پایان ماراتن اتاق

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - ۰۲:۰۰:۵۲
کد خبر: ۲۰۰۸۶۴
پایان ماراتن اتاق

تعادل - گروه تجارت |

پرونده انتخابات اتاق بازرگانی در کشور شب گذشته بسته شد. طبق آخرین داده‌ها در اتاق بازرگانی تهران، تعداد نامزدهای نهایی انتخابات این اتاق بعد از حذف نامزدهای انصرافی به 188 نامزد رسیده است.

به این ترتیب 86 نفر در گروه بازرگانی، 75 نفر در گروه صنعت، 17 نفر در گروه کشاورزی و 10 نفر در گروه معدن به رقابت خواهند پرداخت. سخت‌ترین رقابت در این دوره در گروه‌ بازرگانی شکل گرفته است؛ جایی که 86 نفر برای تصاحب 16 کرسی هیات نمایندگان رقابت می‌کنند، یعنی برای هر صندلی 5.38 نفر نامزد شده‌اند.۱۴ هزار و 953 هزار نفر عضو اتاق بازرگانی واجد شرایط برای رای دادن به این کاندیداها بودند که بر اساس مشاهدات میدانی در همان ساعات ابتدایی استقبال خوبی از این انتخابات شد. تا لحظه تنظیم این گزارش، رای‌گیری در محل دهمین دوره از انتخابات پارلمان بخش خصوصی ادامه دارد و تا ساعت ۱۸ روز گذشته، ۲هزار و ۱۷ نفر در انتخابات شرکت کردند. از آنجایی که احتمال دارد زمان رای بازهم تمدید شود، هنوز مشخص نیست از صندوق رای، اسامی چه کسانی بیرون خواهد آمد. 

جزییات برگزاری انتخابات تهران

از ساعت 8 صبح شنبه، 20 اسفند 1401 درهای اتاق‌های سراسر کشور به‌روی نامزدهای انتخاباتی باز شد. نامزدهای اتاق تهران نیز همزمان با سایر اتاق‌ها به نمایشگاه بین‌المللی تهران رفتند تا بر سر دریافت 40 کرسی اتاق تهران رقابت کنند. نخستین فردی که در دهمین دوره از انتخابات اتاق تهران رای داد، بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی تهران و نفر دوم نیز ناصر ریاحی خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران بود. دقایقی بعد هم مسعود خوانساری در محل رای‌گیری حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت.

یحیی آل‌اسحاق نیز در ساعات اولیه انتخابات اتاق تهران رای خود را به صندوق انداخت. تا ساعت 14:30 روزگذشته با حضور گسترده اعضا، یکهزار و ۷۰۰ نفر در انتخابات تهران رای داده‌اند. تا ساعت 15: 16 بعدازظهر روز گذشته تعداد رای‌دهندگان به دو هزار نفر رسید. همزمان با برگزاری این انتخابات در تهران، اعضای دو طیف اصلی یعنی «ائتلاف برای فردا» و «ائتلاف تحول و شفافیت» بیرون از محل رای‌گیری در حال رایزنی و مذاکره برای افزایش اقبال به سمت خود و جذب آرا هستند. اعضای شفافیت عنوان کردند که وضعیت آرا بین آنها و ائتلاف فردا نزدیک به یکدیگر است و برخی از تقسیم ۵۰ - ۵۰ آرا بین بزرگان این دو طیف سخن می‌گویند، اما فردایی‌ها مدعی هستند که با ۶۰ درصد آرا پیروز این انتخابات خواهند بود.

یک نکته قابل توجه در انتخابات اتاق تهران، قطع چند دقیقه‌ای سیستم رای‌گیری آنلاین بود که به مدت حدود ۱۰ دقیقه آفلاین شد و به برخی شایعات دامن زد. هرچند برخی می‌گویند این یک اتفاق معمول و به دلیل نقص سیستمی است، اما برخی هم عطف به این اتفاق، شائبه دستکاری در انتخابات را مطرح می‌کنند. اعضای شفافیت عنوان کردند که در نظرسنجی شب گذشته میزان آرا بین دو طیف شفافیت و برای فردا کاملاً نزدیک بوده و اگر بعد از آفلاین شدن سیستم انتخابات، این توازن به هم بخورد یعنی احتمال دستکاری وجود دارد.

حریری از اعضای سابق اتاق بازرگانی که به دلیل تعلیق کارت عضویتش اجازه شرکت در انتخابات و اعطای رای ندارد، به برخی از خبرنگاران حاضر در حوزه رای‌گیری گفته این انتخابات دستخوش دستکاری و تقلب شده است؛ با این حال باید توجه کرد که این ادعا پیش‌تر نیز از سوی او مطرح شده بود و به همین دلیل برخی می‌گویند نباید به ادعای او توجهی کرد. با این حال، جهانبخش سنجابی شیرازی دبیر انجمن نظارت بر این انتخابات، در اظهاراتی گفته بود که آرامش برقرار است. او گفته در این دوره با توجه به اینکه هیات نظارت قوانین سختگیرانه‌ای اعمال کرد، تعداد کمتری نامزد شدند اما مشکل خاصی وجود ندارد و همه‌چیز در آرامش است. با اعلام انجمن نظارت ساعت رای دهی انتخابات اتاق بازرگانی تا ساعت ۱۹ تمدید شد و تا ساعت ۱۸ تعداد ۲ هزار ۲۱۷ نفر شرکت کردند. بنابراین تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز مشخص نیست از صندوق رای، اسامی چه کسانی بیرون خواهد آمد. 

وضعیت شمارش آرا

پس از پایان انتخابات، طبق اعلام انجمن نظارت بر انتخابات اتاق، بر مبنای تقویم انتخابات، 21 اسفند شمارش آرا در تمام شهرستان‌ها آغاز می‌شود. ظرف سه روز افراد می‌توانند اعتراض‌های خود را اعلام کنند. برای اعتراض به رأی هیات نظارت در انجمن چهار روز زمان وجود دارد. 22 فروردین انجمن رسیدگی می‌کند و بعد داوطلبین ظرف سه روز می‌توانند شکایت خود نسبت به رأی انجمن را به شورای عالی نظارت منتقل کنند که آنها اعلام نظر قطعی خواهند کرد. در نهایت 11 اردیبهشت اسامی قطعی توسط انجمن نظارت در روزنامه دنیای اقتصاد چاپ خواهد شد. در 20 اردیبهشت 1402 نیز اعتبارنامه‌ها با امضای رییس انجمن صادر خواهد شد. این انجمن تا یک هفته بعد از انتخابات هیات رییسه اتاق ایران مسوولیت خواهد داشت و بعد از آن به کار خود پایان خواهد داد.

حاشیه‌ها؛ حمله به انتخابات خرم‌آباد

صبح دیروز قرار بود انتخابات اتاق خرم آباد نیز همزمان با انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور برگزار شود، اما در همان ساعت‌های ابتدایی عده‌ای خودسر به محل برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی خرم آباد حمله کردند و با بیرون کردن ماموران نظارت، این انتخابات را مختل کردند. این انتخابات تا بعدازظهر به حالت تعطیل درآمد و در حالی که گفته می‌شد به احتمال زیاد انتخابات اتاق خرم آباد برگزار نشود، از اتاق تهران خبر رسید که با دخالت استاندار، انتخابات اتاق بازرگانی خرم‌آباد از حوالی عصر روز گذشته برگزار شده است.

روز گذشته وزارت صمت اعلام کرده بود تعداد کاندیداهای این اتاق ۱۵ نفر است، در حالی که باید دست‌کم ۱۵+۱ نفر باشد، بنابراین انتخابات برگزار نخواهد شد، آما صبح دیروز اعلام شد که تعداد کاندیداهای این اتاق به ۲۲ نفر رسیده و بر همین مبنا رای‌گیری در این شهر نیز برگزار می‌شود.

وزیر صمت در تهران، شافعی در مشهد

در ادامه روند انتخابات اتاق بازرگانی در تهران، وزیر صنعت، معدن، تجارت و رییس شورای عالی نظارت بر انتخابات دهمین دوره اتاق‌های سراسر کشور نیز در محل انتخابات حضور یافت و در سخنانی، سازمان‌ها را بزرگ‌ترین ثروت کشور عنوان کرد که کارهای اصلی را انجام می‌دهند. سیدرضا فاطمی‌امین گفته «حاکمیت تنها و صرفا قاعده‌گذار، مسوول ایجاد زیرساخت‌ها و در نهایت ناظر اجرای قوانین است؛ پس ایجاد اتاقی قو‌ی به نفع کشور است.» وزیر صمت برگزاری به‌موقع انتخابات اتاق را مورد توجه قرار داد و آن را سرآغاز تحول در اتاق‌ها و به دنبال آن در اقتصاد ایران دانست و گفت: در کنار هم می‌توانیم اعتلای اقتصادی کشور را دنبال کنیم. آمارهای کلان بیانگر حرکت‌های خوب و امیدوارکننده است.

در حوزه‌های صنعت و معدن شاهد رشد هستیم و شرایط رشد صادراتی نیز قابل توجه بوده است. در این بین واردات نیز در خدمت صادرات قرار گرفته و شاهد رشد واردات در حوزه‌های سرمایه‌ای و واسطه‌ای به‌جای حوزه مصرف، هستیم. همچنین غلامحسین شافعی - رییس اتاق ایران - که هم‌اکنون در اتاق مشهد حضور دارد، در یک ارتباط ویدئویی زنده با اتاق تهران، تلاش در راستای برگزاری انتخابات اتاق‌های سراسر کشور را مورد توجه قرار داد و از اتاق به عنوان قدیمی‌ترین نهاد مدنی کشور یاد کرد که توانسته اثرات قابل توجهی در اقتصاد کشور داشته باشد.

شافعی در ادامه گفت: اقتصاد امروز کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و از طرفی دولت‌ها بدون حضور بخش خصوصی قوی قادر به رفع این مشکلات نیستند، پس تعالی اتاق ایران مورد تایید همگان است تا بتواند با تمرکز بر منافع ملی، مشاوری منصف و مشوق در کنار قو‌ای سه‌گانه باشد و آینده اقتصاد را به سمت شرایط بهتر سوق دهد.


نتایج انتخابات اتاق تهران؛ هر ۴٠ نفر از لیست «ائتلاف برای فردا» پیروز شدند

براساس اعلام رییس هیات نظارت اتاق بازرگانی تهران ۴۰ نفر از میان ۱۶۹ کاندیدای اتاق بازرگانی تهران به عنوان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران انتخاب شدند. این ۴۰ نفر از لیست ائتلاف برای فردا برنده انتخابات شدند.

ابراهیم بهادرانی رییس هیات نظارت اتاق بازرگانی تهران نتایج انتخابات امروز اتاق بازرگانی تهران را اعلام کرد. به گفته وی تعداد آرای ریخته شده به صندوق دو هزار و 194 رای بوده که 14 رای به صورت سفید بوده و لذا در مجموع دو هزار و 180 رای نام نویسی شده است. بنابراین گزارش در بخش بازرگانی عباس آرگون با 953 رای، سعید تاجیک با 928 رای، محسن بهرامی ارض اقدس با 947 رای، ابوالفتح صانعی با 930 رای، افشین کلاهی با 899 رای، ایرج رهبر با 895 رای، سید مرتضی حاج آقا میری با 879 رای، حمیدرضا صالحی با 879 رای، هرویک یاریجانیان با 776 رای، پیمان سنندجی با 869 رای، محمد عبده‌زاده با 859 رای، رادین گوران با 859 رای، علیرضا کیانی آذربایجانی با 849 رای و آقای مهرداد با 842 رای، محمدرضا غفراللهی با 832 حائزین اکثریت در بخش بازرگانی شدند.

در بخش صنعت نیز حمیدرضا فرشچیان با 989 رای، علیرضا کلاهی صمدی با 937 رای، سهیل آل رسول با 920 رای، محمدرضا زهره وندی با 914 رای، فرزین فردیس با 910 رای، پیام باقری با 901 رای، حسن احمدیان با 898 رای، محمد نجفی عرب با 894 رای، امین مقدم با 887 رای، محمدرضا نجفی منش با 878 رای، مهرداد صابری با 870 رای، محمد مهدی فنایی با 860 رای حائزین اکثریت بخش صنعت در این انتخابات شدند. در بخش معدن نیز فریال مستوفی با 962 رای، محمد رضا بهرامن با 918 رای، سجاد غرقی با 864 رای، قدیر قیافه با 847 رای حائزین اکثریت بخش معدن شدند. در بخش کشاورزی نیز فرهاد آگاهی با 952 رای، حسن فروزان فر با 927 رای، داوود رنگی با 925 رای، مریم تاج آباد ابراهیمی با 922 رای، کاوه زرگران با 901 رای و علی تقوی فر با 875 رای حائزین اکثریت بخش کشاورزی شدند.

رای‌گیری انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران دیروز، شنبه بیستم اسفند از ساعت 8 صبح در محل سالن 38 نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز شد و در ساعت 20 پایان یافت.

 

ارسال نظر