طرح شهرداری برای موبایلی کردن حمل و نقل عمومی

۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۰۱:۳۱:۱۴
کد خبر: ۱۸۸۱۷۶

گروه راه و شهرسازی|

با آمدن انواع و اقسام کسب وکارها و سایر مناسبات اقتصادی و انسانی روی «موبایل»ها تا حد زیادی این مناسبات دستخوش تغییر شده‌اند و در مجموع می‌توان گفت که فناوری‌های نوین مبتنی بر اینترنت-موبایل توانسته رفاه بیشتری را برای شهروندان به ارمغان بیاورد. در چنین شرایطی است که شهرداری تهران درصدد است تا با استفاده از این فناوری‌ها، حال و هوای تازه‌ای به شریان‌های زندگی در پایتخت تزریق کند، اما علیرضا زاکانی، شهردار تهران انجام پیوند میان فناوری و مناسبات شهری و از جمله حمل و نقل عمومی را مستلزم ایجاد سازمان تازه‌ای در دستگاه عریض و طویل تحت امر خود می‌داند. در آن سوی ماجرا اما برخی از اعضای شورای شهر بر این باورند که ایجاد پیوند فناوری با زندگی شهری در چهارچوب امکانات سازمانی کنونی (سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری موسوم به فاوا) میسر است و لزومی به ایجاد تشکیلات تازه نیست. زاکانی دیروز با حضور در پنجاه و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح لزوم تشکیل سازمان فناوری‌های نوین در خلال بررسی اصلاح بخشی از ساختار شهرداری تهران، گفت: امروز موضوع بسیار مهمی مطرح است و سوالی مطرح بود که مجموعه سازمان فناوری اطلاعات موجود چه تفاوتی با سازمان فناوری‌های نوین دارد و ضرورت تشکیل یک سازمان دیگر چیست؟ باید به این نکته تاکید کنم که فناوری دو قسمت دارد، دیجیتال و غیر دیجیتال که بخش دیجیتال آن در سازمان فناوری شهرداری و بخش غیر دیجیتال آن در سازمانی که پیشنهاد کرده‌ایم، مدیریت و راهبری می‌شود. بی‌تردید این دو، دو مقوله متفاوت هستند و امکان ترکیب آنها نیز وجود ندارد.

وی افزود: درخواست ما این بود که سازمان فناوری در ابتدا از معاونت جدا شده و مستقیما با شهردار تهران کار کند. اتفاقی که از زمان «قائمی» روی داد که مدیرعامل وقت سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با شخص قالیباف کار می‌کرد. بی‌تردید کار سازمان فاوا تجمیع و تحلیل داده‌هاست و به عنوان مغزافزار سازمان باید در اختیار رییس سازمان باشد. شهردار تهران ادامه داد: به عنوان اصلی‌ترین ابزار مدیریتی، این بخش باید در دست بالاترین مقام سازمان باشد. بی‌تردید معاونت‌ها اطلاعات خود را با یک فرهنگ غلط متعلق به خود می‌دانند و به اشتراک نمی‌گذارند و اگر اراده رییس سازمان نباشد این کار اتفاق نمی‌افتد؛ همانند شرایط فعلی سازمان فاوای شهرداری، مغز افزاری که در اختیار مدیریت باشد می‌تواند تحول ایجاد کند. امروز به یک مجموعه منفعل تبدیل شده است. وی تاکید کرد: در حال حاضر سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران درخواستی برایش تعریف می‌شود و او این درخواست را انجام می‌دهد در حالی که باید به پیشران تبدیل شود و کلیه مجموعه‌ها را به دنبال خود بکشد، این مدیریت و پیگیری که زمینه ساز تحول سازمانی باشد باید توسط بالاترین مقام مجموعه مدیریت و هدایت شود. شهردار تهران خطاب به اعضای شورا درخواست کرد که سازمان فناوری اطلاعات از معاونت منفک و به صورت مستقیم با شهردار تهران کار کند.

زاکانی در تشریح ضرورت تشکیل سازمان فناوری‌های نوین نیز گفت: همه فناوری‌های غیر دیجیتال در مدیریت شهری در این سازمان پیش بینی شده، مثلا در حوزه پسماند فناوری‌های هاضم در این قالب دنبال خواهد شد. در حال حاضر روزانه ۷۵۰۰ تن زباله در تهران جمع‌آوری می‌شود که ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تن روزانه به آرادکوه منتقل می‌شود. ما به دنبال این هستیم که هشت مرکز MRF در تهران را تجهیز کنیم و با بهره‌مندی از دانش و فناوری ۵۵۰۰ تن زباله را به ۳۵۰ تن برسانیم و اولین قرارداد این حوزه نیز در حال انعقاد است. به این ترتیب از خانه تا آرادکوه زباله‌ها به یک مدیریت واحد سپرده می‌شود.

وی ادامه داد: مبتنی بر فناوری، در نوع جمع‌آوری زباله تحول ایجاد می‌شود. بی‌تردید فاوای شهرداری تهران دانش مدیریت این کار را ندارد. زباله جمع‌آوری شده در هشت مرکز که هر کدام از آنها ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده زباله را به کمپوست و مواد قابل بازیافت تبدیل می‌کند و کمتر از پنج درصد زباله‌ها به آرادکوه منتقل می‌شود. بر همین اساس ضرورت شکل‌گیری سازمان فناوری‌های نوین را می‌توان مشخص کرد. شهردار تهران تاکید کرد: از زمانی که معاونت علم و فناوری با حمایت رهبری شکل گرفت تغییرات و تحولات دانش بنیانی را مشاهده کردیم، این اقدامات نیازمند مدیریت متمرکز است که بتواند خود را با فناوری‌های نوین همراه کند. بی‌تردید برای نجات شهر مسیر شفاف است و در بسیاری از کشورها تجربه شده، سال‌ها موضوع تولید در دستور کار بود اما امسال با  دانش بنیان بودن همراه شد، چرا که اگر دانش بنیان نباشد نمی‌تواند جهش حرکت را محقق کند. موضوع  دانش بنیانی متفاوت از موضوعاتی است که باید توسط سازمان فاوا دنبال شود. زاکانی بار دیگر با اشاره به موضوع مدیریت پسماند در شهر تهران گفت: برآورد می‌شود قیمت زباله در شهر تهران حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان است، در حالی که ما در تهران سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه جمع‌آوری پرداخت کرده‌ایم که متاسفانه بخشی از این پول در جیب دلالان رفته است.

   تا چه زمانی به مردم خدمت خوب  ارایه ندهیم؟

وی افزود: در حال حاضر ۷۲ هزار تاکسی و ۶۰۰۰ ون در شهر تهران موجود است که بخشی از اینها حدود ۲۰ درصد خارج از مدار هستند و در خدمت شهر نیستند. در موضوع حمل و نقل حدود ۲۵۰۰ اتوبوس داریم و به ۷۰۰۰ اتوبوس نیازمندیم، در مورد واگن‌های مترو بخشی از آنها از مدار خارج شده یعنی حدود ۱۱۲ واگن غیر فعال است و همین موارد مزیت‌های شهرداری است که حمل و نقل را در دست دارد و پیاده راه‌ها را نیز تنظیم می‌کند اما برخی از سرویس‌های اینترنتی که پشت آن دانش بنیان نهفته است شهر را متحول کرده‌اند ولی ما با وجود ۷۸ هزار تاکسی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، چرا که با استفاده از داده‌ها و فناوری‌ها کار را پیش نبرده‌ایم. تا چه زمانی به مردم خدمت خوب ارایه ندهیم و آنها ابراز نارضایتی داشته باشند؟ شکل‌گیری سازمان فناوری‌های نوین تنها راه‌حل این موضوع است. در مقوله تحولات در عرصه مواد نیز همچون مقوله آب‌های زیرزمینی نیازمند به موضوع دانش بنیان هستیم که این موارد خارج از حوزه‌های سازمان فناوری اطلاعات است.

وی افزود: ممکن است برخی اعضای شورای شهر تهران بگویند که ما به دنبال چابک‌سازی هستیم. اولا چابک‌سازی لزوما کوچک‌سازی نیست بلکه یکی از موارد چابک‌سازی کوچک‌سازی است. در مورد مجوز سازمان اداری، استخدامی برای تشکیل این سازمان نیز پس از تشریح موضوع برای نماینده سازمان امضاء کرده‌اند که با این موضوع موافق هستند. یعنی این مجوز را نیز داریم.

وی ادامه داد: امروز مجموعه‌هایی که نبض شهر را در دست گرفته‌اند تنها 8 مجموعه انبار بیشتر ندارند و این کار را با بهره‌گیری از دانش و فناوری‌ها محقق کرده‌اند. ۳۰ درصد باراندازهای شهر تهران مربوط به سایر شهرستان‌ها است در حالی که دود ناشی از حمل و نقل آنها برای شهروندان تهرانی است، ولی می‌توان آنها را به خارج از شهر منتقل کرد. متاسفانه امروز خانه‌های مسکونی در محاصره انبارهای کالا قرار گرفتند و این موضوع در برخی از مناطق تهران به روشنی مشاهده می‌شود در حالی که می‌توان با کمک فناوری‌ها این معضل را نیز حل کرد. بی‌تردید یکی از راه‌های اصلی نجات شهر تشکیل این سازمان است لذا درخواست من این است که به این کار نگاه و ضریب ویژه‌ای در شورا داده شود.

 

ارسال نظر