نقش زنان روستایی را در توسعه گردشگری نادیده گرفته‌ایم

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۲۴
نقش زنان روستایی را در توسعه گردشگری نادیده گرفته‌ایم

خدیجه بوذرجمهری|استاد دانشگاه فردوسی|

در شرایطی که اقتصاد ایران به دنبال ظرفیت‌سازی افزون‌تر در حوزه گردشگری است تا بودجه کشورمان به جای تکیه بر درآمدهای نفتی نوع دیگری از درآمدهای پایدار را تجربه کند، نقش اقامتگاه‌های بوم‌گردی در توانمندسازی زنان روستایی نقشی مهم و برجسته است: متاسفانه در فضای عمومی، تخصصی و رسانه‌ای کشور هیچگاه به اهمیت نقش زنان در توسعه روستا، به‌خصوص گردشگری توجه نمی‌شود.این در حالی است که با استفاده از پتانسیل بالای این قشر می‌توانیم قدم‌های ارزشمندی برای توسعه افزون‌تر گردشگری در

 کشورمان‌برداریم.

واقعیت آن است که زنان روستایی نقش بسیار حائز اهمیتی در توسعه گردشگری دارند، باید سعی کرد تا نگاه همه اقشار به سمت صنعت گردشگری روستایی مثبت شود. هرچند متاسفانه هنوز بسیاری از افراد نگاه خوبی نسبت‌به فعالیت زنان در جامعه ندارند اما خوشبختانه طی سال‌های اخیر با توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی شاهد فعالیت بیشتر زنان روستایی در جامعه هستیم.

نباید نقش زنان در توسعه گردشگری نادیده گرفته شود. زنان می‌توانند نقشی اساسی را در توسعه و حفظ روستا داشته باشند. بدون شک صنعت گردشگری می‌تواند زنان را توانمند کنند و به آنان امکان رشد و شکوفایی دهد و از سویی زمینه دسترسی این قشر از جامعه را به فرصت‌های شغلی و مشارکت اقتصادی فراهم کند.

زنان روستایی با مشارکت در ارایه خدمات بومی به گردشگران می‌توانند در ترویج فرهنگ خود و در ایجاد معیشت پایدار برای خانواده نقش بسیار پررنگی داشته باشند. قطعأ زنان پشتوانه اصلی در صنعت گردشگری روستایی هستند. در ایران نسبت‌به اهمیت حضور بانوان در صنعت گردشگری، هنوز فعالیت مناسبی انجام نشده و به نوعی به آن بی‌تفاوت بوده‌ایم؛ در صورتی که بسیاری از کارشناسان معتقدند دستیابی به هرگونه توسعه در هر سطحی در گرو نظارت و توجه بیشتر به زنان در جوامع‌ روستایی است. به نظرم شرایط امروز کشور در بخش‌های مختلف و ضرورت‌هایی که برای تغییر الگوهای درآمدزایی در کشور مطرح شده ایجاب می‌کند که نگاه تازه و نوینی به این ظرفیت‌های غیرقابل کتمان حاکم شود و از این ظرفیت‌ها به نفع توسعه پایدار کشور بهره برد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: مشارکت زنان در توسعه‌ پایدار روستایی یک امر ضروری و اجتناب‌ناپذیر است؛ به رغم اینکه بسیاری از کارها توسط زنان به‌خصوص توسط زنان روستایی انجام می‌شود، اما این بخش از جمعیت روستایی، از خدمات آموزشی و امکان کسب مهارت‌های فنی مناسب کم‌بهره هستند. وی اشتغال زنان را عاملی برای کاهش فقر در مناطق روستایی دانست و عنوان کرد: باید برای استفاده بهتر از تاثیر زنان در توسعه روستایی برنامه‌ریزی‌ استراتژیک داشت، اگر از صنعت گردشگری در توسعه منطقه بخواهیم غفلت کنیم، بدون شک از سایر کشورها در جذب گردشگر بسیار عقب خواهیم افتاد.

 

ارسال نظر