ابهام در تحقق درآمد نفتی بودجه سال آینده

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۰۷۱
ابهام در تحقق درآمد نفتی بودجه سال آینده

علی ادیانی

نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس

به عنوان یکی از مخالفان کلیات بودجه سال 99 مجلس، به اعداد و ارقام درآمدی دیده شده در بودجه که یکی از مهم‌ترین آنها درآمد حاصل از فروش نفت است، انتقاد داشته‌ام. در این خصوص معتقدم اعداد و ارقام گنجانده شده در بخش درآمدی بودجه تحقق پیدا نخواهند کرد.  دولت براساس لایحه بودجه مورد نظر خود، درآمد 48 هزار میلیارد تومانی را برای فروش نفت در سال آینده پیش‌بینی کرده که این مساله به نوبه خود دو مشکل و ابهام دارد. نخست آنکه این سوال مطرح است که آیا اساسا دولت می‌تواند این میزان درآمد نفتی را در سال آینده محقق کند و دوم آنکه دولت می‌بایست سالانه میزان وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهد که با اعداد و ارقام دیده شده این اتفاق رخ نخواهد داد.

گرچه طی دهه‌های اخیر میزان وابستگی بودجه سالانه کشور به درآمدهای نفتی کاهش یافته و از 70 درصد به حدود 30 درصد رسیده اما امروز و در شرایط کنونی لازم است این وابستگی به مراتب بیش از قبل کاهش پیدا کند. چرا باید این بخش از درآمد نفتی کشور را به بودجه سالانه و تامین هزینه‌های جاری دولت اختصاص داد؟

در خصوص امکان فروش نفت در سال آینده باتوجه به شرایط کشور و تحریم‌های نفتی موجود، معتقدم که این موضوع به‌طور مستقیم به عملکرد دولت بستگی خواهد داشت. در واقع اگر بتواند عملکرد قوی و مثبتی در این زمینه داشته باشد، معتقدم امکان فروش نفت بیش از آنکه در لایحه بودجه سال آینده دیده شده نیز وجود دارد که تحقق آن به‌طور مستقیم به عملکرد دولت بستگی خواهد داشت. کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای داده که براساس آن به دولت مجوز داده می‌شود برای جبران کسری درآمد نفتی از حساب ذخیره ارزی استفاده کند که این در واقع یکی از احکام برنامه ششم توسعه است که براساس آن در صورتی که دولت به هر دلیلی نتواند از مجاری عادی منابع مورد نیاز خود را تامین کند می‌تواند تحت شرایط مشخصی از منابع ذخیره ارزی استفاده کند.

البته انتقاد به اعداد و ارقام درآمدی لایحه بودجه سال آینده تنها محدود به درآمدهای نفتی نیست و این انتقاد به امکان تحقق سایر منابع درآمدی نیز مطرح است که در این خصوص پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای برای بررسی درآمدها و هزینه‌های بودجه 99 با نگاه به عملکرد بودجه سال جاری و در چارچوب بودجه مقاومتی و شفاف را دادم که با آن موافقت شد. این کمیته که با حضور اعضای کمیسیون تلفیق، نمایندگان دولت، نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس و ...، تشکیل می‌شود قرار است روی اعداد و ارقام درآمدی دیده شده در بودجه بررسی و نسبت به آن تصمیم‌گیری کند.

 

ارسال نظر