مانع توسعه روابط تجاری با سنگال چیست؟

۱۴۰۱/۱۲/۱۱ - ۰۱:۲۷:۴۴
کد خبر: ۲۰۰۰۶۱

اتاق ایران با همکاری اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا میزبان هیات سنگالی به ریاست شیخ سیسه رییس اتحادیه تجار، کارفرمایان و صنعتگران سنگال بود. نیلوفر اسدی سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر اینکه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی جزو اولویت‌های راهبردی اتاق ایران است بیان کرد: موقعیت ممتاز، استراتژیک و راهبردی ایران در منطقه غرب آسیا و دسترسی به بازار 400 میلیونی کشورهای منطقه با توجه به موافقت‌نامه تعرفه‌های ترجیحی ایران و اوراسیا و همچنین عضویت سنگال در بلوک‌های اقتصادی مهمی همچون اتحادیه پولی و اقتصادی غرب آفریقا (UEMOA) و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) اکوواس و اتحادیه آفریقا فرصت بسیار مناسبی برای همکاری‌های دو و چندجانبه تجاری میان ایران و سنگال ایجاد کرده است.

او در عین حال گفت: با وجود ظرفیت‌های بالقوه برای توسعه روابط تجاری، متأسفانه مشکلات مربوط به حمل‌ونقل و عدم وجود روابط پولی و بانکی مانع رسیدن به سطح مطلوب مبادلات دو کشور شده است. به گفته او هیات سنگال تیرماه سال جاری به ایران آمده بودند و حضور هیات سنگالی در فاصله کمتر از شش ماه در اتاق ایران نشان‌دهنده اشتیاق دو طرف برای گسترش روابط و برطرف کردن موانع و دستیابی به همکاری‌های عملی میان بخش‌های خصوصی دو کشور است.

برهمن رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و شرق آفریقا نیز با بیان اینکه در تلاشیم تا موانع موجود در مسیر توسعه روابط با کشورهای آفریقایی برطرف شود ادامه داد: نگاه ما برد- برد است. دنبال این هستیم هم از پتانسیل‌های موجود در آفریقا در زمینه مواد اولیه و معدن بعضاً کالاهای ساخته شده استفاده کنیم و هم بالعکس در زمینه‌های ارسال کالا، سرمایه‌گذاری و خصوصاً در زمینه پروژه‌هایی که در آن کشورها وجود دارد فعالیت کنیم.

او گفت: توریست درمانی، خودرو، گردشگری مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت این هیات تجاری است که با توجه مزیت‌های ایران در این بخش‌ها می‌توان از این فرصت استفاده کرد.

 

ارسال نظر