رکورد 31 ماهه بورس شکست

۱۴۰۲/۰۱/۲۷ - ۰۲:۵۳:۱۲
کد خبر: ۲۰۳۳۲۱
رکورد  31 ماهه  بورس  شکست

شاخص کل بورس در اولین روز کاری هفته توانست روند صعودی به خود بگیرد و با رشد 3.4 درصدی به محدوده یک میلیون و 253 هزار واحدی رسید؛ البته در این روز تنها شاخص کل صعودی نبود و ارزش معاملات و شاخص هم‌وزن نیز در این روز توانستند رکوردشکنی کنند. 

روز گذشته بورس توانست رکورد ورود پول را طی 31 ماه اخیر بشکند و خالص خرید بازار به 2346 میلیارد تومان رسید که آخرین رکورد بازار مربوط به 5 شهریور سال 99 است و تا به امروز بازار نتوانسته بود ارزشی بیش از این عدد ثبت کند و با ورود شاخص به محدوده‌های جدید ارزش معاملات بازار نیز توانست رکوردشکنی خوبی را ثبت کند و به واسطه این موضوع احتمالا شاهد روند به بالای بورس تا پایان فصل بهار باشیم.

روند صعودی بازار سرمایه باعث می‌شود که روزانه شاهد ورود نقدینگی‌های جدید و پر قدرت باشیم که نتیجه آن باعث می‌شود شاخص به صورت واقعی رشد کند و در نهایت بازار سرمایه به روزهای اوج خود بازگردد.

این رشد بازار و ورود نقدینگی را می‌توان ناشی از تحولات جدید دانست؛ تقریبا یک هفته‌ای می‌شود که دیگر نرخ دلار نوسانی ندارد و نرخ دلار از حوالی 55 هزار تومان به 50 هزار تومان رسیده است و همین موضوع باعث شد که سهامداران بتوانند تصمیم‌گیری مطلوب‌تری برای سرمایه‌گذاری در بلندمدت داشته باشند.

از سوی دیگر هفته گذشته نرخ تورم کشور امریکا برای ماه مارس منتشر شد و شاخص سالانه قیمت مصرف‌کننده با کاهش به عدد ۵ درصد، شرایط بهتری از انتظارات که حول ۵.۶ درصد بود، رقم زد. نرخ تورم ماهانه نیز با ثبت عدد ۰.۱ درصدی نشان داد که روند کاهشی شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده، در ماه مارس بهتر از چیزی بود که بازارها انتظارش را می‌کشیدند. با این اما باید به این نکته نیز توجه کرد که عدد ۵ درصد همچنان نسبت به هدف ۲ درصدی آن فاصله معناداری دارد که می‌تواند فدرال رزرو را همچنان برای کاهش بیشتر این نرخ به‌طور مصمم حفظ کند.

بازار با کدام مولفه‌ها صعودی می‌شود؟

شهیر محمدنیا، کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش‌بینی روند بورس گفت: به لحاظ بنیادی هنوز مولفه‌های که عامل صعود بازار هستند؛ همانند افزایش نرخ تسعیر صادراتی‌ها به ارز نیمایی و افزایش دلار آزاد تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و افزایش نرخ یوتیلیتی‌ها از ۸۰ به ۱۰۰ و همچنین عقب ماندگی بازار در دو سال گذشته هنوز پا برجاست. از نقطه نظر بودجه نیز کاهش دو درصدی مالیات اشخاص حقیقی در فعالیت‌های تولیدی، مالیات صفر از محل منابع حاصل از تقسیم سود شرکت‌ها برای تشویق به افزایش سرمایه‌گذاری و همچنین معافیت مالیات ارزش افزوده کالاهایی که در شکل گواهی سپرده کالایی معامله می‌شوند و همچنین نرخ معقول خوراک یوتیلیتی‌ها، پتروشیمی‌ها، صنایع فولاد و...

از نظر تکنیکالی شاخص کل از محدوده مقاومتی تاریخی خود عبور کرده و در حال حاضر در حال استراحت و اصلاح قیمتی است. ولی گام حرکتی صعودی است و تمام پارامترهای تکنیکالی و اندیکاتور گواه بر صعودی بودن بازار دارند.

حجم معاملات بالاست و ارزش معاملات خرد سهام همچنان بالای میانگین کوتاه‌مدت خودش قرار دارد و همچنان شاهد ورود پول‌های تازه نفس به بازار هستیم. از نظر بنده رنج‌های منفی دور روز اخیر بیشتر توسط نوسانگیران یک روزه یا چند روزه انجام شده و بدنه بازار همچنان در حال سهامداری و خرید سهام است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود برآیند بازار هفته آینده صعودی باشد.

حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه نیز نوشت: در هفته گذشته شاهد حضور فعال‌تر فروشندگان در سایت فروش در سهم‌های بزرگ بودیم و این نشان قدرت فروشنده در تابلوی معاملات است.قطعا بازار یک نفس در مدار صعود، اتفاقات ناگوار سال ١٣٩٩ را به وجود خواهد آورد.اما سهم‌های کوچک بازار در هفته گذشته کماکان به صعود خود ادامه دادند و این نشان می‌دهد که سهم‌های بازیگر محور کماکان قدرت خریدار دارند.

بهترین گزینه برای این روزهای بازار این است که اجازه بدهیم ب با دست به دست شدن بازار، حمایت معتبر بازار تثبیت بدهد. شکست سقف تاریخی شاخص کل و تثبیت روی این محدوده، مهم‌ترین ماموریت بازار در هفته پیش رو خواهد بود، و این مهم با متوسط ارزش معاملات هفتگی بالای ١٣٠٠٠ میلیارد دور از ذهن نخواهد بود.

 

ارسال نظر