کاهش تولید نفت از سوی روسیه و تاثیر آن بر ارزش شرکت‌های حوزه انرژی

۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - ۰۶:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۵۲۲
کاهش تولید نفت از سوی روسیه و تاثیر آن بر ارزش شرکت‌های حوزه انرژی

تصمیم روسیه مبنی بر کاهش تولید نفت، بر ارزش شرکت‌های حوزه انرژی در بازار سرمایه امریکا افزود و بخشی از زیان هفتگی این شرکت‌ها را در روز جمعه دهم فوریه برطرف کرد، با این وجود افزایش بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری امریکا زمینه کاهش ارزش نزدک را فراهم کرد.

در بازده عملکردی سه شاخص اصلی وال‌استریت ظرف روز جمعه دهم فوریه واگرایی به وجود آمد؛ در حالی که بر ارزش داوجونز و S&P500 افزوده شد، شاخص نزدک با کاهش ارزش مواجه شد.

در حالی که رشد بهای نفت از افزایش ارزش دو شاخص بورسی داوجونز و S&P500 حمایت کرد؛ رشد بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌‌داری امریکا به تضعیف عملکرد نزدک انجامید .

اولین سقوط هفتگی نزدک در ۲۰۲۳

روز پنجشنبه نهم فوریه، اوراق قرضه ۳۰ ساله در امریکا عرضه شد که این اوراق با تقاضای ضعیفی از سوی متقاضیان مواجه شد؛ اما این رویه باعث شد تا بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری در امریکا به بالاترین میزان خود ظرف یک ماه گذشته برسد. سام استووال، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در CFRA Research می‌گوید: افزایش بازده اوراق قرضه تاثیر منفی بر ارزش شرکت‌های حوزه فناوری می‌گذارد. بنابراین رشد بازده اوراق 10 ساله خزانه‌داری به کاهش ۴/۲ درصدی ارزش نزدک در هفته منتهی به روز جمعه دهم فوریه منجر شد. این اولین هفته در سال جاری میلادی بود که نوسان هفتگی نزدک منفی شد.

تصمیم روسیه برای کاهش تولید نفت، با ایجاد جریان افزایشی در بازار نفت و شرکت‌های حوزه انرژی از افزایش ارزش داوجونز و S&P500 در روز پایانی هفته حمایت کرد؛ با این وجود بازده هفتگی این دو شاخص نیز منفی ماند.

البته انتشار این خبر بخشی از زیان این دو شاخص در طول هفته را جبران کرد. شاخص داوجونز در بازه هفتگی منتهی به روز جمعه دهم فوریه کاهشی ۱۷/۰ درصدی و شاخص S&P500 افتی ۱۱/۱ درصدی را به ثبت رساندند. این در حالی بود که ظرف روز جمعه دهم فوریه شاخص داوجونز رشدی ۵/۰ درصدی و شاخص S&P500 افزایشی ۲۲/۰ درصدی داشتند.

سیگنال پاول برای بازار سرمایه منفی بود

داده‌های اشتغال امریکا که در روزهای ابتدایی فوریه منتشر شد و سخنان جروم پاول در جلسه پرسش و پاسخ در باشگاه اقتصادی واشنگتن‌دی‌سی عامل عقبگرد ارزش وال‌استریت بود.

پاول در پاسخ به این سوال که آیا در صورت داشتن گزارش مشاغل قبل از جلسه سیاست‌گذاری بر نرخ بهره فدرال در روز ابتدایی فوریه، تصمیم دیگری درخصوص نرخ بهره گرفته می‌شد، گفت: نمی‌توان به این شکل به این سوال پاسخ داد. اما باید بگوییم داده‌های اشتغال بخش غیرکشاورزی در امریکا برای ماه ژانویه بسیار بهتر از برآورد و برابر ۵۱۷ هزار مورد که تقریبا ۳ برابر نظرسنجی‌ها بود اعلام شد.

وی افزود: در صورتی که داده‌های تورم فراتر از انتظار فدرال‌رزرو باشد، احتمال رشد بیشتر نرخ بهره مطرح است. پاول گفت: واقعیت آن است که ما در بانک مرکزی به داده‌ها واکنش نشان خواهیم داد. بنابراین اگر تورم همچنان بالا بماند و داده‌های بازار کار نیز قوی‌ ظاهر شود، احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره وجود دارد.

بازگشت شاخص داوجونز به موج صعودی کوتاه‌مدت

همچنین ویدزوز بروکرز در تحلیل فاندامنتال و تکنیکال روز بازارهای مالی بین‌المللی چنین نوشته است: 

1- بازارهای مالی و سهام همچنان در شرایط رنج در نوسان هستند و گمانه‌زنی‌ها برای آینده سیاست‌های پولی امریکا ادامه دارد. شاخص داوجونز از نظر تکنیکالی، پس از اصلاح به موج صعودی کوتاه‌مدت بازگشته و در ساعات پیش‌رو احتمال صعود تقویت شده است. در میان‌مدت شاخص در آستانه عبور از محدوده خنثی قرار دارد و در صورتی که عبور صعودی شاخص تثبیت شود، احتمال صعود میان‌مدت تقویت خواهد شد. کاهش احتمال رکود اقتصادی، موجب افزایش سطح ریسک‌پذیری شده است.

۲- در بازار نفت و شاخص نفت برنت، با وجود افزایش ذخایر نفت خام امریکا، قیمت کانال نزولی میان‌مدت را به بالا شکسته و احتمال صعود قیمت به محدوده ۸۹ دلار برای هر بشکه افزایش یافته است. در کوتاه‌مدت احتمال حرکات اصلاحی و نزولی وجود دارد.

۳- در بازار طلا، قیمت همچنان در محدوده زیر مقاومت ۱۹۰۰ دلاری در شرایط رنج و صعود اصلاحی کم‌زاویه در نوسان است. کاهش تقاضا برای دلار موجب حرکات اصلاحی قیمت طلا شده است، اما افزایش سطح ریسک‌پذیری در امیدواری به کاهش احتمال رکود اقتصادی، تقاضا برای طلا را کاهش داده و شیب صعودی طلا کم‌زاویه شده است. در ادامه واکنش قیمت نسبت به مقاومت روانی ۱۹۰۰ دلاری، تعیین‌کننده خواهد بود.

۴- در برابری یورو به دلار، قیمت در کوتاه‌مدت در حال تشکیل الگوی سر و شانه مرکب کف است و در صورتی که خط گردن در قیمت ۷۷۰/۱ با اعتبار شکسته شود، احتمال صعود کوتاه‌مدت قیمت تقویت خواهد شد. قیمت در میان‌مدت نتوانسته از میانگین ۳۴ روزه عبور کند و با توجه به کاهش واگرایی بین سیاست‌های پولی اروپا و امریکا، احتمال برگشت قیمت به موج میان‌مدت صعودی تقویت شده است.

نزدک با افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری کاهش یافت

همچنین شفقنا در ترجمه گزارشی می‌نویسد: نزدک روز جمعه کاهش یافت زیرا سهام‌های رشدی تحت فشار قرار گرفت، پس از اینکه بازدهی خزانه‌داری به نرخ‌های بهره بالاتر اشاره کرد. پس از حراج اوراق قرضه ۳۰ ساله در روز پنجشنبه که با تقاضای ضعیف مواجه شد، بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری به بالاترین حد خود در بیش از یک ماه گذشته رسید.

سام استووال، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در CFRA Research می‌گوید: «سرمایه‌گذاران در تعجب هستند که بازار اوراق قرضه چه چیزی به ما می‌گوید که شاخص‌های اقتصادی به ما نمی‌گویند. بازده اوراق قرضه بالاتر بر شرکت‌های فناوری با رشد بیشتر تاثیر منفی می‌گذارد.» اما افزایش در سهام انرژی به دلیل افزایش قیمت نفت و برنامه‌های روسیه برای کاهش عرضه نفت خام به افزایش داو و اس‌اندپی ۵۰۰ کمک کرد.

میانگین صنعتی داوجونز با ۵۲/۱۶۹ واحد یا ۵/۰ درصد افزایش به ۴/۳۳۸۶۹ واحد رسید، ۵۰۰ S&P با ۹۸/۸ واحد یا ۲۲/ درصد رشد به ۴۸/۴۰۹۰ واحد رسید‌. نزدک اولین سقوط هفتگی خود را در سال جاری ثبت کرد؛ با افت ۴۱/۲ درصدی، در حالی که 500 S&P هفته را با کاهش ۱۱/۱ درصدی به پایان رساند و داوجونز ۱۷/۰ درصد از دست داد، در هفته‌ای که تحت تاثیر نظرات جنگ‌طلبانه مقامات فدرال‌رزرو ایالات‌متحده بود. این پس از عملکرد خیره‌کننده سهام در ژانویه رخ می‌دهد. با این حال در این ماه، داده‌های شغلی قوی و نظرات جروم پاول رییس فدرال‌رزرو، نگرانی‌ها را در مورد میزان افزایش نرخ بهره افزایش داد.

شاخص رشد راسل ۱۰۰۰ که بسیاری از نام‌های رشد سرمایه‌گذاری بزرگ را در خود جای داده است، ۳۳/۰ درصد کاهش یافت. بخش انرژی با افزایش قیمت نفت به دلیل برنامه‌های روسیه برای کاهش عرضه نفت خام، ۹۲/۳ درصد جهش کرد، در حالی که بخش اختیاری مصرف‌کننده ۲۲/۱ درصد کاهش یافت.

براساس داده‌های Refinitiv، بیش از نیمی از شرکت‌های فهرست شده در ۵۰۰ S&P درآمدی را گزارش کرده‌اند که ۶۹ درصد بیشتر از تخمین‌های سود در سه‌ماهه است.براساس قرائت اولیه فوریه دانشگاه میشیگان، احساسات مصرف‌کننده در ایالات‌متحده در ماه فوریه بهبود بیشتری یافت، اما خانوارها انتظار داشتند که تورم بالاتر در ۱۲ ماه آینده ادامه یابد.

پس از اینکه سهام ایالات‌متحده در طول هفته توسط داده‌های شغلی قوی تحت‌تاثیر قرار گرفت، سرمایه‌گذاران منتظر آمار تورم مصرف‌کننده در ژانویه در هفته جاری برای شفافیت در مسیر افزایش نرخ توسط فدرال‌رزرو هستند. حجم مبادلات ایالات‌متحده ۴۳/۱۰ میلیارد سهم بود، در حالی که میانگین ۸۵/۱۱ میلیارد برای جلسه کامل در ۲۰ روز معاملاتی گذشته ثبت شده بود.

 

ارسال نظر