اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۴۰۳

ترکش کرونا  بر بازار صیفی‌جات

ترکش ویروس کرونا علاوه بر بازار تجهیزات بهداشتی، بازار برخی اقلام خوراکی را نیز هدف قرار داده است؛ به‌طوری که برخی از اقلام در بازار صیفی‌جات در چند روز اخیر با افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای همراه شده است.  به گزارش ایسنا، پس از شیوع ویروس کرونا در ایران برخی از پزشکان و متخصصان حوزه سلامت به شهروندان توصیه کردند که برای افزایش ایمنی و مقاومت بدنشان در برابر این ویروس، حتما از ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین ث و مواد غذایی دارای طبع گرم استفاده کنند. حتی در برخی از شبکه‌های مجازی توصیه‌هایی مبنی بر افزایش مصرف لیموترش، سیر و زنجبیل به شهروندان شد. توصیه‌هایی که به سرعت دست به دست چرخید و ظرف مدت چند روز مردم نگران از ابتلا به ویروس کرونا را وادار به خرید سیر، زنجبیل، لیموترش و لیموشیرین با قیمت‌های گزاف کرد. با داغ شدن بازار این اقلام قیمت‌ها نیز سیر صعودی به خود گرفت؛ به‌طوری که زنجیبل، سیر، لیموترش در حال حاضر جزو کالاهای لوکس به شمار می‌رود. بر اساس مشاهدات میدانی، زنجبیل تازه در

خرده فروشی‌ها کیلویی ۱۲۰ هزارتومان و لیموترش و سیر نیز کیلویی ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این افزایش قیمت ناگهانی علاوه براینکه مصرف‌کنندگان را نگران کرده، باعث نارضایتی فروشندگان میوه و سبزی نیز شده است. آنها معتقدند برای خرید این محصولات به صورت عمده از میادین میوه و تره بار بهای زیادی می‌پردازند؛ در حالی که مشتریان تصور می‌کنند که خود مغازه‌داران برای سود بیشتر قیمتها را بالا برده‌اند.

در این باره رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره گرانی سیر و زنجبیل و لیموترش به ایسنا گفت: وقتی در مقطع کوتاهی تقاضا برای محصولی بیشتر می‌شود، عده‌ای برای سودجویی از این فرصت استفاده می‌کنند و به تبع آن قیمتها بالا می‌رود.  اسدالله کارگر با بیان اینکه اتحادیه

خرده فروشی میوه و سبزی پل ارتباطی بین بار فروش و مصرف‌کننده است و در تعیین قیمت نقشی ندارد، اظهار کرد: نقش اتحادیه این است که با اعمال سود مصوب، محصولات را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد؛ بنابراین اینکه قیمت این محصولات در مبداء گران می‌شود، برعهده بخش‌های دیگر است.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اضافه کرد: در اینگونه مواقع متاسفانه فروشنده متهم اصلی شناخته می‌شود، زیرا مردم برای خرید کالا با فروشندگان مواجه‌اند، اما حقیقت این است که خود فروشنده هم محصولاتش را از مبداء گران می‌خرد. حتی در بعضی مواقع قیمت کالا به حدی بالا می‌رود که فروشندگان سود مصوبشان را در کمترین حد ممکن اعمال می‌کنند.

بانک مرکزی به تخصیص ارز واردات برنج سرعت بخشد

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: تعلل در تخصیص ارز برای واردات اقلام اساسی چون برنج، موجب آسیب دیدن امنیت غذایی کشور و ایجاد اختلال در ثبات بازار می‌شود.  مسیح کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آنچه مسلم است در شرایط کنونی که کشور تحت تحریم‌های خصمانه قرار دارد، باید از ذخایر ارزی مراقبت کنیم، اما این موضوع باید در خصوص اقلام غیرضروری اعمال شود و نباید اجازه دهیم ذخایر کالای اساسی کشور آسیب ببیند. وی با بیان اینکه بارها رییس کل بانک مرکزی و برخی دیگر از مدیران ارشد دولت از مناسب بودن وضعیت ذخایر ارزی کشور سخن گفته‌اند، مطرح‌کرد: با این وجود در زمان تأمین ارز مورد نیاز واردات محصولی چون برنج که از سوی ستاد تنظیم بازار تصویب شده است، شاهد تعلل و تأخیر بدون دلیل هستیم. او با اشاره به اینکه به دلیل شرایط سختی که به دلیل وجود تحریم‌ها بر اقتصاد کشور تحمیل شده است وتجار با چالش‌هایی جدی روبه‌رو هستند، اظهار کرد: تجار برای حفظ ثبات بازار و تأمین اقلام اساسی باید مورد حمایت قرار بگیرند، اینگونه بی‌توجهی از سوی برخی دستگاه‌ها، کم لطفی بزرگی به فعالان اقتصادی و بازار کشور است. دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه با توجه به آمار تولید و مصرف برنج کشور، باید بخشی از نیاز بازار از محل واردات تأمین شود، تصریح‌کرد: این موضوع از سوی متولی دولتی همچنین ستاد تنظیم بازار مورد تایید قرارگرفته است و با این وجود پرداخت قطره‌چکانی و با تأخیر ارز از سوی بانک مرکزی جای سوال دارد. وی با یادآوری اینکه همچنان ۵۰ هزارتن از برنجی که ماه‌های پیش وارد و در گمرکات متوقف شده به دلیل عدم تخصیص ارز ترخیص نشده است، اظهار کرد: این مشکل مشمول برنج‌هایی که پس از آن وارد شده‌ نیز صادق است و تأمین ارز آنها نیز با تأخیر و سختی زیادی انجام می‌گیرد. کشاورز با بیان اینکه توقف برنج‌ها هزینه زیادی به تجار به صورت دلاری تحمیل می‌کند، که بخش قابل توجه آن سهم شرکت‌های کشتیرانی خارجی است، گفت: معطل ماندن برنج‌های وارداتی در گمرکات به افزایش هزینه و در نهایت بالارفتن قیمت تمام شده منتهی می‌شود و تبعات منفی آن متوجه مصرف‌کنندگان می‌شود. وی با بیان اینکه، شاید در ظاهر معطلی واردکنندگان در گمرک، به سود و زیان یک شرکت مرتبط باشد، اما باید متوجه باشیم که در حوزه کالای اساسی ممکن است تاخیری چند هفته‌ای امنیت بازار را تحت تأثیر قراردهد و زنجیره‌ای از مشکلات را  به وجود بیاورد، توضیح‌داد: کمبود برنج وارداتی در بازار به افزایش قیمت آن و متعاقبا افزایش قیمت برنج داخلی منتهی می‌شود و ادامه آن ممکن است بر بازار کالای جانشین و موازی مانند ماکارونی و نان اثر منفی بگذارد.

 

ارسال نظر