رویداد

۱۴۰۰/۱۲/۱۱ - ۰۳:۱۹:۴۹

2 سال تعویق در ماموریت مریخ‌نورد «اگزومارس»

ماموریت مریخنورد «اگزومارس» باحمله به اوکراین برای دو سال به تعویق افتاد. به گزارش «نیواطلس»، جنگ در اوکراین تأثیرات بسیار زیادی بر سیاره‌ها و کیهان داشته است. خراب شدن روابط بین روسیه و اروپا به معنی آن است که ماموریت مریخ‌نورد با تأخیر پرتابی روبرو می‌شود. این جنگ حداقل تا دو سال ماموریت مریخنورد «اگزومارس» را به تعویق انداخت. ماموریت اگزومارس یا دگرزیست‌شناسی مریخ ماموریتی گسترده برای شناسایی مریخ و جست‌وجوی وضعیت زیستی در مریخ است. همکاری بین‌المللی در فضا یک تلاش مکرر بوده است که در سال ۱۹۷۵ به ماموریت آزمایشی «آپولو-سایوز» برمی‌گردد. این امر برای کاهش تنش میان ایالات متحده و شوروی انجام شد. ماموریت‌های بین‌المللی به دلایل دیپلماسی، ژئوپلیتیکی و اقتصادی انجام شده است. تجمیع منابع به منظور دستیابی کشورها به بیش از آن‌چه به تنهایی به دست آورند، برگزار شده است. مشکل اینجاست که چنین رویدادهایی متکی بر همکاری است.

کشف یک کوتوله قهوه‌ای هم‌اندازه «مشتری» در فضا

گروهی بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از «ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران» یا به اختصار تِس (TESS) موفق به کشف یک کوتوله قهوه‌ای جدید شدند. به گزارش فیز، این جرم کیهانی تازه کشف شده «b» 2119 TOI نام دارد و اندازه آن تقریبا مشابه سیاره مشتری اما جرم آن ۶۰ برابر از بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی بیشتر است. کوتوله‌های قهوه‌ای اجرام متوسطی میان سیاره‌ها و ستاره‌ها هستند که محدوده جرمی آنها بین ۱۳ تا ۸۰ برابر جرم سیاره مشتری است. اگرچه تعداد زیادی از کوتوله‌های قهوه‌ای تا به امروز کشف شده‌اند، اما کشف چنین اجرامی که به دور ستاره‌های دیگر می‌چرخند، به ندرت رخ می‌دهد. اکنون گروهی از ستاره‌شناسان به رهبری «ترون دبلیو. کارمایکل »از دانشگاه ادینبورگ در بریتانیا، کشف یک کوتوله قهوه‌ای دیگر را گزارش کردند که از کنار یک ستاره کوتوله نوع‌ام

(M-dwarf star) یا کوتوله سرخ گذر می‌کند. تا به امروز تنها هشت مورد از چنین منظومه‌هایی کشف شده است. گروه «کارمایکل» از «تِس» برای مشاهده یک کوتوله فعال نوع‌ام به نام «TOI-۲۱۱۹» که در فاصله ۱۰۳.۷ سال نوری از زمین قرار داشت، استفاده کردند.