هشدار اروپا درباره شکست توافق تجاری با بریتانیا

۱۳۹۸/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۹۰
هشدار اروپا درباره شکست توافق تجاری با بریتانیا

گروه جهان|

 اورزلا فن درلاین رییس کمیسیون اروپا، با اشاره به تلاش‌های دولت بریتانیا برای تحقق خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) گفته در صورتی که دو طرف نتوانند تا پایان سال آینده میلادی (۲۰۲۰) به توافق تجاری دست یابند، لندن بیشتر از اتحادیه اروپا متضرر خواهد شد. در این میان بالا گرفتن احتمال اجرایی شدن برگزیت سخت ارزش پوند را کاهش داده است.

به‌گزارش رویترز، اورزلا فن درلاین چهارشنبه در پارلمان اروپا گفته: «مهلت تعیین شده چالشی جدی برای اتحادیه اروپاست که دسامبر ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد.» این در حالی است که بریتانیا این مهلت را آخرین فرصت دستیابی به توافقی جدید با اتحادیه اروپا تعیین کرده و بسیار امیدوار است قرار دادن دوباره اتحادیه اروپا در شرایط برگزیت سخت، بروکسل را وادار کند تا به سرعت توافق تجاری جدید را امضا کند. با پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی زودهنگام بریتانیا، بوریس جانسون توانایی کامل برای خروج فوری از اتحادیه اروپا را با یا بدون توافق دارد.

فن درلاین در این رابطه گفته است: «جدول زمانی تعیین شده از سوی بریتانیا زمان اندکی را برای ما باقی می‌گذارد. در صورتی که نتوانیم به توافقی تا پایان سال ۲۰۲۰ دست یابیم بار دیگر با شرایط سخت مواجه خواهیم شد. این مساله آشکارا به منافع ما آسیب می‌زند اما بیشتر از ما، به منافع بریتانیا لطمه وارد خواهد کرد زیرا اتحادیه اروپا همچنان از منافع بازار مشترک، اتحادیه گمرکی و ۷۰ توافق بین‌المللی امضا شده با شرکای تجاری‌اش بهره‌مند خواهد بود.»

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، در نخستین نطق پارلمانی خود پس از کسب پیروزی در انتخابات سراسری این کشور گفت که توافق جنجالی درباره چگونگی خروج این کشور از اتحادیه اروپا جمعه (فردا) به رأی نمایندگان مجلس عوام گذاشته خواهد شد. جانسون برای خروج از بن‌بست برگزیت، برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام را پیشنهاد کرد که در نتیجه آن، حزب محافظه‌کار به رهبری او موفق به کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان شد. او پس از اعلام پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی تصریح کرد که خروج این کشور از اتحادیه اروپا موضوعی غیرقابل بحث است و دولتش با در اختیار داشتن اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان، این کشور را در موعد ۳۱ ژانویه از اتحادیه اروپا خارج می‌کند.

رییس کمیسیون اروپا در واکنش به پیروزی جانسون درباره تصویب هر چه سریع‌تر توافق‌ برگزیت در پارلمان این کشور ابراز امیدواری کرد تا گام بعدی برای انجام مذاکرات تجاری میان دو طرف برداشته شود.

   کاهش ارزش پوند

برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر موضع سرسختانه‌ دولت بریتانیا بر سر چگونگی روابط تجاری، مالی، بانکی و گمرکی با اتحادیه اروپا پس از کسب اکثریت آرا در کارزار انتخاباتی، بازارهای بورس و ارز اروپایی را تحت تاثیر قرار داده و ارزش پوند را کاهش داده است. یورونیوز گزارش داده، ارزش برابری پوند، واحد پول بریتانیا بیش از یک درصد کاهش یافته است. این در حالی است که پس از قطعی شدن نتیجه انتخابات پارلمانی بریتانیا و پیروزی محافظه‌کاران به رهبری بوریس جانسون، ارزش پوند در برابر یورو و دلار امریکا تقویت شده بود.  بنا برگزارش‌ها، شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشیال‌تایمز (100 FTSE) که دوشنبه بهترین رکورد خود در یک سال گذشته را تجربه کرده بود، با ۲ دهم درصد کاهش به افزایش احتمال برگزیت سخت پیش از پایان سال ۲۰۲۰ واکنش نشان داد. افت شاخص‌های بورس البته منحصر به بریتانیا نبود؛ به‌گزارش رویترز در حالی که واکنش مثبت بازارهای آسیایی به فاز اولیه توافق تجاری میان ایالات متحده و چین ادامه دارد، بازارهای فرانسه و آلمان روز خود را با کاهش شاخص‌ها آغاز کردند.

براساس آخرین توافق میان بریتانیا و اتحادیه اروپا، دولت بریتانیا تا پایان ژانویه ۲۰۲۰ (حدود یک ماه‌ونیم دیگر) برای اجرای برگزیت فرصت دارد.

  تحریم مجمع جهانی اقتصاد

جانسون پس از کسب پیروزی قاطع در انتخابات هفته گذشته وعده داده که دولت او، دولت مردمی خواهد بود و اولویت او در مقطع کنونی به سرانجام رساندن مساله برگزیت و دادن جواب اعتماد رای‌دهندگانی است که بر خلاف عادت قبلی خود در رای به حزب رقیب کارگر به حزب محافظه‌کار رای داده‌اند. بر همین اساس او در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرده هیچ وزیر انگلیسی حق شرکت در مجمع جهانی اقتصاد را ندارد.

رویترز نوشته، یک منبع مطلع در دفتر نخست‌وزیری اطلاع داده جانسون شرکت وزیران این کشور در اجلاس ماه آینده مجمع جهانی اقتصاد را منع کرده است. این منبع آگاه به نقل از جانسون گفته: «تمرکز ما روی عمل به وعده‌ها به مردم است نه خوش‌گذرانی در کنار میلیاردرها.»

بر اساس گفته این منابع، دولت انگلیس اکنون خواهان آن است که دوران گذار بیش از پیش تمدید شود تا زمان بیشتری سر مذاکره جزییات خروج با اتحادیه اروپا داشته باشد. پیش از انگلیسی‌ها، دونالد ترامپ نیز در اقدامی مشابه در سال ۲۰۱۷ مقامات ارشد امریکایی را از شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوییس منع کرده بود. بیست‌ویکم تا بیست‌وچهارم ژانویه سال‌آینده اجلاس بعدی مجمع جهانی اقتصاد برگزار خواهد شد.

 

ارسال نظر