شفاف‌سازی وضعیت خرید و فروش طلا در فضای مجازی

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۸۵۵

گروه بانک و بیمه |

روز سه شنبه 21 آبان 98، در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با 12 دلار کاهش 1454 دلار قیمت‌گذاری شد. همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 11535 تومان، و کاهش قیمت اونس جهانی طلا، نرخ طلا و سکه نسبت به روز دوشنبه اندکی کاهش یافت. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار یک میلیون و 763 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 407 هزار و 100 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 500 تومان، طرح قدیم 3 میلیون و 985 هزار تومان، نیم 2 میلیون و 90 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 290 هزار تومان و سکه یک گرمی 820 هزار تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل»، قیمت خرید و فروش دلار با کاهش 50 تومانی همراه شد صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 250 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 550 تومان می‌خرند

و ۱۲ هزار و 650 تومان می‌فروشند.

در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار 11350 و نرخ یورو 12650 تومان اعلام شد. سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای دوشنبه 20 آبان 98 را برای دلار 11 هزار و 327 تومان، یورو 12 هزار و 558 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 180 تومان، درهم امارات 3 هزار و 113 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 46 تومان و یوآن چین یک هزار و 704 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز سه شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۵ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز دوشنبه افزایش و قیمت ۲۱ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز سه‌شنبه 21 آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند انگلیس با ۲۸۴ ریال افزایش ۵۴ هزار و ۱۲ ریال و هر یورو نیز با ۴۵ ریال رشد نسبت به روز دوشنبه ۴۶ هزار و ۳۴۵ ریال ارزش‌گذاری شد.از سوی دیگر رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: پنج واحد برای فروش آنلاین طلا؛ از وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه کسب و کار در فضای مجازی مجوز گرفته‌اند، که البته تنها یکی از آنها از اتحادیه طلا و جواهر تهران پروانه کسب اخذ کرده است.

روز دوشنبه مسعود یزدانی  نایب‌رییس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران  در نشست خبری این اتحادیه با بیان اینکه تا به حال مجوز معامله آنلاین طلا و سکه دریافت نشده و به فردی ارایه نشده است، اظهار کرد: امافعالیت تنها پنج واحد مجاز است و مابقی اگر فعالیت می‌کنند، غیرمجاز است، البته چهار واحد از اتحادیه مجوز نگرفته‌اند و بدون رصد به آنها مجوز داده شده است.در این زمینه برای رفع تناقض ایجاد شده بین عدم ارایه مجوز معامله آنلاین طلا و سکه و فعالیت پنج واحد مجاز برای فعالیت؛ سراغ ابراهیم محمدولی  رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران رفتیم.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پنج واحد برای فروش آنلاین طلا از “وزارت صنعت، معدن وتجارت “ و “اتحادیه کسب و کار در فضای مجازی “ مجوز گرفته‌اند که ربطی به اتحادیه طلا و جواهر تهران ندارد. از این پنج واحد تنها یک واحد پروانه فروش طلا از اتحادیه طلا و جواهر را دارد.

وی افزود: از این رو ضروری است که شرایط نظارت بر داد و ستد طلا و سکه در فضای مجازی فراهم شده و شرایط رسیدگی به شکایات نیز وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که اتحادیه، مخالف فروش طلا و جواهر در فضای مجازی نیست، اما تاکید داریم که بایستی آیین‌نامه و چارچوب خرید و فروش طلا در فضای مجازی تدوین شود.

رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران اعلام کرد: بطور مثال هفته گذشته فردی به ما اعلام کرد که ۲۵۰ میلیون تومان طلا در فضای مجازی خریداری کرده اما خبری از طلاها نشده است. ضمن اینکه امکان شناسایی و پیدا کردن فروشنده نیز وجود ندارد و مشتری مالباخته شده است.

 تجدیدقوای طلا برای شکستن قیمت بالاتر

در خبری دیگر قیمت طلا در آستانه سخنرانی رییس‌جمهور امریکا و انتظار سرمایه‌گذاران برای دریافت نشانه‌هایی از وضعیت جنگ تجاری واشنگتن و پکن، در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی ثابت ماند.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییری نداشت و ۱۴۵۶ دلار معامله شد.در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۴۵۷ دلار ایستاد.در آستانه سخنرانی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، در کلوب اقتصادی نیویورک که ممکن است طی آن خبر جدیدی درباره توافق تجاری با چین اعلام شود، بازارها در معاملات روز جاری در وضعیت احتیاط بسر می‌برند.به گفته نیکلاس فراپل، مدیرکل شرکت ABC Bullion، تحولات جدید در جنگ تجاری امریکا-چین یا هر آماری که به نرخ تورم اشاره کند، روی قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت. وی در ادامه افزود: طلا در سطح ۱۴۸۸ دلار با مقاومت شدیدی روبرو است.چارلز ایوانز، رییس بانک فدرال شیکاگو هفته گذشته اظهار کرده بود که اقتصاد امریکا در وضعیت خوبی است اما روند رشد تورم در تصمیم‌گیری برای روند آتی نرخ‌های بهره حائز اهمیت خواهد بود. واشنگتن و پکن با حذف تعرفه‌ها در راستای امضای فاز اول توافق تجاری موافقت کرده بودند اما ترامپ بعدا چنین توافقی را تکذیب کرد.

مناقشه تجاری ۱۶ ماهه امریکا و چین و ابهامات پیرامون خروج انگلیس از عضویت اتحادیه اروپا، بازارهای مالی را ملتهب کرده و نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی را برانگیخته و قیمت طلا را از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۱۳ درصد بالا برده است.

با این حال ناآرامی سیاسی در هنگ کنگ از طلا به عنوان دارایی امن اندکی حمایت کرده است. ریسک گریزی در بازار اغلب از قیمت طلا که در شرایط ناآرامی سیاسی و اقتصادی به پناهگاه مطمئن دارایی تبدیل می‌شود، حمایت می‌کند.بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیایی روز سه‌شنبه تحت تاثیر ابهامات پیرامون توافق امریکا و چین برای پایان دادن به جنگ تجاری و ناآرامی سیاسی

در هنگ کنگ، ثابت بودند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۶ دلار و ۸۶ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۸۷۸ دلار و ۴۱ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۶۸۶ دلار و ۳۴ سنت رسید.

همچنین با افزایش احتمال پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات انگلیس، ارزش پوند به بالاترین سطح شش ماه اخیر در برابر یورو رسید.به گزارش رویترز، در معاملات روز سه شنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری امریکا و چین و مساله برگزیت قرار گرفت. در حوزه جنگ تجاری و در شرایطی که برخی رسانه‌ها خبر موافقت طرف امریکایی با درخواست طرف چینی برای برداشته شدن متقابل تعرفه‌های اضافی روی محصولات وارداتی از یکدیگر را در فاز نخست توافق تجاری منتشر کرده بودند، دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا در اظهاراتی که بار دیگر به نگرانی‌ها از سرانجام این اختلافات دامن زد مدعی شد که با درخواست چینی‌ها برای برداشته شدن تعرفه‌ها موافقت نکرده است. از سوی دیگر با وجود ابراز امیدواری طرف امریکایی به امضای فاز نخست توافق تا پایان ماه جاری، هنوزی دیداری در سطح مقامات عالیرتبه برگزار نشده است و این مساله بار دیگر نگرانی‌ها از سرانجام این اختلافات را در بین معامله گران تشدید کرده است.

چین و امریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده حدود

۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۵ درصد کاهش در مقایسه با روز گذشته و در سطح ۹۸.۰۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۰۵۳ دلار اعلام شد.در حوزه برگزیت نیز پس از مدت‌ها کش و قوس، مجلس این کشور سرانجام با خواسته دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرده است. حزب حاکم محافظه‌کار که تمایل به خروج از اتحادیه پس از توافق دارد به پیشرفت‌هایی در ائتلاف با احزاب دیگر برای تشکیل دولت جدید دست یافته است.

 

ارسال نظر