کدام کشورها روز جمعه را عید فطر اعلام کردند؟

۱۴۰۲/۰۲/۰۱ - ۰۰:۲۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۳۸۵۳
کدام کشورها روز جمعه را عید فطر اعلام کردند؟

دیوان پادشاهی عربستان سعودی و کمیته رؤیت هلال قطر و دولت امارات به طور رسمی فردا (جمعه) را عید فطر اعلام کردند. پیش از این کمیته عالی امور دینی ترکیه نیز روز جمعه را روز عید فطر اعلام کرده بود.

شماری دیگری از کشورهای عربی خاورمیانه همچون اردن، سودان و مصر پس از رویت ماه شوال، فردا را عید فطر اعلام کردند.

به گزارش مهر، شبکه الجزیره امروز پنجشنبه اعلام کرد که هلال ماه شوال در اردن رویت شده، بنابراین فردا جمعه اول ماه شوال و عید فطر است.

مجمع فقه اسلامی سودان نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که فردا جمعه در این کشور عید فطر است و رؤیت هلال ماه شوال در این کشور تایید شده است.

رسانه‌های مصری نیز اعلام کردند پس از تائید رویت ماه شوال در این کشور، فردا روز عید فطر و پایان ماه رمضان است.

در افغانستان نیز دادگاه عالی طالبان اعلام کرده فردا (جمعه، ۱ اردیبهشت) روز اول ماه شوال و عید فطر است.

در کشورهای فلسطین، یمن، کویت، سوریه، لبنان، بحرین، الجزایر و تونس نیز اعلام شد که رویت هلال شوال ۱۴۴۴ هجری قمری ثابت شده و روز جمعه عید است.

هلال ماه شوال در ایران رؤیت نشد؛ جمعه آخرین روز ماه مبارک رمضان است

دفتر رهبر معظم انقلاب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بنا بر اخبار واصله هلال ماه شوال در غروب روز پنجشنبه ۳۱ فروردین رؤیت نشد و فردا جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ مطابق با ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۴ هجری قمری است.

دفاتر دیگر مراجع تقلید از جمله آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله شبیری زنجانی، آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله مظاهری اعلام کردند که رویت هلال ماه شوال برای ایشان ثابت نشده و بنابراین فردا جمعه آخرین روز ماه رمضان است.

تعطیلات عید فطر در کشورهای مختلف چقدر است؟

عید فطر که یکی از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است که در پایان ماه رمضان و در روز اول ماه شوال جشن گرفته می‌شود. در این روز روزه گرفتن بر مسلمانان حرام و پرداخت فطریه واجب است. در بیشتر کشورهای اسلامی این عید تعطیل رسمی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، تعداد روزهای تعطیل به مناسبت عید فطر برای کشورها، متفاوت است. در عربستان به این مناسبت ۱۳ روز تعطیل رسمی اعلام می‌شود. در پاکستان ۶ روز و در نیز پنج روز تعطیل می‌شود.

در سوریه و افغانستان برای عید فطر سه روز تعطیل رسمی اعلام می‌شود. در ایران هم در تقویم رسمی ۲ روز به مناسبت عید فطر تعطیل می‌شود.

 

ارسال نظر