بورس پا به میدان رقابت گذاشت

۱۴۰۱/۰۸/۱۸ - ۰۰:۵۲:۱۷
کد خبر: ۱۹۴۱۹۰
بورس پا به میدان رقابت گذاشت

در یک هفته اخیر قیمت ارز روند صعودی به خود گرفته بود و به همین افزایش قیمت سایر بازارها نیز صعودی شدند و قیمت‌های جدیدی ثبت کردند. اکنون قیمت دلار بازار آزاد در چند قدمی 37 هزارتومانی قرار دارد و بورس نیز از رقیب سرسخت خود جا نماند و در عرض تقربیا چهار روز بیش از 9 درصد رشد کرد و این رشد در 25 ماه اخیر یک رکورد بسیار مطلوب حساب می‌شود.

شاخص کل بورس چهارشنبه هفته گذشته روی عدد یک میلیون و 283 هزار واحد بود و در پایان معاملات روز گذشته به محدوده یک میلیون و 407 هزار واحدی رسید. در این چهار روز کاری بازدهی شاخص کل به 9.6 درصد رسید که در دو سال اخیر یک رکوردشکنی به حساب می‌آید. اما برخی از کارشناسان عقیده دارند که این رشد واقعی نیست و شاخص کل بورس تهران در کوتاه‌مدت تغییر مسیر خواهد داد. وضعیت بورس در ماه‌ای اخیر وخیم است و این رشد یک‌باره نمی‌تواند دو کانال رشد کند. یعنی از محدوده یک میلیون و 200 هزار واحدی به محدوده یک میلیون و 400 هزار واحدی برسد. این رشد کمی دور از انتظار است و باید منتظر تغییرات بازار سهام ماند.

   بورس تا کجا رشد می‌کند؟

فیروزه سالارالدینی، کارشناس بازار سرمایه گفت: در کشور ایران که تورم ۴۰تا۵۰ درصدی دارد و نرخ رشد واقعی اقتصادی آن در دو سال گذشته منفی و صفر بوده، اکثر نوسان‌ها و افزایش قیمت‌های سهام، ناشی از نوسان‌های نرخ ارز و تورم است. به دلیل تحریم‌های اقتصادی و عدم سرمایه‌گذاری مناسب در طرح‌های توسعه شرکت‌ها، بسیاری از سودسازی‌ها ناشی از تورم و افزایش نرخ ارز است و ربطی به عملکرد شرکت‌ها ندارد. در چند روز گذشته دلار رشد قابل توجهی در مدت زمان بسیار کوتاهی داشت. از آن جایی که تحرکات شاخص کل بورس در بلندمدت همبستگی بالایی با نوسانات نرخ دلار دارد، پیش‌بینی این است که افزایش نرخ دلار باعث افزایش شاخص کل شود. هر چند برخی از افراد معتقد به دستوری بودن رشد شاخص هستند، اما من مخالف این نظریه هستم و این دست رشدها کاملا طبیعی هستند. 

این فعال بازار سهام تشریح کرد: علاوه بر قیمت دلار در چند روز گذشته قیمت نفت هم افزایش یافته است و اگر در فصل‌های سرد سال چین و هند با توافق G7 همکاری نکنند احتمال کم اثر شدن سقف قیمتی برای نفت روسیه وجود دارد. با توجه به اینکه روسیه در نظر دارد سیاست عدم فروش نفت به کشورهای همراه با سقف‌گذاری قیمتی را اعمال کند، به نظر میرسد چین و هند با گروه G7 همکاری لازم را نداشته باشند و به نفتی ارزانتر و بیشتر از نفت ایران دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: این موضوع سبب جلوگیری از کاهش رشد اقتصادی چین می‌شود، هر چند تأثیرش عمده نیست. پس تأثیر عجیبی در افزایش قیمت فولاد و کامودیتی‌ها نخواهد داشت. عدم افزایش قیمت کامودیتی‌ها در کنار این موضوع که هنوز پیش‌بینی من برای قیمت نفت سبک ایران تحویل در اروپای غربی به‌طور متوسط حدود همان ۹۰ دلار تا پایان سال است، سبب می‌شود از لحاظ اقتصادی تأثیر عمده‌ای در قیمت فروش محصولات شرکت‌های بورسی متصور نباشم. اما در یکی دو روز اخیر شاهد افزایش شاخص کل و هم‌‌وزن به همراه خروج پول حقیقی‌ها از صندوق‌های بادرآمد ثابت و افزایش سرانه خرید حقیقی‌ها نسبت به فروش آنان بودیم که نویدبخش رونق بازار سرمایه است. رونق شکل گرفته در بازار سهام را بیشتر ناشی از افزایش نرخ دلار، افزایش تورم و به کف رسیدن قیمت‌های سهام می‌دانم. همچنین عدد شاخص را در انتهای سال با نوسان در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد پیش‌بینی می­‌کنم.

   بازار از دریچه معاملات 

شاخص کل بورس تهران در ادامه روند صعودی یک هفته اخیر، روز گذشته نیز با ۱۷ هزار و ۹۸۷ واحد افزایش، در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن با سه هزار و ۱۰۰ واحد افزایش به ۳۹۶ هزار و ۲۱۱ واحد و شاخص قیمت با یک هزار و ۸۴۹ واحد رشد به ۲۳۶ هزار و ۳۳۹ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۳ هزار و ۸۷۳ واحد و شاخص بازار دوم، ۳۴ هزار و ۵۳ واحد افزایش را ثبت کردند.

روز گذشته در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۳ میلیارد و ۶۳۶ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۰ هزار و ۸۲ میلیارد ریال معامله شد. همچنین معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۴۷۹ واحد، نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۴۵۳ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و ۲۴۰ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و۱۷۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۸۹۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق) با ۸۵۹ واحد و ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۸۴۳ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشت.

در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۶۴۸ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۱۲۴ واحد، پتروشیمی شازند (شاراک) با ۱۱۹ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۱۱۹ واحد و گروه مپنا (رمپنا) با ۸۶ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت. بر پایه این گزارش، دیروز نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت تهران (شتران)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات روز سه‌شنبه صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۹۲۲ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۹۰۳ میلیارد ریال دادوستد شد. شاخص فرابورس نیز روز اخیر بیش از ۱۱۷ واحد افزایش داشت و به ۱۸ هزار و ۳۴۸ واحد رسید. در این بازار بیش از پنج میلیارد و ۲۴۷ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات روز گذشته فرابورس بیش از ۲۵۹ هزار و ۲۹۴ نوبت بود. شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)، فرابورس ایران (فرابورس)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) و بیمه پاسارگاد (بپاس) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی)، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن) و داروسازی دانا (ددانا) و زغال سنگ پرورده طبس (کزغال) تاثیر منفی بر این شاخص داشتند.

 

ارسال نظر