اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۳۵۰

طرح نظارت ویژه بر نانوایی‌ها ادامه دارد

وزارت صمت| سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، از تداوم طرح نظارت ویژه بر نانوایی‌ها خبر داد و اعلام کرد هرگونه عدول از وزن چانه، قیمت‌های مصوب و عدم نصب نرخنامه تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود. سیدداوود موسوی افزود: پس از ابلاغ مصوبه کارگروه ملی ساماندهی گندم، آرد و نان، این سازمان در بخشنامه‌های متعدد نظارتی مراتب را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و اتاق اصناف ایران مبنی بر ضرورت تشدید اقدامات کنترلی و بازرسی در راستای صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و برخورد با تخلفات احتمالی ابلاغ کرده است و مراتب با حساسیت در دستور کار مراجع یاد شده قرار دارد. او ادامه داد: واحدهای نانوایی مکلف به نصب نرخنامه متحدالشکل تهیه شده توسط اتحادیه نانوایان، در معرض دید عموم بوده و از روز یک‌شنبه مورخ 12 آبان ماه هرگونه عدول از وزن چانه، قیمت‌های مصوب و عدم نصب نرخنامه، تخلف محسوب شده، با متخلفان برخورد قانونی انجام خواهد گرفت و ضمن قطع سهمیه آرد واحدهای متخلف، پرونده تخلف گرانفروشی برای اعمال قانون به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد. موسوی اظهار کرد: برابر آخرین اطلاعات واصله از ناحیه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، در قالب طرح ویژه بازرسی و نظارت بر عملکرد واحدهای خبازی با همکاری بازرسان اتاق اصناف در حدود 4000 بازرسی انجام گرفته و پرونده واحدهای متخلف تنظیم و اقدامات نظارتی در قالب بازرسی‌های مشترک به صورت روزانه ادامه داشته و گشت‌های مشترک بازرسی با حضور سایر دستگاه‌های مرتبط کماکان در دستور کار قرار دارد.

خرید و فروش «زیرخاکی» غیرقانونی است

تسنیم| رییس اتحادیه صنف فروشندگان اشیای قدیمی و صنایع دستی با بیان اینکه بر اساس قانون هرگونه اشیاء و قطعات تاریخی و ارزشمند قدیمی، جزو ثروت ملی محسوب می‌شود، از غیرقانونی بودن هرگونه معامله و حتی جابه‌جایی «زیرخاکی» خبر داد. سید محمد عبداللهی با اشاره به غیرقانونی بودن خرید و فروش هرگونه زیرخاکی اظهار کرد: بر اساس قانون، قطعات ارزشمند قدیمی و تاریخی جزو ثروت‌ ملی کشور محسوب می‌شود و بر همین اساس هرگونه خرید و فروش زیرخاکی و حتی جابه‌جایی آن غیرقانونی و جرم است. او ادامه داد: بر همین اساس، اتحادیه ما به‌شدت نسبت به چنین موضوعی حساس است و در صورت مواجهه با چنین مواردی به‌شدت با متخلفان برخورد خواهد کرد. عبداللهی گفت: با توجه به اینکه اشیاء ارزشمند قدیمی جزو ثروت ملی محسوب می‌شوند، حتی در صورت پیدا کردن اتفاقی چنین اشیایی، باید سریعاً نسبت به تحویل آن اقدام کرد. عبداللهی اضافه کرد: با توجه به حساسیت موضوع و اهمیت آن، هیچ‌یک از اعضای این اتحادیه حق خرید و فروش چنین اجناسی را ندارند. او با اشاره به افزایش کلاهبرداری‌ها از طریق جعل اشیاء تاریخی گفت: خرید و فروش اجناس جعلی از دیگر مشکلاتی است که در چند سال گذشته به‌شدت افزایش داشته و بر همین اساس، این اتحادیه، نظارت دقیق‌تری را برای برخورد با چنین تخلفاتی اعمال کرده است. او گفت: خرید و فروش هر شیء کپی تنها در شرایطی قانونی است که کپی بودن آن اعلام شود و حتی برای کپی سکه‌های قدیمی نیز ضوابط خاصی وجود دارد تا امکان کلاهبرداری وجود نداشته باشد؛ به عنوان مثال ساخت سکه‌های کپی تنها در صورتی مجاز است که یک طرف آن کپی باشد.

تهران ۲۰۰۰ قنادی مازاد دارد

تسنیم| رییس اتحادیه قنادان تهران با اشاره به کاهش حداقل ۴۰ درصدی فروش شیرینی با بالارفتن قیمت‌ها، گفت: در طول این مدت تعداد زیادی از قنادی‌های تهران بسته شده‌اند. علی بهره‌مند در واکنش به تاثیر گران شدن قیمت شیرینی بر میزان فروش قنادی‌های پایتخت اظهار کرد: با توجه به اینکه با گران شدن قیمت‌ها، قدرت خرید مردم کاهش می‌یافت، ما در اتحادیه قنادان تهران تلاش کردیم، قیمت‌ها را به گونه‌ای تعدیل کنیم که قدرت خرید شیرینی برای مردم کاهش نیابد و این در شرایطی بود که برخی از اعضای ما خواستار قیمت‌هایی بالاتر از نرخ‌های فعلی بودند. او ادامه داد: ما در چنین شرایطی در تعامل با سازمان حمایت و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم، تصمیم گرفتیم قیمت‌ها را به گونه‌ای افزایش دهیم که فشار کمتری به مشتریان وارد شود، ولی با این وجود فروش نسبت به سال‌های قبل حداقل 40 درصد کاهش داشته است. او گفت: همچنین در طول این مدت تعداد زیادی از قنادی‌های تهران بسته شده‌اند و این در حالی است که تعداد افرادی که از صنف ما می‌روند بیشتر از تعدادی ورودی‌های صنف شده و این یعنی صنف قنادی‌ها در حال کوچک‌تر شدن است.  بهره‌مند با انتقاد از بی‌توجهی به حریم صنفی در قوانین فعلی گفت: عدم رعایت حریم صنفی خسارت‌های جبران‌ناپذیری به صنف ما وارد کرده و با توجه به اینکه قانون صراحتا اعلام کرده که حریم صنفی مطرح نیست، گاهاً در یک خیابان مشاهده می‌کنیم که چندین قنادی در کنار هم مشغول فعالیتند و همین امر باعث شده تا این واحدها با مشکلات متعددی برای تامین هزینه‌های خود مواجه شوند. او عنوان کرد: در صورت رعایت حریم صنفی، تهران حدود 1000 قنادی نیاز دارد و تقریباً 2000 قنادی، اضافه بر نیاز در تهران مشغول فعالیت هستند.

 

ارسال نظر