انتظارات مصرفی امریکایی‌ها وال‌استریت را بازی داد

۱۴۰۲/۰۱/۲۹ - ۰۴:۳۴:۳۶
کد خبر: ۲۰۳۵۶۴

اکوایران| وال‌استریتی‌ها از عقب‌نشینی فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره ناامید شدند و به این ترتیب بازار مالی امریکا قرمزپوش شد. در این شرایط کاهش تمایل به خرید و دریافت خدمات از سوی مصرف‌کنندگان امریکایی تنها موضوعی است که می‌تواند مانع افزایش بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در مرحله‌های بعد شود و به این ترتیب فعالان بازار سرمایه امریکا چشم‌انتظار داده‌های عملکردی شرکت‌های خدماتی و تولیدی برای 3 ماهه ابتدایی سال 2023 و تاثیر آن بر سیاست‌های مالی هستند.

وال استریت روز پایانی هفته قبل را با کاهش شدیدی به پایان رساند، به‌نحوی که بخشی از رشد ارزش شاخص‌های اصلی بازار سرمایه امریکا که ظرف روزهای ابتدایی هفته به ثبت رسیده بود، از دست رفت. فعالان بازارهای مالی دنیا با رگباری از داده‌های اقتصادی متنوع روبرو شدند و به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی برآورد آنها از این داده‌ها بر افزایش مجدد نرخ بهره دلالت دارد و به این ترتیب وال‌استریت پس از رالی صعودی در روز پنج‌شنبه 13آوریل، ظرف روز جمعه 14آوریل قرمزپوش شد.

اگرچه از ارزش شاخص‌های اصلی بازار سرمایه امریکا در روز پایانی هفته کاسته شد؛ اما بازده هفتگی شاخص‌ داوجونز رشدی یک درصدی، شاخص نزدک افزایشی 0.04 درصدی و شاخص S&P500 رشدی 0.55 درصدی را به ثبت رساندند. درحالی که شاخص تورم مصرف‌کننده در امریکا برای مارس بیش از پیش‌بینی کاهش داشت و به 5 درصد نسبت به زمان مشابه در سال قبل رسید؛ اما داده‌های خرده‌فروشی، تولید صنعتی و تمایل مصرف‌کنندگان به خرید، قوی‌تر از انتظار اعلام شد و این موضوع باعث شد تا مجدد ذهنیت رشد 25 واحدی دیگر در نرخ بهره امریکا شکل گیرد.  سال برونو، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری IndexIQ در نیویورک گفت: داده‌های تولید صنعتی قوی‌تر از حد انتظار بود.

این موضوع بیانگر آن است که همچنان اقتصاد امریکا با رکود فاصله دارد، این داده‌ها به فدرال رزرو کمک می‌کند تا احتمالا در ماه مه و ژوئن نیز مجدد نرخ بهره را افزایش دهند. سیاست افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو باعث شده تا تورم این کشور در ماه‌های اخیر کاهشی شود و از رکورد 9‌درصدی در ماه ژوئن 2022 به 5 درصد در ماه مارس کاهش یابد. با این وجود تورم سالانه 5 درصدی فاصله زیادی با هدف تورم 2 درصدی مد نظر فدرال رزرو دارد.

 

ارسال نظر