما به عنوان سرمایه‌گذار، مهم‌ترین جنبه از لایه تبلیغاتی این است که تا حد نهایی افزایش یابد، زیرا سطح آگهی با نرخی بالاتر از برنامه‌های اصلی و استاندارد نتفلیکس درآمدزایی می‌کند. سطح تبلیغات 6.99 دلار در ماه به اضافه دلار تبلیغات خواهد بود. با آن، مدیریت بر این باور است که «50٪ یا بیشتر سهم سود افزایشی در تجارت وجود خواهد داشت.»

جریان نقدی رایگان قوی

نتیجه نهایی نتفلیکس تثبیت شده است. در گزارش اخیر، جریان نقدی آزاد به مبلغ چشمگیر 2.17 میلیارد دلار رسید، و مدیریت هدایت سالانه را به 3.5 میلیارد دلار رساند. این بهبودی 6.5 میلیارد دلاری در جریان نقدی آزاد نسبت به 5 سال قبل است که شرکت در سال 2019 سالانه 3 میلیارد دلار ضرر می‌کرد. حاشیه جریان نقدی آزاد نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده و به 25.9 درصد در مقایسه با 10.19 درصد در سه ماهه سال قبل رسیده است.

بدهی ناخالص هنوز بالاست و 14.5 میلیارد دلار است که ذاتی مدل کسب و کار است. با این حال، بدهی خالص 1.1 برابر در مقایسه با 1.3 برابر سه ماهه گذشته با بدهی خالص 6.7 میلیارد دلار در مقایسه با 8.37 میلیارد دلار در سه ماهه گذشته بهبود یافته است.

نتفلیکس هنوز در رتبه‌بندی سرمایه‌گذاری خود از سایر FAANG‌ها عقب است، اما قابل توجه است که این شرکت شاهد ارتقا از Moody’s از درجه ناخواسته به درجه سرمایه‌گذاری بوده است. نتفلیکس در این زمینه گوسفند سیاه FAANG‌ها بوده است، با این حال، بخش بزرگی از پایان نامه ما بر اساس تغییر مشخصات شرکت از نظر قدرت نهایی است. در یک نکته مثبت دیگر، مودیز در رابطه با ردیف تبلیغات نتفلیکس اظهار داشت: «مودیز پیش‌بینی می‌کند که رشد مشترکین سرویس پشتیبانی‌شده تبلیغاتی که اخیراً راه‌اندازی شده است، تدریجی اما ثابت باشد و فرصت بلندمدتی قوی برای رشد درآمد فراهم کند.»

    چگونه در حال حاضر و در طول سال 2023  موقعیت‌یابی کنیم

شرکت ما به عنوان یک مجموعه پیشرو تمام فناوری، در زمان‌بندی محتاط است زیرا فناوری می‌تواند نوسان داشته باشد. ما بیشترین موفقیت را در تطبیق ایده‌های سهام با کیفیت با تحلیل تکنیکال می‌یابیم. برای مثال، اگر تیم مدیریت نتفلیکس نتواند آن را اجرا کند، اگر یک شرط‌بندی سوداگرانه به نتیجه نرسد، این بیمه می‌کند. همچنین به افزایش سود کمک می‌کند زیرا خرید در آوریل 2022 نسبت به ماه مه 2022 با افزایش 80 درصدی، 40 درصد سود داشته است. این یک پاداش قابل توجه فقط برای یک ماه دیگر انتظار است.

با توجه به تصویر فنی بزرگ‌تر، محدوده نتفلیکس بین 304 تا 347 دلار باقی می‌ماند. با شمارش قرمز زیر شروع می‌کنیم. اگر شاهد نقض کانال روند زیر باشیم، این اولین هشدار خواهد بود. شکستن زیر 304 دلار دری را به منطقه هدف اول ما بین 257 تا 235 دلار باز می‌کند. از طرف دیگر، اگر شاهد شکست بالای 347 دلار باشیم، این شکست را خرید تلقی نمی‌کنیم. دلیل آن این است که الگوی صعودی که از 12 می‌2022 شروع شد، یک الگوی 5 موجی است. هر شکستی بالاتر از 378 دلار یک هشدار بزرگ در نظر گرفته می‌شود، زیرا می‌تواند الگوی 5 موجی را تکمیل کند و برای یک عقبگرد نسبتاً عمیق آماده شود.

با توجه به محیط کلان و الگوی فنی در نتفلیکس در حال حاضر، ما معتقد نیستیم که خرید بالای 257 دلار ارزش ریسک را داشته باشد. اگر نتایج مطلوبی در مورد محور نتفلیکس ببینیم، و با این حال قیمت‌گذاری تحت فشار محیط کلان قرار گیرد، به دنبال انباشته شدن شدید در سطوح بسیار پایین‌تر خواهیم بود.  به دنبال اشتراک‌گذاری رمز عبور برای کمک به نتایج سه ماهه آینده به دلیل عرضه گسترده‌تر از جمله در ایالات متحده باشید. این یک خط در لحظه شنی برای روایت جدید نتفلیکس خواهد بود.

اگر این مانع برطرف شود، به دنبال ردیف تبلیغاتی باشید تا در سه ماهه سوم و چهارم سال 2023 به نتایج درآمد کمک کند، زیرا شرکت به زمان نیاز دارد تا مخاطبان را به اندازه معناداری افزایش دهد تا تبلیغات تأثیر اولیه داشته باشد. هدف در محدوده 10 تا 15 میلیون است، اگر 13 میلیون را نقطه میانی فرض کنیم. اگرچه برخی از سرمایه‌گذاران در مورد هدف‌گیری زودهنگام تهاجمی می‌شوند، بهتر است به مدیریت اجازه دهیم که با موفقیت حرکت کند تا زمان‌بندی دقیق. تا زمانی که خط بالایی در سه ماهه ژوئن پایین می‌آید، با شواهدی از شتاب برای راهنمای سپتامبر در خط بالا، پس این برای موقعیت ما به اندازه کافی خوب است. 

 

ارسال نظر