تقویت مطالبه‌گری برای اصلاح سیاست‌های اقتصادی

۱۴۰۲/۰۱/۲۹ - ۰۳:۴۵:۱۰
کد خبر: ۲۰۳۵۳۷

مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اولویت‌های اتاق دهم در سال پیش رو را در دو سطح اصلاح و بهبود سازمان و نیز رفع بزرگ‌ترین موانع کسب وکار را تشریح کرد.  عباد اظهار کرد: اعضای جدید هیات نمایندگان دوره دهم اتاق‌های بازرگانی از چند روز دیگر فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کنند. اینکه شرایط اقتصادی موجود با انتظارات فعالان اقتصادی فاصله بسیاری دارد برکسی پوشیده نیست، اما اتاق تهران و اعضای هیات نمایندگان آن موظف هستند که گره‌ای از مشکلات بخش‌خصوصی باز کنند و در توسعه اقتصادی کشور سهیم باشند.

در این راه شاید لازم باشد، نمایندگان جدید پارلمان بخش خصوصی، برای اقدامی فوری و تاثیرگذار بر موارد کاری خاصی تمرکز کرده و برای مطالبه‌گری خود گام‌های موثرتری بردارند. بدین‌ترتیب، اتاق‌ها باید در دو سطح اصلاح و بهبود سازمان و رفع بزرگ‌ترین موانع کسب‌وکار، اولویت‌بندی اولیه خود را انجام دهند. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، این فعال اقتصادی اظهار کرد: در عین حال، با توجه به عضومحور بودن اتاق‌ها، افزایش اعضا می‌تواند مطالبه‌گری بخش ‌خصوصی را به سطوح بالاتری سوق دهد. از این رو تدوین برنامه جدید برای تقویت برند اتاق بازرگانی، توسعه خدمات این نهاد و آگاه کردن جامعه از جایگاه اتاق می‌تواند به افزایش تعداد اعضا کمک کند.

در کنار آن لازم است اتاق تهران با احصا مهم‌ترین مسائل و ارایه راهکار سعی در نقش‌آفرینی بیشتری در اصلاحات اقتصادی داشته باشد. به گفته او، به این ترتیب، شاید چند مساله‌ای که در ادامه به آن اشاره می‌شود، بتواند جزو اولویت‌های فعالیت اتاق باشد؛ نخست، مطالبه حداکثری و همه‌جانبه در خصوص تسریع روند مذاکرات برجام و توافقات بین‌المللی مالی و اقتصادی، سپس مطالبه‌گری در مورد اصلاح بودجه‌نویسی دولت در راستای کاهش تورم با ارایه راهکار و‌ همچنین مطالبه‌گری درباره اصلاح سیاست‌های ارزی و قوانین تجارت خارجی با ارایه راهکارهای لازم در شمار رجحان‌های بخش خصوصی قرار دارد. عباد گفت: متاسفانه تحریم‌های خارجی و نوع مدیریت داخلی، شرایط سختی را برای اقتصاد کشور رقم زده ‌است.

مسائل اقتصادی کشور به نقطه‌ای رسیده که اولویت‌بندی آنها کاری است بس دشوار. اما سه موضوع مورد اشاره در بندهای پیشین که در کوتاه‌مدت قابل اجراست، آثار مثبت بسیاری را ‌می‌تواند ایجاد کند. او در ادامه اظهار کرد: در این شرایط، لازم است بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نیز پویایی خود را افزون کنند تا بتوانند در مقابل مسائل و مشکلات داخلی و خارجی هر روزه عکس العمل سریع‌تری نشان دهند. لازم است کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌های بازرگانی به همراه تشکل‌های اقتصادی مختلف مشکلات صنایع مختلف را به سرعت شناسایی و در جهت مطالبه اصلاح آن بکوشند و همچنین با پویایی خود از ایجاد مشکلات جدید جلوگیری کنند.

 

ارسال نظر