ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۶۸۹

رشد جمعیت در برخی شهرها به مرز هشدار رسیده است

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه روند جابه‌جایی جمعیت از 5 دهه پیش در کشور و جهان شتابان شده، گفت: امروز رشد جمعیت در برخی شهرهای کشور به مرز هشدار رسیده است. سیدمحمد پژمان افزود: برخی کاستی‌ها و کمبود‌ها مانند اشتغال از دلایل شدت جابه‌جایی جمعیت به‌شمار می‌رود و اکنون رشد جمعیت برخی مناطق شهری 5 برابر میانگین کشوری است . او ادامه داد: این جابه‌جایی جمعیت نیازمند برنامه‌ریزی بوده و باید برای پیشگیری از آسیب‌ها اقدام لازم صورت بگیرد. پژمان گفت: بناهایی که بدون پروانه ساخت و غیرمقاوم در حاشیه شهرها ساخته می‌شود از آثار این مهاجرت‌ها به شمار می‌رود. معاون وزیرراه و شهرسازی با بیان اینکه در شرایط خاص کنونی نمی‌توان به منابع مالی دولت تکیه کرد، گفت: مدیران شهری و استانی باید از محل منابع محلی و مشارکت مردمی برای ساماندهی مهاجرت‌ها، ساخت وسازها و سایر نیازها اقدام کنند که البته دولت نیز حمایت‌هایی پیش بینی کرده است. او افزود: وجود اراضی ملی و دولتی در شهرها از منابعی است که در ساماندهی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.  پژمان اظهارکرد: به کارگیری مدیریت هوشمند  و به روز از نیازهای شرایط خاص کنونی برای غلبه بر مشکلات ناشی از مهاجرت‌هاست.

آماده‌سازی زیرساخت مسکن مهر منوط به خرید عرصه

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت واحدهای مسکونی مهر گفت: هرچه استقبال متقاضیان از خرید عرصه مسکن مهر بیشتر باشد به شرکت عمران قدرت مالی می‌دهد تا با ارتقای زیرساخت‌ها شرایط زندگی را در شهرهای جدید مهیا کند و ارزش واحدها هم به همین ترتیب بالا می‌رود. حبیب‌الله طاهرخانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حدود ۸۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید از نظر ابنیه تکمیل شده اما با مشکل تامین زیرساخت‌ها مواجه‌ایم بنابراین بر اساس تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ دولت این اختیار را به مجموعه شرکت عمران و سازمان ملی زمین و مسکن داد که بتوانیم از منابع خود برای تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر استفاده کنیم. او افزود: در بازدیدهای متناوبی که از شهرهای جدید داریم مشاهده می‌کنیم عمده مشکلاتی که تحویل واحدهای مسکونی را به تاخیر انداخته به خدمات و انشعابات مربوط می‌شود و این قول را از مسوولان آب و فاضلاب گرفتیم که نسبت به تسریع در تکمیل انشعابات شهر جدید پرند اقدام کنند. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره فروش عرصه واحدهای مسکن مهر گفت: شهرهای جدید با بازار املاک و مستغلات شهرهای دیگر تفاوت‌هایی دارد، هنگامی که در شهرهای جدید مباحث آماده‌سازی، زیرسازی و محوطه‌سازی تمام می‌شود برای املاک، ارزش افزوده ایجاد می‌شود.

تخفیف 25 درصدی بنادر برای صادرات غیرنفتی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از اعمال تخفیف 25 درصدی برای توسعه و تقویت صادرات کالاهای غیر نفتی خبر داد و گفت: در زمینه صادرات کالاهای غیر نفتی بندر شهید رجایی در رتبه نخست جای دارد. محمد علی حسن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در راستای توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی تخفیف‌هایی برای کسانی که کالاهای صادراتی دارند در ردیف‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم که البته در سالیان گذشته نیز به گونه‌ای اعمال می‌شد. این تخفیف‌ها برای کمک به توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی بوده و مجموعا به 25 درصد می‌رسد. او افزود: تخفیف‌های مذکور در حوزه‌هایی مانند خدمات ترمینالی، حقوق عوارض مترتب بر شناور و دیگر ردیف‌ها مختص کالاهای غیر نفتی و برای افزایش توان رقابت پذیرتر شدن این محصولات در بازارهای جهانی است. معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره میزان صادرات کالاهای غیر نفتی در 6 ماهه نخست امسال گفت: صادرات کالاهای غیر نفتی از بنادر کشور روند رو به رشدی داشته است به گونه‌ای که در سال گذشته حدود 165 میلیون تن واردات و صادرات داشتیم که حدود 50 درصد از آن کالاهای صادراتی بودند و بر اساس آخرین آمارهای موجود طی 6 ماهه نخست امسال حدود 40میلیون تن صادرات کالاهای غیر نفتی داشته‌ایم.

ثبت‌نام مسکن ملی آغاز می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کارهای مقدماتی ورود به مرحله ثبت‌نام پروژه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن انجام شده و به زودی نام‌نویسی از متقاضیان آغاز می‌شود. محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در بسیاری از استان‌ها و شهرها آغاز شده و به زودی ثبت نام به تفکیک استان‌ها شروع می‌شود، این پروژه در هر استان مقتضیات خاص خود را دارد و فعلا ثبت نام در کرمان آغاز شده و در سایر مناطق نیز کارهای مقدماتی در حال انجام است.   به گفته معاون وزیرراه و شهرسازی، با توجه به تکلیفی که وزیر راه و شهرسازی صادر کرده، سامانه املاک و اسکان مراحل راه‌اندازی خود را در وزارت راه و شهرسازی طی می‌کند اما کاربر آن وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی است و به شکل فشرده روی این سامانه کار کرده‌ایم که شرح خدمات و پیش‌نویس‌ها انجام شده و امیدواریم ظرف 5 تا 6 ماه آینده به سازمان امور مالیاتی تحویل دهیم.

 

ارسال نظر