کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۳۸۱

کنتورهای هوشمند راهکار اصلاح رفتارمشترکان پرمصرف

ایرنا| وزیر نیروگفت: استفاده از کنتورهای هوشمند که در بند «د» تبصره پانزده لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور مورد تاکید قرارگرفته، به اصلاح رفتار مشترکان پر مصرف کمک می‌کند. رضا اردکانیان در این خصوص عنوان کرد: کنتورهای هوشمند راهکاری است که می‌تواند به خوبی رفتار مشترکان پر مصرف را کنترل کرده و آنان را در ردیف مشترکان با مصرف متعادل قراردهد. وزیر نیرو اضافه کرد: شیوه عملکردی که در لایحه بودجه در نظر گرفته شده این است که پر مصرف‌ها این کنتور‌ها را نصب کنند و هزینه‌های این اقدام از آنان به شکل اقساط دریافت شود. مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان شرکت توانیر بیست و دوم مردادماه امسال گفت: طرح ملی فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری مدیریت انرژی (فهام) در چند سال اخیر برای مشترکان بزرگ بالای ۳۰ کیلووات اجرا شده و تاکنون حدود ۴۰۰هزار مشترک بزرگ صنعتی، کشاورزی و تجاری به این سامانه مجهز شده‌اند. هادی مدقق افزود: براساس مرحله دوم اجرای این طرح، نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکان زیر ۳۰ کیلووات دردستور کار قرارگرفته است و در این مرحله از طرح، اولویت با مشترکان کنتورهای سه فاز بخش کشاورزی، صنعت و تجاری است و کنتورهای سه فاز خانگی نیز مشمول طرح نصب تجهیزات مزبور خواهند شد.

استقبال از خارجی‌ها در صورت قراردادهای برد- برد

ایسنا | مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه حضور شرکت‌های نفتی خارجی در ایران وابسته به شرایط سیاسی و پیرامونی است، گفت: اگر شرایط فراهم شود تا بتوانیم از شرکت‌های نفتی خارجی استفاده کنیم و با آنها قراردادهای برد-برد  داشته باشیم، قطعا از حضور آنها استقبال خواهیم کرد. احمد محمدی در حاشیه نمایشگاه صنعت نفت خوزستان اظهار کرد: در خصوص تفاهم‌نامه‌هایی که با شرکت‌های خارجی پیش از اعمال تحریم‌ها منعقد کردیم، باید گفت که به دلیل این تحریم‌ها هنوز شرکت‌های خارجی پای کار نیامده‌اند اما بخشی از شرکت‌های داخلی در بحث مطالعات میدان، پای کار هستند و در آستانه قرارداد با این شرکت‌ها هستیم. وی با اشاره به بحث قرارداد توسعه ۲۸ مخزن نفتی افزود: در حال حاضر ۶ قرارداد منعقد شده و در حال اجرا هستند و در ایام پیش رو نیز بخشی دیگر از این قراردادها پس از مشخص شدن برندگان مناقصات انجام خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در خصوص احتمال حضور شرکت‌های خارجی در بحث توسعه مخازن تصریح کرد: حضور شرکت‌های نفتی خارجی در ایران، وابسته به شرایط سیاسی و پیرامونی است و در این زمینه با توجه به اینکه نفت یک صنعت بین‌المللی است و نیاز است تا در مرز دانش و تکنولوژی حرکت شود، گاهی خوب است تا با شرکت‌های خارجی همکاری داشته باشیم.

ثبت‌نام ۷۰ هزار نفر برای دوگانه‌سوز کردن خودرو

تسنیم| مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: باتوجه به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، تقاضا‌ برای گازسوز کردن خودرو‌ها بیشتر شده است. امیر وکیل‌زاده با اشاره به افزایش تقاضا‌ها برای تبدیل خودرو‌های تک سوز به دوگانه سوز گفت: پیش از این دولت از سال 84 تا 98 حدود یک میلیون خودرو را با کمک بلاعوض و به نوعی به شکل یارانه‌ای تبدیل کرد. او گفت: اما در این مقطع با توجه به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین تقاضا‌ها برای تبدیل خودرو‌ها نیز رشد داشته است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: روزانه حدود 21.2 میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی به خودرو‌های گازسوز و دوگانه‌سوز عرضه می‌شود و با توجه به توسعه جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در سال‌های اخیر، امکان دوبرابر کردن این ظرفیت تا بیش از 45 میلیون مترمکعب نیز وجود دارد و حتی در صورت مصرف دوبرابری نیز این تعداد جایگاه پاسخگوست. علی محمودیان، رییس اتحادیه سوخت‌های جایگزین اعلام کرد: با سهمیه‌بندی بنزین و تمایل مردم به استفاده از گاز، 70 هزار نفر برای دوگانه سوز کردن خودرو‌های خود ثبت نام کرده‌اند.

تخصیص آب دریا به استان‌های شرق کشور

مهر| معاون آب و آبفای وزیر نیرو از تخصیص آب دریا بر اساس برنامه منابع و مصارف استان‌های شرق کشور با تصویب کمیته تخصصی سازگاری با کم‌آبی در وزارت نیرو خبر داد. قاسم تقی‌زاده خامسی، در جلسه «مشارکت صنعت در استفاده از آب دریا» که با حضور خداداد غریب‌پور معاون وزیر صمت، استانداران سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و صاحبان صنایع سه استان شرقی برگزار شد، گفت: تخصیص آب دریا از طرف وزارت نیرو بر اساس برنامه منابع و مصارف استان‌ها که در کمیته تخصصی سازگاری با کم‌آبی تصویب شده، انجام شده است. وی افزود: باید مطالعات فنی – زیست محیطی و مدل مالی برای این طرح انجام شده و نهایتاً نتیجه مطالعات در وزارت نیرو به تصویب برسد. معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه دولت اعتباری برای این طرح در نظر ندارد، اظهار کرد: در این راستا لازم است سرمایه‌گذاری لازم توسط بخش خصوصی صورت گرفته و صنایع با مشارکت خود این کار را به سرانجام برسانند.

 

ارسال نظر