بورس فاتح قله‌های جدید

۱۴۰۲/۰۱/۲۰ - ۰۳:۳۶:۱۲
کد خبر: ۲۰۲۸۲۴
بورس فاتح قله‌های جدید

شاخص کل بورس در اولین روز کاری هفته نیز صعودی بود و شاخص مجددا توانست رکوردشکنی کند. شاخص کل در پایان معاملات دیروز شنبه، ۱۹ فروردین با ۶۴ هزار و ۹۲۳ واحد افزایش، در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۲۴ هزار و ۴۸۰ واحد افزایش به ۶۷۶ هزار و ۵۴۷ واحد و شاخص قیمت با ۱۵ و ۴۸ واحد رشد به ۳۹۹ هزار و ۵۶۲ واحد رسید.

روز شنبه در معاملات بورس تهران، بیش از ۲۲ میلیارد و ۵۷۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۵۵ هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال معامله شد. همچنین فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با پنج ‌هزار و ۱۸۳ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با چهار هزار و ۸۵۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۲ هزار و ۵۶۱ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید) با ۲ هزار و ۳۰۴ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۲ هزار و ۲۶۲ واحد و توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۲ هزار و ۲۳۳ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۶۶۰ واحد، سیمان اصفهان (سصفها) با ۱۰۶ واحد، سایپا (خساپا) با ۲۶ واحد و ایران خودرو (خودرو) با ۲۴ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شد.

بر پایه این گزارش، در اولین روزکاری هفته نماد سایپا (خساپا)، ایران‌خودرو (خودرو)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه چهار میلیارد و ۴۱۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۸ هزار و ۶۸۱ میلیارد ریال دادوستد شد. شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۸۶۹ واحد افزایش داشت و به ۲۷ هزار و ۵۹ واحد رسید. در این بازار بیش از ۱۱ میلیارد و ۷۲ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات دیروز فرابورس بیش از ۵۷۷ هزار و ۲۲۰ نوبت بود.پلیمر آریاساسول (آریا)، پتروشیمی مارون (مارون)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، پتروشیمی تندگویان (شگویا) و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

بازگشت منطق به بورس تهران

یکی از نگرانی‌های اصلی کارشناسان قبل از شروع بازار دیروز، احتمال واکنش منفی تمامی صنایع به چالشی بود که برای گروه خودرویی ایجاد شده است. همانطور که بارها اشاره شد، به نظر می‌رسد که همچنان مخالفت‌هایی از برخی سمت‌ها با افزایش نرخ محصولات خودروسازان وجود دارد و این موضوع با نامه مخبر، معاون اول رییس‌جمهور، به شورای رقابت به صورت مشخص علنی شد. این موضوع اگرچه در ابتدای بازار، نمادهای خودرویی را به محدوده منفی عقب رانده بود اما دیگر صنایع و گروه‌ها بدون توجه به این موضوع، در مسیر صعودی قدرتمندی قدم گذاشته و همگی در صف خرید یا محدوده‌های بالای دامنه نوسان در حال معامله بودند.

فردای اقتصاد نوشت که این اتفاق نشان داد که به نظر می‌رسد بورس تهران اکنون منطقی تصمیم می‌گیرد و دیگر خود را در بند رفتارهای هیجانی و به دور از تفکر نمی‌بیند. همین رفتار کافیست تا به مرور بتوان شاهد برگشت اعتماد سهامداران خرد به بورس تهران باشیم و این مسیر صعودی تداوم یابد. با این حال اما چالش خودرویی همچنان ادامه دارد و در آخرین واکنش‌ها به نامه مخبر، وزارت صمت اعلام کرده است که در رابطه با این موضوع جلسه‌ای برای تجدید نظر برگزار خواهد کرد.

اگر اتفاقی خلاف آنچه در گذشته اعلام شده بود برای خودروسازان رخ دهد، می‌توان انتظار داشت که گروه خودرویی معاملاتی منفی را سپری کنند. تاکنون بارها به این موضوع اشاره شده است که طی یک سال گذشته به خصوص در نیمه دوم سال، بورس تهران نتوانست هم‌پای بازارهای موازی رشد کند و به نوعی از یک دوره صعود تورمی جاماند. اکنون اما مدتی است که بازارهای موازی نسبت به ماه‌های گذشته با آرامش بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند و دیگر خبری از صعود یا ریزش‌های سنگین نیست. این روند متعادل در بازارها موجب شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران، جاماندگی بورس از رقبای خود را به عنوان فرصتی برای کسب بازدهی قلمداد کنند و سرمایه‌های خود را به سمت سهام حرکت دهند.

وضعیت تورم سنگین سال گذشته، چشم‌انداز تورمی برای سال جاری، نبود نگاه مثبت به بودجه ۱۴۰۲، تثبیت نرخ دلار بازار آزاد در کانال ۵۰ هزار تومانی، سیاست‌های اخیر ارزی بانک مرکزی با راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی و... همگی موجب شده‌اند تا اکنون بازار سهام بتواند پس از گذشت نزدیک به ۳ سال، شرایط مساعدی را برای صعود پیش روی خود ببیند و این موضوع موجب شده است تا سرمایه‌گذاران با قدرت نسبتا خوبی به خرید سهام در قیمت‌های منفی روزانه بپردازند و اجازه کاهش قیمت را به نمادهای بازار ندهند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که فعلا بورس تهران بتواند هرچند آرام اما به مسیر صعودی خود ادامه دهد.

صعود صنایع ریالی

محمد رضانژاد، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بعد از ۳۲ ماه شاخص کل بورس به محدوده سقف تاریخی خود رسیده است، این موضوع نمایانگر (فارغ از اینکه بخشی از سود شاخص ناشی از سود تقسیمی است) قرار گرفتن بازار در محدوده سقف تاریخی خود است. در این مدت، اما برخی از سهام بازدهی بیشتری از سقف تاریخی را نشان داده‌اند و برخی هنوز فاصله ۷۰-۸۰ درصدی با سقف تاریخی خود دارند، این موضوع نشانگر بازدهی خوب از یکسری سهام در صورت یاری‌کردن تحولات بنیادی است.

باید گفت که بازار‌ها یک حرکت هم‌زمان و یک حرکت جایگزینی باهم دارند، یعنی هماهنگی رشد ملک و خودرو با دلار برخلاف بازار سرمایه است چراکه دو سالی می‌شود، در بورس خروج پول را شاهد بودیم. الان مقداری از بدبینی نسبت به بورس کم شده است و امیدواریم که امسال ورود پول را شاهد باشیم. اگر تحول سیاسی یا ریسک سیاسی رخ ندهد، احتمال اینکه دلار رشد عجیب غریبی کند کم است و شاید دلار به سمت ۷۰ هزار تومان برود. وی ادامه داد: در بورس چند تیپ صنایع وجود دارد، صنایع دلاری مانند فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها می‌توانند همپایی دلار رشد کنند، سودشان هم به همان میزان افزایش یابد و تقسیم سود مناسبی داشته باشند.

گروه‎های غذایی، دارویی و سیمانی که به‌اصطلاح ریالی شناخته می‌شوند و ظرفیت رشد خوبی را هم به لحاظ سودآوری دارند، حتی گروه ریالی ظرفیت برنده شدن در رالی کل بازار‌ها را دارد. معتقدم که شاخص کل بازدهی بهتری از بازار مسکن، خودرو و حتی دلار را داشته باشد از طرف دیگر در خود بورس گروه سیمانی، زراعت، غذایی و در کل ریالی‌ها بازدهی بهتری را در این سال خواهند داشت. این فعال بورسی تشریح کرد: بورس کشورمان از نرخ دلار (همه بازار‌ها متأثر از دلار هستند)، قیمت‌های جهانی، نرخ بهره و ریسک سیستماتیک (سیاسی، قیمت‌گذاری و کسری بودجه) متأثر می‌شود. به نظر می‌رسد که در دو سال گذشته برخلاف اینکه قیمت‌های جهانی شرایط خوبی را داشت و دلار هم صعودی بود به دلیل نا اطمینانی و ریسک‌های سیاسی (تصمیمات دولت و سیاست خارجی) مقداری بازار مورد کم‌لطفی قرار گرفت و عقب‌افتادگی عجیبی را تجربه کرد.

باید گفت نزدیک ۵۰ درصد از سهام ۳۰-۴۰ درصد از سقف‌های تاریخی خود فاصله‌دارند حتی ۱۰-۱۵ درصد سهام بالایی ۶۰-۷۰ درصد از سقف تاریخی خود فاصله‌دارند. معتقدم اگر ریسک‌های سیستماتیک متعادل شود و بازار‌های موازی آرام بگیرد، بازار سرمایه به‌راحتی می‌تواند زیان‌های تحمیلی به سرمایه‌گذاران را جبران کند. وی در پایان گفت: افراد با توجه به تیپ شخصیتی و درجه ریسک‌پذیری می‌توانند از صندوق‌ها استفاده کنند و صندوق‌ها با توجه به خصوصیات اخلاقی افراد را راهنمایی می‌کنند. سایت فیپیران هم تحت نظارت سازمان عمل می‌کند و عملکرد سنواتی تمام صندوق‌ها وجود دارد.

 

ارسال نظر