قیمت دلار در تهران کاهشی شد

۱۴۰۱/۰۷/۲۷ - ۰۱:۲۹:۵۳
کد خبر: ۱۹۳۵۳۱

قیمت دلار در بازار آزادروز گذشته تا 32 هزار و 650 تومان عقب‌نشینی کرد.این قیمت در مقایسه با روز قبل از آن 150 تومان پایین‌تر بود. روز گذشته هم نرخ دلار تقریبا 150 تومان کاهش را تجربه کرده بود . قیمت دلار در ابتدای معاملات نقدی نسبت به دوشنبه ثابت بود اما در ادامه روند بازار دیروز نرخ دلار برای دومین روز متوالی کاهش یافت و مرز 32 هزار و 800 تومان را از دست داد .

   تداوم عقب‌نشینی قیمت دلار در تهران 

نرخ دلار در بازار آزاد دیروز تا 32 هزار و 650 تومان عقب‌نشینی کرد.این قیمت در مقایسه با روزقبل 150 تومان پایین‌تر بود. روز گذشته هم نرخ دلار تقریبا 150 تومان کاهش را تجربه کرده بود . 

   ردپای بازارساز در بازار دلار 

به گزارش اقتصاد نیوز، عده‌ای از بازیگران ارزی پیش از این گفته بودند در صورتی که نرخ دلار از مرز حساس 32 هزار و 800 تومان پایین برود این احتمال وجود دارد که اسکناس امریکایی به سمت نیمه کانال 32 هزار تومان و بعد به سمت مرز 32 هزار و 200 تومان حرکت خواهد کرد. برخی از تحلیلگران ارزی معتقدند اخبار سیاسی منفی زمینه را برای صعود دلار تهران فراهم کرده است اما نهاد مرکزی بازار ساز با نوسان دلار بالای مرز 33 هزار تومان مخالف است و با افزایش سطح عرضه نرخ دلار را کنترل کرد . روز گذشته اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد. به دنبال آن سخنگوی کاخ سفید گفت چشم‌اندازی برای احیای برجام در آینده نزدیک وجود ندارد و به مقابله با اقدامات ایران در منطقه ادامه می‌دهیم.از سوی دیگر رابرت مالی، مسوول میز ایران در وزارت خارجه امریکا از به بن بست رسیدن مذاکرات احیای برجام خبر داده است.  نرخ دلار در هرات دیروز با گپ مثبت آغاز به کار کرد. گپ مثبت به معنی این است که نرخ شروع امروز بالاتر از قیمت بسته شده روز قبل باشد. قیمت دلار هرات در ابتدای معاملات نقدی دیروز 32 هزار و 600 تومان بود که نسبت به روز قبل تقریبا 150 تومان بالاتر بود اما در نیمه ظهر دلار هرات نسبت به روز قبل رنج شد و در محدوده 32 هزار و 440 تومان به فروش رسید.برخی از معامله گران می‌گفتند با برگشت دلار هرات از مسیر صعود از قدرت معامله گران افزایشی دلار در تهران کاسته شد. 

   دلار سلیمانیه دنده معکوس زد 

نرخ دلار امریکا در بازار سلیمانیه در ابتدای معاملات دیروز دنده معکوس زد و به کانال 32 هزار تومان برگشت. هر برگ اسکناس امریکایی در بازار یاد شده به قیمت 32 هزار و930 تومان معامله شد که نسبت به روز دوشنبه 120 تومان افت کرده بود. 

   نرخ حواله درهم همچنان بالای 9 هزار 

با این حال نرخ حواله درهم همچنان بالای مرز 9 هزار تومان به فروش می‌رسد. عده‌ای از معامله گران امیدوار بودند که نرخ درهم موجب افزایش قیمت دلار شود. قیمت درهم امروز 40 تومان از روز گذشته پایین‌تر معامله شد. نرخ درهم امروز 9 هزار و 60 تومان بود و نرخ برابری آن به دلار 33 هزار و 273 تومان دست آمد که بیش از 500 تومان با قیمت نقدی در بازار فاصله را نشان می‌دهد. امری که ممکن است بر روی سطح انتظارات اثر مثبت بگذارد

    شروع معاملات بازار توافقی با نوسان دلار و یورو در کانال ۳۱ هزار تومانی

بهای دلار توافقی در چهارمین روز هفته با افت نسبی در کانال 31 هزار تومانی همراه شده است. در معاملات امروز (سه شنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱) بازار توافقی ارز، قیمت هر اسکناس دلار امریکا به رقم ۳۱۴۲۵ تومان و قیمت هر اسکناس یورو نیز به رقم ۳۱۰۸۱ تومان رسیده است. بر اساس این گزارش؛ از اواخر خردادماه امسال بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضا را راه‌اندازی کرد. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی نیز فراهم شد. این بازار در ماه‌های اخیر سبب تامین تقاضا‌های خُرد مردم شده و به معیار قیمت‌گذاری ارز تبدیل شده  است. 

   سرپیچی قیمت طلا از اونس جهانی

روز گذشته قیمت طلا با نگاه به بازار دلار روند کاهشی داشت و این روند بازار، قیمت سکه را نیز از محدوده ۱۵ میلیون تومان خارج کرد و پس از شش روز دوباره سکه به محدوده ۱۴ میلیون تومانی بازگشت. ۱۴۰۱ قیمت طلا پس از گذشت ۶ روز که در محدوده ۱۵ میلیون تومانی در نوسان بود، دوباره به کانال ۱۴ میلیون تومانی بازگشت. پنجشنبه ۲۱ مهر بود که قیمت طلا متاثر از چراغ سبز قیمت دلار که وارد محدوده ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومانی شد، محدوده مقاومتی ۱۴ میلیون تومانی را شکست و به قیمت ۱۵ میلیون و ۴۲ تومان در بازار معاملات تهران رسید. در روزهای گذشته نیز در همین محدوده نوسان داشت. اما کاهش قیمت دلار مانند روز گذشته برروند نزولی بر بازار طلا و سکه نیز تاثیر گذاشت و قیمت این فلز گرانبها بدون توجه به افزایش قیمت اونس جهانی طلا روند کاهش را در پیش‌ گرفت. فعالان بازار در روزهای گذشته به قدرت نقدشوندگی دلار اشاره کردند و معتقد بودند اگر مردم احساس خطر درباره سرمایه‌هایشان داشته باشند بازار طلای آبشده و سکه داغ می‌شود و تقاضا افزایش می‌یابد. .آنچه از برآیند قیمت طلا می‌توان فهمید تاثیر کنترل بازار ارز است که روی قیمت طلا و سکه اثر مستقیم دارد و تقاضایی نیز افزایش نداشته و گویا نقدینگی به سمت بازار طلا و سکه سرازیر نمی‌شود که قیمت کاهشی است و بازار با نوسانی اندک به کار خود ادامه می‌دهد. قیمت طلا و سکه با وجود روند افزایشی اونس جهانی طلا اما متاثر از کاهش قیمت دلار روند نزولی داشت و این روند کاهشی بر افزایش حباب قیمت انواع سکه انجامید. قیمت سکه طرح جدید امروز نیز همانند روز گذشته روند نزولی داشت و با ۸۴ هزار تومان کاهش با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۴۴ تومان در بازار معامله شد. قیمت نیم سکه با ۴۲ هزار تومان کاهش به ۸ میلیون و ۲۰۰ تومان رسید و ربع سکه و سکه گرمی هر کدام به ترتیب با ۳۰ و ۲۵ هزار تومان کاهش قیمت ۵ میلیون و ۲۰۰ و ۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان در بازار معامله شدند. 

 

ارسال نظر