افزایش قیمت طلا و سکه در بازار

۱۳۹۸/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۷۸۰
افزایش قیمت طلا و سکه در بازار

گروه بانک و بیمه|

روز دوشنبه 20 آبان 98، در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با 6 دلار افزایش 1466 دلار قیمت‌گذاری شد. همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 11490 تومان، نرخ طلا و سکه به روند افزایش قیمت خود ادامه داد. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار با 11 هزار تومان افزایش یک میلیون و 775 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 409 هزار و 800 تومان، سکه طرح جدید با ورود به کانال چهار میلیونی 4 میلیون و 27 هزار تومان، طرح قدیم 3 میلیون و 996 هزار تومان، نیم 2 میلیون و 80 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 280 هزار تومان و سکه یک گرمی 830 هزار تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل»، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 300 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 400 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 550 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 650 تومان می‌فروشند. در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار 11400 و نرخ یورو 12650 تومان اعلام شد. سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای یک‌شنبه 19 آبان 98 را برای دلار

11 هزار و 278 تومان، یورو 12 هزار و 532 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 153 تومان، درهم امارات 3 هزار و 95 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 37 تومان و یوآن چین یک هزار و 680 تومان اعلام کرد. در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۰ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز یک‌شنبه افزایش و قیمت ۲۲ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار

و ۱۴ ارز دیگر نیز ثابت ماند.بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز دوشنبه بیستم آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز یک‌شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس با ۷۰ ریال افزایش ۵۳ هزار و ۷۲۸ ریال و هر یورو نیز با ۱۹ ریال رشد نسبت به روز یک‌شنبه ۴۶ هزار

و ۳۰۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

 طلاهای خزانه

در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد

همچنین نایب‌رییس اول اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران گفت: موضوع مالیات بر ارزش افزوده به صنعت طلای کشور تحمیل شده و رقابت در این صنعت را مشکل کرده است؛ این در حالی است که در دنیا ایران جزو پنج کشور اول تولیدکنندگان مصنوعات طلا است، اما در ایران موانع و مشکلات، مانع از عرض اندام در بازارهای جهانی می‌شود.به گزارش ایسنا، مسعود یزدانی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: اگر اجازه دهند ماشین‌آلات جدید وارد کشور شده و مواد اولیه به سهولت وارد شود، صنعت طلا و ارزآوری حاصل از آن، می‌تواند جایگزین درآمد نفتی شود؛ به خصوص اینکه قرار است نفت در بودجه سال ٩٩ کشور جایگاهی نداشته باشد.وی با بیان اینکه طلاهای موجود در خزانه باید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، گفت: بانک مرکزی و دولت می‌تواند با دریافت وثایق لازم از تولیدکنندگان، طلاهای موجود در خزانه را به صورت امانت با لحاظ کردن شرایط به آنها بسپارد و سر یک‌سال همان طلا را به خزانه برگرداند. این در حالی است که یک کیلو طلا ١٥ درصد ارزش افزوده برای کشور دارد.

همچنین ابراهیم محمدولی - رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران - اظهار کرد: صنعت طلا و جواهر که دارای توانایی‌های بسیاری همچون اشتغال‌زایی، ارزآوری، تولید، واردات مواد اولیه و صادرات مصنوعات طلاست، چند سالی است که دچار موانع و ایرادهایی همچون ماده‌ها و آیین‌نامه‌ها شده که نبودشان بهتر از بودنشان است و این موانع باعث شده رکود عجیب در بخش تولید ایجاد شود؛ به خصوص اینکه صادرکنندگان مصنوعات طلا که قصد حضور در بازارهای صادراتی را دارند، به دلیل کاغذبازی‌های ناشی از این موانع، از صادرات باز می‌مانند.وی با بیان اینکه بحث ارزش افزوده، عمده مانعی است که گریبانگیر صنعت طلا و جواهر شده، گفت: مالیات طلا و جواهر از زمان مجلس قبل ایجاد شده و با وجود رایزنی‌های صورت گرفته با سازمان‌های مختلف همچنان اندرخم کوچه‌های مجلس است. سوال اینجاست که بعد از این همه سال، چرا نتوانسته‌اند ارزش افزوده را از طلا و جواهر بردارند.رییس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران تصریح کرد: این‌گونه رفتارها در صنعت طلا و جواهر مشکل‌زا است و امروز در بازار داخلی، تولیدکنندگان و خریداران را دچار مشکل کرده است؛ چرا که این صنعت نیازمند تولید و فروش لحظه‌ای است. نگه داشتن کالاها در انبار گمرکات مانع از ارزآوری می‌شود.محمدولی گفت: پیشنهاد ما برای فعالیت آنلاین معامله طلا، دستورالعمل مشخصی است، چرا که باید اماکن، اتحادیه و سازمان صنعت، معدن و تجارت بر عملکرد آن نظارت داشته باشند. البته از سوی واحدهای بازرسی هم باید هر ۱۰ روز یک بار از آن بازرسی شود. این در حالی است که ظرفیت یک واحد فروش سکه ٥٠ سکه است ولی ٢٠٠٠ سکه می‌فروشد؛ پس باید بر عملکرد آن نظارت کرد.

 طلا به خریداران روی خوش نشان داد

از سوی دیگر قیمت طلا که آخرین بار به پایین‌ترین حد در سه ماه اخیر سقوط کرده بود، در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به ادامه جنگ تجاری امریکا و چین، بالا رفت.به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۴۶۱ دلار و ۴۱ سنت رسید. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۴۶۲ دلار و ۶۰ سنت ایستاد.برایان لان از شرکت بازرگانی “گلد سیلور سنترال “ گفت: قیمت طلا اکنون کاملا پایین است و سرمایه‌گذاران از این فرصت برای خرید این فلز ارزشمند استفاده می‌کنند زیرا با توجه به نگرانی‌ها نسبت به جنگ تجاری و اقتصاد جهانی، همچنان طلا فضا برای در پیش گرفتن روند صعودی دارد. خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی به خصوص چین نیز از قیمت طلا پشتیبانی کرده است.دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا روز شنبه اعلام کرد که مذاکرات با چین به خوبی پیش می‌رود اما امریکا تنها در صورتی با چین توافق امضا خواهد کرد که برای کشورش مناسب باشد. واشنگتن و پکن در راستای امضای فاز اول توافق تجاری با حذف تعرفه‌ها موافقت کرده بودند اما ترامپ بعدا چنین توافقی را تکذیب کرد.مناقشه تجاری ۱۶ ماهه امریکا و چین، بازارهای مالی را ملتهب کرده و نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی را برانگیخته و قیمت طلا را از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون حدود ۱۴ درصد بالا برده است.شاخص قیمت تولیدکننده چین که معیار سودآوری شرکتها است، در اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۶ درصد کاهش داشت که بزرگ‌ترین کاهش از ژوییه سال ۲۰۱۶ و فراتر از انتظارات تحلیلگران بود. انتشار این آمار به نگرانی‌های اقتصادی دامن زد.جفری هالی، تحلیلگر شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: حمایت فنی بعدی طلا در ۱۴۵۰ دلار است و سطح حمایت بعدی در ۱۴۰۰ دلار قرار دارد. بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیایی روز دوشنبه تحت تاثیر تداوم ابهامات پیرامون توافق امریکا و چین برای پایان دادن به جنگ تجاری، از صعودی که ابتدای معاملات داشتند بازماندند.موجودی طلای «اس پی دی آر گلد تراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است روز جمعه ۱.۴۴ درصد کاهش پیدا کرد و به ۹۰۱.۱۹ تن رسید که منعکس‌کننده کاهش تمایل سرمایه‌گذاران بود.خرید فیزیکی طلا در هند که دومین مصرف‌کننده بزرگ جهان است با کاهش قیمتها، افزایش پیدا کرده است در حالی که تقاضای خرید در بخش‌های دیگر آسیا ضعیف مانده است. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، ۱۶ دلار و ۸۴ سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، به ۸۸۵ دلار و ۳۶ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۷۴۹ دلار و ۴۶ سنت رسید.در خبری دیگر بانک «یوبی‌اس» سوییس اعلام کرد شمار میلیاردرهای جهان نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته است.به گزارش ایسنا، بانک «یوبی‌اس» سویس در گزارشی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ شمار افرادی که یک میلیارد دلار یا بیشتر ثروت دارند نسبت به پنج سال پیش ۵۸۹ نفر بیشتر شده و به ۲۱۰۱ نفر رسیده است. طی این مدت ثروت این افراد نیز ۳۴.۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۴ شده و اکنون به ۳۸.۵ تریلیون دلار رسیده است.

در بین ثروتمندان جهان، میلیاردرهای امریکایی که اکنون تعدادشان به ۷۴۹ نفر رسیده است حدود ۳.۶ تریلیون دلار ثروت در اختیار دارند. در منطقه آسیا اقیانوسیه نیز شمار افراد میلیاردر به ۷۵۴ نفر رسیده که ۳۶ درصد کل جمعیت ثروتمند جهان را شامل می‌شود.این افراد اکنون ۲.۵ تریلیون دلار ثروت در اختیار دارند. چین ۴۳ درصد کل میلیاردرهای این منطقه، هند ۱۴ درصد، هنگ کنگ ۹ درصد و ژاپن نیز چهار درصد کل میلیاردرهای منطقه آسیا - اقیانوسیه را در اختیار دارند.در دیگر مناطق جهان، شمار ثروتمندان در هر سه منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا باپنج درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۵۸۹ نفر رسیده است. این افراد در مجموع ثروتی معادل ۲.۴ تریلیون دلار در اختیار دارند.زنان در گزارش امسال موفق شده‌اند عملکرد درخشانی داشته باشند به گونه‌ای که اکنون ۲۳۳ زن میلیاردر در سطح جهان وجود دارد که ۴۶ درصد بیشتر از شمار زنان میلیاردر در سال ۲۰۱۳ بوده است. بیشترین افزایش در شمار زنان میلیاردر مربوط به منطقه اسیا- اقیانوسیه بوده است.در سطح جهان اکنون جف بزوس- مدیرعامل و بنیان گذار آمازون- ثروتمندترین فرد امریکا و جهان است و پس از وی نیز بیل گیتس - بنیان گذار و مدیرعامل مایکروسافت - قرار دارد.برنارد آرنو - مدیرعامل برند لوئی ویتون - نیز ثروتمندترین فرد فرانسه و اروپا و سومین فرد ثروتمند جهان است.در حال حاضر آلیس والتون - دختر بنیان گذار فروشگاه زنجیره‌ای والمارت - با ۵۱.۴ میلیارد دلار ثروتق ثروتمندترین زن امریکا و جهان است و پس از وی نیز جولیا کوخ - از سهامداران اصلی گروه کوخ - و مک کینزی بزوس- همسر سابق جف بزوس- در رده‌های بعدی قرار دارند.

جولیا لئونگ- کارشناس بانکی در یوبی‌اس- گفت: در حالی که به نظر می‌رسد هنوز مردان سلطه زیادی بر کسب و کارها در آسیا دارند، شاهد تغییر تدریجی این روند و ظهور زنان کارآفرین و ثروتمند در سطح کشورهای این منطقه طی پنج سال اخیر بوده‌ایم.

 

ارسال نظر