همه‌پرسی تکوین حاکمیت ملی

۱۳۹۸/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۲۵۴
همه‌پرسی تکوین حاکمیت ملی

گروه جهان| آیت وکیلیان|

مردم عراق جمعه در پاسخ به درخواست گروه‌های عراقی و مقتدی صدر رهبر جریان صدر، برای حضور در تظاهرات میلیونی ضدامریکایی، به صورت گسترده در منطقه «الجادریه» در مرکز بغداد تجمع کردند.

به‌گزارش سومریه‌نیوز، معترضان عراقی که کفن بر تن کرده و پرچم عراق را به دست گرفته بودند با سر دادن شعارهای ملی، حضور نظامیان امریکایی در این کشور را محکوم کردند. مردم عراق همچنین با در دست داشتن پلاکاردهایی، خطاب به امریکایی‌ها شعار «از کشورمان خارج شوید پیش از آنکه خودمان شما را اخراج کنیم» را سر دادند. معترضان عراقی همچنین در میدان التحریر با در دست داشتن پلاکاردهایی شعار مرگ بر اسراییل نیز سر دادند. همزمان سفارت امریکا در بغداد به شهروندانش در عراق هشدار داده که به ساختمان سفارتخانه واشنگتن در بغداد نزدیک نشوند.  شبکه «سی‌ان‎ان» در گزارش تحلیلی خود و در توصیف تحولات عراق نوشته عراقی‌هایی که با این شبکه در هفته‌های اخیر با آنها صحبت کرده بود، از ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی انتقاد کرده و گفته‌اند که می‌ترسند که در میانه یک جنگ گرفتار شوند. این شبکه در ادامه نوشته که بسیاری از مردم عراق از دولت خود خواسته‌اند که از تبدیل این کشور به «دولت جنگ» جلوگیری کند.

  نمایش قدرت با تظاهرات میلیونی

«نصر الشمری»، معاون دبیرکل جنبش النجباء، «صفاء التمیمی»، سخنگوی گردان‌های سرایا السلام عراق و «جعفر البطاط»، فرمانده نیروهای پلیس فدرال عراق در گفت‌وگوهای جداگانه با شبکه المیادین با اشاره به تظاهرات امروز(جمعه) بغداد، اعلام کردند که شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات برای اخراج اشغالگران امریکایی از عراق از یک میلیون نفر فراتر رفته است. این منبع خبری در ادامه گفته که به‌دنبال فراخوان تظاهرات میلیونی ضدامریکایی، نیروهای امنیتی از شب گذشته در حال تشدید اقدامات امنیتی در نزدیکی دو پل «الطابقین» و «الجادریه» بودند و در حروز جمعه چهارراه الطابقین و دو پل مذکور را با قرار دادن موانع امنیتی مسدود کردند. در همین حال، جعفر الحسینی سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق، که در میان تظاهرکنندگان در میدان التحریر بغداد حضور یافته بود، گفته: «ملت عراق یک صدا حضور امریکا در کشورشان را محکوم می‌کنند.» او گفته: «زمانی که ما درباره حاکمیت عراق صحبت می‌کنیم، همه بر خالی بودن کشور از اشغالگران تأیید می‌کنند و تمامی گروه‌های عراقی نیز مخالف حضور اشغالگران بوده و خواستار پایان دادن به حضور امریکا هستند.» الحسینی در ادامه ضمن غیرقانونی خواندن حضور امریکا در عراق، گفته: «اگر امریکایی‌ها از کشورمان بیرون نروند گزینه‌های دیگری خواهیم داشت.»

  تعجیل در تشکیل دولت

تاخیر در تشکیل دولت از جمله خبر مهم دیگری بود که متاثر از تحولات عراق، آیت‌الله سیستانی مرجع دینی عراق، بر آن تاکید کرد. «بغداد الیوم» نوشته «احمد الصافی» نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در خطبه نماز جمعه کربلاء اشاره کرد که آیت‌الله سیستانی خواهان اجرای خواسته‌هایی است که مردم به خاطر آنها خود را فدا کردند و تعلل ورزیدن را به معنای رنج بیشتر می‌داند.

 الصافی تصریح کرده، مرجع عالی‌قدر عراق تاکید دارد که شهروندان کاملا حق آزادی بیان و درخواست برای آنچه که جهت حفظ حاکمیت کشور ضروری می‌بینند، در اختیار دارند. او گفته مرجعیت از گروه‌های عراقی نیز می‌خواهد تا نسبت به حجم خطراتی که علیه عراق وجود دارد، آگاه باشند. نماینده مرجعیت تصریح کرده: «مرجعیت بر موضع اصولی خود مبنی بر لزوم احترام به حاکمیت عراق و استقلال در تصمیم سیاسی و تمامیت و وحدت مردم آن تاکید دارد و قاطعانه مخالف این است که این اصول ملی از سوی هر طرفی با هر بهانه‌ای نقض شود.»

  برنامه 7‌بندی خروج

همزمان با تظاهرات گسترده عراقی‌ها، رهبر جریان صدر عراق هفت بند را برای تحقق خروج کامل امریکا از کشورش تعیین کرده است. به‌گزارش سومریه‌نیوز، مقتدی صدر در بیانیه‌ای همزمان با آغاز تظاهرات میلیونی ضد امریکایی در بغداد گفته: «اگرچه ما قلب‌هایمان را زره‌پوش کرده‌ایم و همواره به دنبال شهادت بوده‌ایم اما به وضعیت عراق و ملت آن توجه داریم که جنگ‌ها آنها را خسته کرده‌ است. به همین منظور ما تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد تا با اشغالگران وارد جنگ دیگری نشویم.» مقتدی صدر گفته از تمامی راه‌های مسالمت‌آمیز از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای اخراج نیروهای امریکایی استفاده خواهد کرد. در برنامه هفت‌بندی او آمده که تمامی پایگاه‌های نظامی امریکا در عراق باید بسته شود. طرح دوم مقتدی صدر مربوط به بستن مقر شرکت‌های امنیتی امریکا و پایان دادن به فعالیت آنها در عراق است.

طرح سوم او، شامل بسته شدن حریم هوایی عراق بر روی پرواز هواپیماهای جنگی و اطلاعاتی امریکایی‌هاست.

 لغو تمامی توافقنامه‌های امنیتی با امریکایی‌ها طرح چهارم اوست. صدر در طرح پنجم خود اشاره کرده که ترامپ نباید در تصمیمات و اظهاراتش با عراق نگاه بالا به پایین داشته باشد.  رهبر جریان صدر در طرح ششم خود به عدم دخالت همسایگان در آنچه او برخورد «ما با اشغالگران» تبیین کرده، اشاره کرده است. صدر در طرح هفتم و پایانی خود گفته که اگر تمامی بندهای فوق اجرا شود با امریکا به عنوان یک دولت غیر اشغالگر برخورد می‌کنیم، اما در صورت اجرا نشدن و مخالفت با اجرای آنها در مدت زمان محدود، امریکا یک کشور متخاصم باعراق به شمار می‌رود.

  تثبیت حاکمیت مردم

رییس‌جمهوری عراق نیز نسبت به تظاهرات میلیونی شهروندان عراقی در محکومیت حضور امریکا در این کشور واکنش نشان داده است. برهم صالح رییس‌جمهوری عراق، جمعه گفته: «ملت عراق بر یک کشور دارای حاکمیت کامل تأکید دارند که حق و حقوق آن نقض نشود.» او در ادامه تصویری از حضور گسترده معترضان عراقی در تظاهرات جمعه علیه حضور امریکا در کشورشان منتشر کرد. برهم صالح گفته: «ملت عراق خواهان کشوری هستند که خدمتگزار ملت و بیانگر اراده ملی مستقل آنها و به دور از مداخله‌ها و دیکته‌های خارجی باشد، کشوری که تضمین‌کننده امنیت و حقوق آنها برای زندگی باعزت بوده و با همسایگانش در صلح و امنیت زندگی کنند.»

 

ارسال نظر