استعفا یا عزل؛ نوری استعفا داد

۱۴۰۲/۰۱/۱۵ - ۰۱:۵۹:۴۰
کد خبر: ۲۰۲۳۵۷
استعفا یا عزل؛ نوری استعفا داد

گلی ماندگار|

یوسف نوری در تاریخ 7 آذر 1400 توانست از مجلس رای اعتماد کسب کند و بر صندلی وزارت آموزش و پرورش تکیه بزند، اما مساله اینجاست که نتیجه یک سال و اندی فعالیت او در این وزارتخانه چگونه بوده است؟ فعالیتی که بیشتر از آنکه در راستای ارتقای وضعیت معلمان باشد، با تعطیلی مدارس ابتدا به دلیل کرونا، بعد آلودگی هوا و در نهایت هم به دلیل مسمومیت‌های سریالی در راستای رفع تعطیلی مدارس صورت گرفت. اینکه ابتدا مدارس را به خواست فرزندش در زمان کرونا و بدون توجه به هشدارهای کمیته علمی مبارزه با کرونا بازگشایی کرد و آمار ابتلای دانش‌آموزان به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

از سوی دیگر همین که کمی از شدت کرونا کاسته شد و مدارس به فعالیت معلول خود بازگشتند مساله آلودگی هوا در بسیاری از شهرها دوباره باعث شد تا آموزش به صورت غیر حضوری ادامه پیدا کند، اما شاید ضربه آخر را مسمومیت‌های سریالی بر بدنه آموزش و پرورش کشور وارد آورد. در حالی که هر روز مدارس بیشتری درگیر این مساله می‌شدند اما وزیر آموزش و پرورش همچنان بر این عقیده استوار بود که این اتفاق در آن ابعادی که بیان می‌شود نیست و برخی آن را خیلی بزرگ کرده‌اند. اما در تمام این مدت مساله اجرایی شدن قانون رتبه‌بندی معلمان هم یکی از بحث‌های داغ مربوط به این حوزه بود.

بسیاری از معلمان از نحوه اجرایی شدن این قانون گله‌مند بودند، بسیاری از آنها معتقد بودند که اینگونه ثبت نام کردن در سایت و وارد کردن سابقه در واقع نوعی زمان خریدن برای اجرایی نکردن این قانون است. همان روزها هم برخی از معلم‌ها در مصاحبه با «تعادل» عنوان کردند که آموزش و پرورش تمامی سابقه معلمان را به صورت دسته‌بندی شده دارد و این کار فقط وقت تلف کردن است. اما در نهایت این معلمان بودند که تسلیم سیاست‌های وزارتخانه شدند و اقدام به ثبت سوابق خود در سامانه‌ای که به آنها اعلام شده بودند کردند. سامانه‌ای که به گفته بسیاری از معلمان امکان تصحیح در آن وجود ندارد و همین مساله باعث شده تا سوابق بسیاری از معلم‌ها به صورت ناقص ثبت شود چون کسی در این زمینه به آنها آموزش نداده است که برای دریافت رتبه دقیق خود باید چگونه سوابق خود را در سامانه ثبت کنند. 

وزیری که دغدغه‌مند نبود

اما تمام این اتفاقات و کوتاهی‌ها را نمی‌توان به پای یک نفر نوشت و آن را تنها به اشتباهات استراتژیک وزیر ربط داد، مساله این است وقتی فردی بدون داشتن سوابق کافی در زمینه‌های آموزشی از سوی رییس دولت به مجلس معرفی می‌شود و مجلس هم بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب رای اعتماد به این فرد می‌دهد، نتیجه می‌شود اینکه بعد از گذشت یک سال و اندی در شرایطی که ماه‌هاست معلمان درگیر وضعیت معیشت خود هستند و از نحوه اجرایی شدن قانون رتبه‌بندی هم دل خوشی ندارند، حقوق و مزایای آنها تا آخرین روز سال پرداخت نمی‌شود و حالا در اولین روز کاری بعد از تعطیلات نوروز خبر استعفای وزیر آموزش و پرورش به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل می‌شود بدون اینکه در مورد اتفاقات رخ داده توضیحی به فرهنگیان داده باشد.

بیزینس‌منی که وزیر شد

نگاهی به سوابق وزیر مستعفی آموزش و پرورش نشان می‌دهد او بیشتر در حوزه بیزنس و البته شرکت‌های تولید و واردکننده تجهیزات پزشکی فعالیت داشته است. مساله‌ای که باعث شده این شبهه را به وجود بیاورد که آیا واقعا او یک فرد با دغدغه‌های فرهنگی بود یا یک بزینس‌من که به اشتباه بر صندلی وزارتخانه مهمی 

ما نند آموزش و پرورش تکیه زد. اصغر میرزایی، کارشناس آموزش درباره مشکلات حوزه آموزش و پرورش به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه باید قبل از هر چیز بگوییم که یوسف نوری وزیر دغدغه‌مندی نبود، این مساله باعث شد تا نه‌تنها مشکلات موجود در حوزه آموزش و پرورش حل و فصل نشود بلکه بیشتر به کلاف سردرگمی تبدیل شد که در نهایت هم باعث بروز چنان مشکلاتی در روز پایانی سال 1401 در زمینه حقوق و مزایای قانون رتبه‌بندی معلمان شد. 

او در بخش دیگری از سخنانش به سوابق یوسف نوری اشاره می‌کند و می‌افزاید: شاید خیلی‌ها بگویند که با استعفای نوری بیان این حرف‌ها دیگر اهمیتی ندارد، اتفاقا باید از چنین چیزهایی درس گرفت، وقتی شما سوابق فردی را که سکان یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها را به دست گرفته است نگاه می‌کنید بیش از آنکه او را فردی فرهنگی بدانید یک بیزنس‌من می‌یابید که تنها فعالیت فرهنگی او بازمی‌گردد به تدریس کردن در چند دانشگاه محدود. اینها نشان می‌دهد که مجلس هم در مورد وظیفه خود برای رای اعتماد دادن به این فرد کوتاهی کرده است. در واقع باید این تجربه باعث شود تا فرد بعدی که قرار است در این سمت قرار بگیرد از هر لحاظ مناسب ریاست بر وزارتخانه‌ای باشد که به جرات می‌توان گفت آینده کشور را به دست دارد. 

مساله فقط حقوق فرهنگیان نیست افت تحصیلی بیداد می‌کند

آمنه مولایی، کارشناس آموزش و دبیر دبیرستان نیز در گفت‌وگو با «تعادل» ضمن اشاره به وضعیت بد معیشتی معلمان می‌گوید: مساله فقط عدم پرداخت حقوق و مزایای معلمان و بی‌توجهی وزارتخانه به خواست آنها نیست، مساله افت تحصیلی دانش‌آموزان هم هست که متاسفانه کسی به آن توجهی نمی‌کند، سال گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد که میانگین معدل دانش‌آموزان به 5/11 رسیده است، این عدد قطعا باید مورد ارزیابی قرار بگیرد چرا که می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد. او در ادامه می‌افزاید: مساله کرونا تاثیر بسیار زیادی بر افت تحصیلی دانش‌آموزان داشت، بیش از 3 میلیون دانش‌آموز از تحصیل باز ماندند، اما در دوره‌ای که کرونا کمتر شد و مدارس به صورت حضوری باز شد کار خاصی در رابطه با بهبود وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان صورت نگرفت.

مشکلات معیشتی معلمان بر آموزش  تاثیر مستقیم دارد

این کارشناس آموزش در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: قطعا وقتی معلم با مشکلات معیشتی دست به گریبان است حقوق و مزایای خود را به‌طور کامل دریافت نمی‌کند، مساله اجرایی شدن قانون رتبه‌بندی معلم‌ها تا این حد مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و اجرایی شدن آن هم بیشتر به یک قانون‌گریزی شبیه است تا اجرای قانون قطعا بر نحوه تدریس معلمان تاثیر منفی خواهد داشت. هیچ معلمی از روی عمد کم کاری نمی‌کند اما وقتی دغدغه نان بشود اصلی‌ترین دغدغه یک معلم و آموزش در جایگاه بعدی قرار بگیرد چنین نتایجی دور از ذهن نیست.

او می‌افزاید: قطعا قرار نیست تمام مشکلات را بر گردن وزیر مستعفی آموزش و پرورش بیندازیم اما سوال اصلی اینجاست که وزیر آموزش و پرورش در این یک سال و اندی که بر کرسی وزارت تکیه زده بود چه کار مفیدی در راستای بهبود شرایط آموزشی و پرورشی کشور انجام داد. دستاوردهایش چه بود؟ باید کسی در این زمینه پاسخگو باشد، صرف استعفا دادن نمی‌تواند باعث شود که فرد از زیر بار مسوولیتی که بر دوش داشته شانه خالی کند. 

آغاز بررسی اعتراضات رتبه‌بندی  از ۱۹فروردین

 این در حالی است که خبرها حاکی از تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی اعتراضات رتبه‌بندی معلمان است. بنا بر اخبار اعلام شده تشکیل این کارگروه‌ها از ۱۹ فروردین در ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور اغاز خواهد شد و به اعتراضات معلمان در این حوزه رسیدگی خواهد کرد.

میزهای تکریم و پاسخگویی به رتبه‌بندی در ادارات کل و ادارات آموزش و پرورش استان‌ها تشکیل شده و در راستای تکریم و حفظ کرامت همکاران پاسخگویی شایسته انجام خواهند داد. به منظور رسیدگی و پاسخگویی به اعتراضات رتبه بندی، چهار کارگروه تخصصی در ادارات آموزش و پرورش استان و مناطق با عناوین آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، پرورشی، تربیت‌بدنی و پشتیبانی شکل گرفته و فعالیت خود را بر اساس دستورالعمل شروع خواهند کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، همکارانی که در سامانه my.medu.ir  به فرآیند رتبه‌بندی خود ثبت اعتراض کرده یا خواهند کرد، رسیدگی به اعتراضات آنان صرفاً در بستر سامانه خواهد بود و کارگروه‌های تخصصی در مناطق و نواحی نسبت به بررسی مدارک و مستندات بارگذاری شده اصلاحی اقدام و در صورت لزوم از همکاران معترض دعوت به عمل آورده و مدارک آنان را مورد بررسی و بازبینی مجدد قرار خواهند داد و نتیجه نهایی این اقدامات از طریق سامانه به همکاران معترض ابلاغ خواهد شد.

پذیرش استعفای وزیر آموزش و پرورش

در پی استعفای یوسف نوری از وزارت آموزش و پرورش، رییس دولت با پذیرش این استعفا برای وزارت آموزش و پرورش سرپرست انتخاب کرد. در پی استعفای یوسف نوری از وزارت آموزش وپرورش، سید ابراهیم رییسی با پذیرش این استعفا، رضا مراد صحرایی رییس دانشگاه فرهنگیان را با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب کرد. رضا مراد صحرایی متولد ۱۳۵۵ و دکترای زبانشناسی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام این دانشگاه است که از اردیبهشت سال گذشته به عنوان رییس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد. پس از تاخیر در پرداخت حقوق اسفندماه ۱۴۰۱ فرهنگیان، رییس دولت به معاون اول خود دستور داد تا علت این اتفاق مشخص شود. مخبر، نیز پس از بررسی موضوع اعلام کرد که وزارت آموزش و پرورش مقصر بوده است. دهم فروردین اعلام شد که با مسوولان مقصر در تاخیر پرداخت حقوق فرهنگیان در سطح مدیران عالی آموزش و پرورش برخورد خواهد شد.

 

ارسال نظر